At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^ 6 : Lemah Ingatan Bukan Bermaksud Lemahnya Nilai Ilmiah

11 0 0
                                    

Ayyūb bin *Utbah, *Abdullah bin Nāfi* al-Maẖzūmiyy, *Abdul 'Azīz bin Muḥammad bin *Ubayd, Muḥammad bin Muslim aṭ-Ṭō^ifiyy, Hammām bin Nāfi* al-Ḥumairiyy, Yaḥyā bin Ayyub al-Miṣriyy, Hammām bin Yaḥyā bin Dīnār dan lain-lain dipuji jika dia meriwaya...

Oops! Bu görüntü içerik kurallarımıza uymuyor. Yayımlamaya devam etmek için görüntüyü kaldırmayı ya da başka bir görüntü yüklemeyi deneyin.

Ayyūb bin *Utbah, *Abdullah bin Nāfi* al-Maẖzūmiyy, *Abdul 'Azīz bin Muḥammad bin *Ubayd, Muḥammad bin Muslim aṭ-Ṭō^ifiyy, Hammām bin Nāfi* al-Ḥumairiyy, Yaḥyā bin Ayyub al-Miṣriyy, Hammām bin Yaḥyā bin Dīnār dan lain-lain dipuji jika dia meriwayatkan melalui kitab, tetapi jika mereka meriwayatkan melalui hafalan, maka ada masalah padanya. Rujuklah biografi mereka semua, tiada seorang pun yang membuang hadis-hadisnya jika mereka meriwayatkan hadis melalui kitab. 

Jika faham hakikat ini, maka ejekan ini sama sekali tidak bernilai apa-apa. Sepatutnya orang ini perlu memahami hakikat keragaman manusia dalam kekuatan kejituan kerana inilah tradisi yang diamalkan pada zaman terdahulu dan hal itu sama sekali tidak dicela oleh mana-mana nāqid bagi perawi yang meriwayatkan melalui kitab dan bergantung pada kitab. Tentu sama sekali tidak ada beza untuk hari ini melainkan para pandir sengaja memperbodohkan diri.

Ambilan : https://amirkazuma.tumblr.com/post/617244914040930304/at-tal%C4%ABq-al%C4%81-al-%C4%81r%C5%8D-6-lemah-ingatan-bukan

At-Ta*līq *Alā Al-Ārō^Hikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin