KESALAHAN BERBUNYI SEPERTI BETUL

107 3 0
                                    

KESALAHAN BIASA BERBUNYI SEPERTI BETUL

Merujuk pada naratif tanpa tanda kutip. Tanda kutip adalah tempat untuk gambaran dialek, sikap: bodoh, belagak, jenaka dan lain lain. Sebolehnya naratif haruslah bersifat piawai, puitis tetapi tidak salah tatabahasa. Penceritaan, kenyataan, notis dan makluman adalah naratif langsung.

Beberapa faktor menjadikan kesalahan tidak terasa, kemudian disusul pemahaman salah tentang penerbitan INDIE (dianggap bebas sebebasnya) seperti dialek, media, bahasa asing, luahan mencemuh, slanga daerah, kurang pemahaman bahasa atau pengaruh iklan.

1. Mereka mereka sepatutnya Mereka sahaja – (kesalahan Pak Menteri dalam teks ucapan). Orang bukan orang orang – orang orang adalah patung di sawah. INGAT: Bahasa Melayu juga ada gambaran singular dan plural. Dia budak sekolah. Mereka masih bersekolah.

2. Kata penguat: Paling/Sekali tidak boleh digunakan bersama. E.g: Rumah itu paling cantik sekali X. Gunakan satu sahaja: Rumah itu paling cantik. Rumah itu cantik sekali. (sungguh, amat, sangat – boleh digunakan dengan penguat SEKALI). e.g: Dia sangat baik sekali.

3. Baru (merujuk pada masa) dan baharu (merujuk pada barang) – Dia baru sampai. Buku rampaian baharu. Berikut adalah syarat-syarat baharu. (hati hati dengan kata adjektif Dulu, Saja yang merupakan kependekan kata Dahulu,Sahaja. Saja dan Sahaja adalah kata penegas) Terbaik adalah menggunakan saja, dulu, baru hanya dalam tanda kutip- dialog – quotes unquotes – kamu akan selamat. Nilainya 2 ringgit sahaja. "Allahai... 2 ringgit saja," "Baru-baru ini jawatankuasa menetapkan...." Penetapan dari pusat bahasa diakuri.

4. Pemisahan kata sendi 'di' dekat atau jauh. Nama (jauh) atau perbuatan (dekat)? Disusun oleh Robert. Di Kampung Tualang. Dirasakan. Di atas feri. Dimamah usia. (bila dalam tulisan, kerana secara lisan/sebutan ia tidak ada gambaran apa apa).

5. Ayat tergantung (dalam penulisan fiksyen tentu boleh, tetapi tidak untuk lapuran atau penulisan formal). Ia dicatat. Rahman menoleh. Buku disimpan – ayat tidak lengkap. Ayat lengkap punya unsur Nama/subjek dan Predikat. Ia dicatat oleh Rafidah sebagai setiausaha mesyuarat. Ayat lengkap - Rahman menoleh melihat wajah Kalsom untuk kali terakhir. Buku disimpan kembali atas rak yang dibuat dari kayu jati.

6. Ulangan maksud tetapi salah: Senarai nama nama peserta, Ramai budak budak sekolah, Hadiah percuma istimewa, Adalah merupakan, Demi untuk negara, dari masa ke semasa, semua kakitangan kakitangan pejabat. (SEPATUTNYA: senarai nama perserta, ramai budak sekolah, Hadiah istimewa, Merupakan, Demi negara, dari masa ke masa, semua kakitangan pejabat)

7. Show don't tell. Tell Don't Show: e.g: "masuklah," dia menjemputku. Aku masuk ke dalam dengan tangan dipimpinnya. "Saya datang seorang," aku menjawab bila ditanya samada aku membawa sesiapa bersama. (Dalam fiksyen sastera moden ia dianggap lewah) sepatutnya: "Masuklah...," seraya tanganku dipimpinnya. "Saya datang seorang saja," – tidak perlu penerangan panjang. (bercerita secara lisan berbeza bila mengarang cerita secara bertulis). Dia angguk setuju (tidak perlu kepala). Kepala digeleng tanda protes! (sebagai naratif)  – Para editor selalunya peka pada hal ini.

8. Ejaan. Haruslah disemak dahulu bila tidak pasti. Tambahan kata paksi KK, GG (menganggu, dipendekkan, kependekan, pengunaan) atau terma terma baharu yang lain. (selalunya berubah mengikut penetapan pusat bahasa). Begitu juga dengan terjemahan paling mutakhir. – Saya merasa was-was pada email yang dihantar. Sepatutnya: Saya merasa waswas pada emel yang dihantar.

9. Unsur unsur lewah: Banyak ditimbulkan. Sering menggelirukan penulis pemula. Terjebak akibat rasa sedap bila diulang baca. Lewah agak subjektif sebenarnya. Dalam penulisan sastera ada ketikanya dibenarkan demi jalan cerita. Lewah yang disengajakan bagi mengambarkan resak watak secara emosi sastera. Fikirkan REDUNDANCY . (Aku duduk di meja, aku ambil pinggan, kuceduk dua sudu nasi. Lauk pauknya membangkitkan selera aku. Aku makan dengan lahapnya hingga hampir tersedak. Ada air sirap, aku capai gelas cepat cepat – Sepatutnya: Aku menuju ke meja makan, mencapai pinggan dan menceduk 2 sudu nasi. Lauk pauk kelihatan menyelerakan. Tersedak, begitu lahap dinikmati, cepat cepat kucapai gelas bila melihat jug air sirap).

Unsur lewah akan dipelajari oleh pemula setelah mereka mula menulis dan menilai karya karya yang tekun dibaca.

10. Kata kata dari bahasa asing seperti: Teknologi, Stesyen, bag atau beg? Klinik, informasi dan lain lain lagi yang tidak mampu dielakkan. Jika suatu masa dahulu dia dicondongkan, namun ejaan piawai dari pusat bahasa harus dipatuhi. Hati hati dengan sistem komputer yang akan merubah ejaan ke ejaan asal secara automatik.

11. AKRONIM – yakni singkatan yang muncul bagaikan kata baharu. Begitu juga ayat ayat dari Indonesia (mereka paling gemar pada akronim). Sila peka pada kata kata akronim: Pancaragam, Andartu, NATO, PBB, Cerpen dan lain lain. Jangan sampai salah merangka ayat: SALAH – dia lebih suka berdikari dan tidak mahu menyusahkan orang lain. Rahmah yang tua menangis mengenangkan dirinya yang digelar andartu. Dia berniat mahu menulis cerpen yang pendek, sekitar 800 perkataan.

Begitu juga dengan sisip kata sendi bandingan: Dari, daripada, pada, kepada. Fikirkan secara linear: 

Dari Kl menuju Pulau Pinang hanya 4 jam melalui jalan darat. Daripada naik bas baiklah naik ETS, lancar dan tepat perjalanannya. Surat itu dikirimkan kepada Saudara Ehsan. Saya katakan pada Salmah bahawa hidup ini hanyalah suatu perjudian.

Bahasa mempunyai bunyi yang dihasilkan oleh alat artikulasi iaitu mulut, hidung dan paru-paru. Ia bersistem, mengikut susunan bunyi perkataan, nahu membawa sintaksis tertentu. Digunakan untuk menyatakan suasana/keadaan/bentuk dengan menjadikannya ayat, rangkai kata, ditambah imbuhan dan lain lain. Bersifat arbitari yaknik sebutan yang berbunyi sama TETAPI membawa maksud berbeza mengikut situasi (Saya reda dengan segalanya. Hujan akhirnya reda). Bahasa yang bersifat langsung (linear) akan sering berevolusi dan tentunya berubah.

NOTA: Catatan di atas adalah garapan dari pengalaman membaca, mendengar penerangan guru guru bahasa secara lisan atau talian. Dikongsi untuk jadi penelitian anak anak pemula, tanpa tujuan memperlekehkan sesiapa: Kerana kita semua belajar dari kesilapan TETAPI ada terselit kemahuan untuk terus maju, kemas, teliti dan pro-aktif demi penulisan kreatif!

 Dikongsi untuk jadi penelitian anak anak pemula, tanpa tujuan memperlekehkan sesiapa: Kerana kita semua belajar dari kesilapan TETAPI ada terselit kemahuan untuk terus maju, kemas, teliti dan pro-aktif demi penulisan kreatif!

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
MENULISWhere stories live. Discover now