MENULIS LIRIK LAGU

568 0 0
                                    

MENULIS LIRIK LAGU.

Lirik lagu bagaikan menulis sajak dan prosa yang bercerita. Kamu sudah pasti mendengar bagaimana langsungnya (direct) lagu lagu di zaman terdahulu. Puitisnya lagu lagu evergreen dan ada ketikanya ketawa mendengar lagu lagu vintaj (lagu dendangan mat Sentul, Zaharah Agus dan dua beberapa lagu yang dikenang bukan kerana melodi dan lantunan yang sedap tetapi dianggap naif lucu). Begitu juga lagu lagu patriotik Malaysia yang kekal menyengat sehingga kini.

Penerbitan hasil rakaman (album/single) selain menitik beratkan melodi yang merdu dan sudah tentu LIRIK yang berkesan. Diolah dalam studio oleh penerbit yang peka pada sebutan, lantunan (pitching, expression, kunci). Hal hal Vibrato, tremolo, Coda tergantung pada sang pemilik vokal. Pokoknya diolah di situ.

Melodi yang baik tanpa LIRIK yang bersesuaian akan mencacatkan produksi. Dilupakan, atau lebih terus diketawakan kerana dianggap kurang matang.

Penulis lirik yang baik peka pada TATA BAHASA walaupun mahu berpuitis sekalipun. Sayangnya di negara ini, serahan tugas menulis lirik sering jatuh pada mereka yang sudah menulis untuk artis artis hits, lagu lagu yang sebelumnya memikat. Bagaikan ayah saudara yang menyerahkan kerja pada anak buah sendiri lagaknya, akhirnya tanpa variasi lagu terkubur begitu sahaja walaupun pendengar memuji melodi lagu tersebut.

Lirik membawa impak besar penceritaan isu dalam sesebuah lagu. Tidak kiralah samada ia lagu patriotik, iklan atau lagu romantik.

Tidak ada syarat syarat khusus bila menulis lirik sebagai filler/isi kata yang berdasarkan pada ruang kosong melodi muzik untuk diisi (minus one). Ia masih lagi berada dalam kondisi BEBAS. Namun selalunya ia dihasilkan begini.

LIRIK MELIPUTI: (contoh lagu mudah bertajuk DIA lantunan Fauziah Latif)

Dia  Ciptaan Ross Ariffin LIRIK Amran Omar.

Intro: melodi yang sama seperti rangkap/bait dalam lagu.

BAIT: Dia insan pertama yang bertakhta

Dia insan pertama yang ku cinta

Dia pernah membuatku bahagia

Dia yang mengajarku

Tentang erti rindu

Ulangan bait/cerita: Dia yang dulu pernah ku sanjungi

Pergi sehingga kini tak berganti

Hilang dari pandangan hidup ini

Membawa luka pedih tak terperi

Korus: Tiada ku duga

Permulaan yang jernih

Menjadi keruh dengan tiba-tiba

Bisa rintangan antara ku dan dia

Cinta terhalang oleh orang tua

BAIT dengan sambungan cerita: Kini terkilan sungguh rasa hati

Dia tak pernah lagi ku temui

Dia ku abadikan dalam jiwa

Terima kasih atas segalanya

(musik guitar solo mewakili nafsu lagu)

Ulangan korus: Tiada ku duga

Permulaan yang jernih

Menjadi keruh...

Ditamatkan dengan damai syahdu dengan ulangan: Terima kasih atas segalanya sebanyak dua kali.

MENULISWhere stories live. Discover now