Celoteh 39 : Hipokrit Aswajaean Yang Mengkritik Saya

15 0 0
                                    

Sudah tentu saya juga seumpama dengan insan yang lain yang tidak terlepas daripada kritikan sama ada dari aswajaean atau daripada salafi. Saya mengalu-alukan kritikan yang membina kerana itulah yang membantu dalam memperkukuh penulisan saya dan menampakkan kelompongan apa yang saya tidak nampak. Jika benar kritikan tersebut, saya memohon keampunan daripada Allah dan menarik balik pandangan itu.

Cuma, dalam berhadapan dengan kritikan, entah mengapa yang paling keras permusuhan terhadap saya dan dalam masa yang sama sangat banyak penzahiran hipokrit mereka dalam manhaj adalah dari aswajaean. Meski saya juga dikritik oleh warga salafi, tetapi aswajaean adalah yang paling bercelaru dalam pertentangan saya dengannya.

Mereka berang dengan pendapat saya yang tidak didahului oleh sesiapa pun, tetapi mereka juga menyokong dan menjaja tuduhan mujassim terhadap Abū Sa*īd ad-Dārimiyy yang tidak pernah dituduh sedemikian setelah 1000 tahun setelah kewafatannya.

Mereka menuduh saya tidak menghormati ulama apabila saya membentangkan kritikan dengan hujah ilmiah. Ditambah lagi dengan dipersoalkan pula kelayakan untuk menduduki hak mengkritik ahli ilmu. Malah, seruan kepada al-Quran dan sunnah tidak pula diendahkan atas alasan para ulama lebih memahaminya.

Namun, apabila saya mengikuti dan membela pendapat ulama seperti aḍ-Ḍoḥḥāk bin Muzāḥim dan sekumpulannya yang mengharuskan melancap, pendapat al-Qolyūbiyy dan al-Bujayrimiyy yang menyatakan tidak haram melihat bayangan badan pada air dan cermin meskipun bersyahwat, merekalah paling awal tercabut rasa segan dalam mengutuk. Kemudian, tiba-tiba mahu saya mengikut hujah al-Quran dan sunnah pada hal ini.

Mereka membenci ₍Tatabbu* ar-Ruẖoṣ₎, iaitu menjejaki keringanan atas alasan ia adalah ikutan hawa nafsu, tetapi mereka juga bersikap longgar dan bermudah-mudahan terhadap hadis dhaif yang sememangnya jelas berujuan mempertahankan hawa nafsunya.

Jarang saya ingin menemukan salafi yang hipokrit sebegini. Sungguhpun mereka ada merasa tersentak kerana mendengar pendapat yang tidak didahului oleh sesiapa atau pendapat yang menyalahi mereka atau tokoh mereka dikritik, tetapi apabila diajak untuk menjadikan al-Quran dan sunnah sebagai hakim dan subjek perbincangan, mereka mudah untuk patuh dan terbuka terhadapnya.

Tidak seperti aswajaean yang memilih-milih. Suatu perkara mereka mahu pendapat ahli ilmu ini diterima tanpa kritik dan suatu perkara yang lain mereka tidak mahu pendapat ahli ilmu tersebut diambil dan perlu diteliti hujahnya. Entah apa kerancuan di kepala mereka.

Sebab itulah saya lebih menyenangi dengan salafi meskipun mereka tidak sependapat dengan saya. Jika diajak untuk transparensi, mereka bersiap sedia untuk melaksanakannya. Apabila ingin berbahas secara objektif, mereka akan memenuhinya dengan baik.

Tidak seperti aswajaean. Jika kita ingin bersikap transparensi untuk bertanya tentang kepastian dalil, itu pun dimarahi dan digertak. Apatah lagi jika diajak untuk berbahas, sudah tentu dicemuh dan ditolak dengan kasar. Keras penentangan mereka adalah didasari kebodohan dan sentimen. Sekurang-kurangnya salafi punyai prinsip yang utuh berbanding mereka yang penuh dengan kucar-kacir.

Ambilan : https://amirkazuma.tumblr.com/post/634165669510971392/celoteh-peribadi-39-hipokrit-aswajaean-yang

com/post/634165669510971392/celoteh-peribadi-39-hipokrit-aswajaean-yang

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
Celoteh Peribadi Amir KazumaWhere stories live. Discover now