Celoteh 3 : Saya Tidak Ada Bakat Dalam Karisma Dan Petah Bicara

38 1 0
                                    

Saya mungkin berbakat dalam penulisan, tetapi saya merasakan saya tidak ada bakat yang sama dalam pertuturan ataupun penyampaian lisan. Sejujurnya, saya sendiri menghadapi kesukaran untuk memanjangkan ceramah atau kuliah atau syarahan untuk lebih daripada walau lima minit. Saya lebih suka bercakap dengan hanya memfokuskan matlamat yang telah saya rancang dalam minda atau untuk topik tertentu yang saya menguasainya dan berkemahiran padanya.

Jika ada masa yang dikira terlebih daripada apa yang sepatutnya, mungkin itu boleh dikira bonus yang tidak disengajakan atau sesuatu yang saya sendiri pun tidak tahu mengapa. Jika untuk memanjangkan bicara pun tidak boleh, apatah lagi untuk berkomunikasi sebagai dialog atau ngobrol menjadi lebih panjang.

Malah, saya pun tidaklah ada bakat yang sama untuk berdebat atau berucap secara karisma supaya boleh mengagumkan audien. Saya juga ada masalah untuk bercakap secara spontan kerana saya sememangnya ada tabiat untuk mewaspadai apa yang ingin diungkapkan. Kadangkala, untuk menghasilkan penulisan pun, bukan ia muncul sendiri di dalam minda. Ia memerlukan draf yang telah lama tersusun dan pelbagai pengeditan diambil.

Malah, dalam menulis sanggahan terhadap seseorang, adakalanya mengambil masa yang lama sebelum saya dapat menerbitkan penulisan kerana saya adakalanya terheret dalam obsessif yang kompulsif untuk mengkaji dan meneliti lebih dalam sebelum mengutarakan pandangan atau kesimpulan mengenainya atau supaya saya lebih berhati-hati dalam menyandarkan rujukan.

Sebab itu kadangkala saya mengelakkan diri daripada perbincangan terbuka dan memerlukan tindak balas spontan. Selalu sahaja debat atau perbincangan waktu itu tidak memberikan saya kelonggaran untuk berfikr atau mengumpulkan idea atau menyediakan draf atau membuat semakan atau membuat kajian selama sepuluh saat, apatah lagi untuk lima minit hingga sepuluh minit.

Saya tahu kalau saya sertai, kalau saya mempunyai hujah yang kuat pun, saya tetap akan dimalukan dan ditekan dengan kehinaan kerana kurangnya kemampuan karisma dan petah bicara. Justeru, tidak ada guna saya memunculkan diri di hadapan khayalak dan terlibat dalam suasana spontan.

Saya terbuka untuk kelas atau sesi soal jawab atau diskusi, tetapi untuk sesuatu yang memerlukan paparan karisma dan petah bicara, maka ini di luar kemampuan saya. Saya juga memohon maaf jika mengambil masa yang lama kerana kespontanan bukan sesuatu yang saya dapat tangkas dengannya.

Ambilan : https://amirkazuma.tumblr.com/post/622666562551300096/celoteh-peribadi-3-saya-tidak-ada-bakat-dalam

com/post/622666562551300096/celoteh-peribadi-3-saya-tidak-ada-bakat-dalam

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
Celoteh Peribadi Amir KazumaWhere stories live. Discover now