Celoteh 11 : Saya Tidak Ada Pengaruh Yang Menarik Untuk Didengarkan Hujah Saya

17 0 0
                                    

Sejujurnya, saya tidak pandai menggunakan kata-kata yang boleh menyakitkan hati lawan dan membuatkan teman-teman saya gelak berdekah-dekah. Kalau ingin bertelingkah dengan bertukar-tukar caci maki, saya mungkin orang yang paling awal tersungkur dan berundur mengalah.

Saya tidak ada kemampuan karisma atau petah bicara untuk mempengaruhi kekaguman para audien yang beribu-ribu jumlahnya. Penyamapaian saya mungkin membosankan dan saya mungkin tergagap-gagap yang terganggu kelancarannya atau saya terdiam untuk beberapa ketika kerana ingin menyusun poin, penjelasan dan berfikir supaya pengungkapan dan pengisian saya menepati dengan suasan dan audien.

Saya sendiri akui saya tidak ramai pengikut tegar sehingga ramai orang boleh taksub dengan saya supaya saya dapat mengeksploitasi kepentingan ini untuk menzahirkan bahawa saya adalah benar dan menjatuhkan orang yang saya mahu. Akan tetapi, saya tidak meredhai ini kerana saya berulangkali memperingatkan kepada mereka untuk menjauhi ketaksuban terhadap mana-mana individu atau kelompok.

Cuma, tanyalah iman dalam jantung masing-masing. Yang mana satu kita akan pilih? Celaan yang disaluti dengan kata-kata yang penuh berpengaruh dan mengujakan audien dan ia adalah dari orang yang ramai menyokongnya di sekelilingnya, tetapi ia adalah hamburan kata-kata kosong dan nista atau kita ingin pilih kebenaran dan hujah ilmiah meskipun ia kelihatan bosan untuk ditelaah atau disampaikan dengan cara yang tidak begitu menarik?

Tidak semestinya pada pertentangan antara saya dengan lawan saya sahaja, tetapi juga pada orang lain. Saya juga bukan ingin mendakwa bahawa pilihan saya adalah yang terbaik lagi selamat kerana saya pun bukanlah sesiapa dan sesuatu yang istimewa untuk setiap orang.

Pun begitu, pilihan ini akan menentukan haluan keberagamaan kita sama ada kita beragama atas landasan ilmu atau hanya mengikut sang bodoh yang hanya tahu mencerca dan ia juga penentu jalan kita semua di akhirat kelak. Atas sebab itulah kita patut buat pilihan yang bijaksana.

Ambilan : https://amirkazuma.tumblr.com/post/622977202544427008/celoteh-peribadi-11-saya-tidak-ada-pengaruh-yang

com/post/622977202544427008/celoteh-peribadi-11-saya-tidak-ada-pengaruh-yang

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
Celoteh Peribadi Amir KazumaWhere stories live. Discover now