Celoteh 32

13 0 0
                                    

Komentar Untuk Mereka Yang Berang Terhadap Penulisan Saya Yang Berjudul «Penjelasan Interaksi Dengan Naṣ Tentang Sifat Allah», Terutamanya Daripada Ašᶜarian

Sangat melucukan saya melihat respons orang yang berang dengan penulisan saya yang berjudul «Penjelasan Interaksi Dengan Naṣ Yang Berkaitan Dengan Sifat Allah», terutamanya ašᶜarian

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Sangat melucukan saya melihat respons orang yang berang dengan penulisan saya yang berjudul «Penjelasan Interaksi Dengan Naṣ Yang Berkaitan Dengan Sifat Allah», terutamanya ašᶜarian. Ada yang mengeluarkan saya daripada ahli sunnah kerana saya tidak sependapat, malah menentang ašᶜarian.

Penulisan saya yang sarat dengan nukilan tidak dijawab dengan ilmiah seakan-akan tidak dipedulikan. Malah, dianggap sebagai eksploitasi demi mendukung kefahaman saya. Itu sahaja yang mereka boleh buat. Mereka tidak ubah seperti budak-budak yang emosional yang cetek akal mahu membantah orang dewasa yang waras berilmiah.

Untuk pengetahuan mereka, dalam menukil pendapat pada penulisan tersebut, saya menjadikan tiga lapisan. Lapisan pertama adalah sebagai hujah utama dan tiang pendirian asas seperti karya salaf seperti dua karya ad-Dārimiyy yang berjudul «ar-Rodd *Alā al-Jahmiyyah» dan «an-Naqḍ *Alā al-Marīsiyy», «ar-Rodd *Alā al-Jahmiyyah Wa az-Zanādiqoh» karya Aḥmad bin Ḥanbal, «H̱olq Af*āl al-*Ibād» karya al-Buẖōriyy, «as-Sunnah» karya *Abdullah bin Aḥmad bin Ḥanbal, «as-Sunnah» karya Abū Bakr al-H̱ollāl, «al-Iẖtilāf Fī al-Lafẓ Wa ar-Rodd *Alā al-Jahmiyyah Wa al-Mušabbihah» karya Ibn Qutaybah dan «at-Tabṣīr Fī Ma*ālim ad-Dīn» karya Abū Ja*far aṭ-Ṭobariyy. Atau karya yang mengumpulkan nukilan daripada salaf seperti «Iṯbāt al-Ḥadd Lillah Wa Bi Annahu Qō*īd Wa Jālis *Alā al-*Arš» karya Abū Muḥammad Maḥmūd bin Abū al-Qōsim ad-Daštiyy, «al-*Uluww Li al-*Aliyy al-Ġoffār» karya aḏ-Ḏahabiyy dan «Ijtimā* al-Juyūš al-Islāmiyyah *Alā Ḥarb al-Mu*aṭṭilah Wa al-Jahmiyyah» karya Ibn Qoyyim al-Jawziyyah.

Lapisan kedua adalah sokongan dan penguat seperti «Risālah as-Sijziyy Ilā Ahl Zabīd Fī ar-Rodd Man Ankaro al-Ḥarf Wa aṣ-Ṣowt», «Ibṭōl at-Ta^wīlāt Li Aẖbār aṣ-Ṣifāt» karya Abū Ya*lā al-Ḥanbaliyy, «Ṭobaqōt al-Ḥanābilah» karya Ibn Abū Ya*lā al-Ḥanbaliyy, «I*tiqōd A^immah Ahl al-Ḥadīṯ» karya Abū Bakr al-Ismā*īliyy, «Šarḥ as-Sunnah» karya al-Barbahāriyy, «al-Ibānah al-Kubrō» karya Ibn Baṭṭoh, «Šarḥ Uṣūl al-*Itiqōd» karya al-Lālikā^iyy, «*Aqīdah as-Salaf Wa Aṣḥāb al-Ḥadīṯ karya aṣ-Ṣōbūniyy» dan «at-Tamhīd Li Mā Fī al-Muwaṭṭo^ Min al-Ma*ānī Wa al-Asānīd» karya Ibn *Abdul Barr.

Lapisan ketiga adalah sisipan dan sampingan atau pembantu untuk menjelaskan masalah yang sesuai dengan pemahaman salaf apabila tiada dari penjelasan kalam salaf itu sendiri seperti karya-karya Ibn Taymiyyah, karya-karya Ibn Qoyyim al-Jawziyyah, «al-Ḥujjah Fī Bayān al-Maḥajjah» karya Abū al-Qōsim Ismā*īl bin Muḥammad, karya-karya Ibn Qudāmah, «al-Asmā^ Wa aṣ-Ṣifāt» karya al-Bayhaqiyy dan yang lain-lain. Dengan kata lain, tanpa rujukan ini pun, pendirian saya tetap tidak goyah dan tergugat.

Setelah anda tahu lapisan ini, maka sesiapa yang ingin berdepan dengan saya sama ada debat atau diskusi, jika mereka tidak menelaah dan menghadam rujukan lapisan pertama yang saya bentangkan, saya tidak mahu membuang masa untuk melayani orang yang sengaja menjauhkan diri daripada penulisan salaf.

Celoteh Peribadi Amir KazumaWhere stories live. Discover now