Celoteh 18 : Lagu Metal Apa Yang Akan Para Normi Minat?

17 0 0
                                    

Saya pernah terjumpa satu soalan: "Rasanya lagu metal yang bagaimana yang sesuai untuk normi seperti saya?". Sejujurnya, saya tidak ada jawapan mudah untuk ini. Sebabnya adalah genre metal ada pelbagai. Ia mencecah lebih 10 jenis.

Lagipun, saya tidak mendengar semuanya. Saya lebih minat kepada genre metalcore dan subgenrenya, deathcore dan subgenrenya, death metal dan subgenrenya serta black metal dan subgenrenya. Kadangkala saya melayani groove metal dan grindcore. Yang lain bukan minat saya. Justeru, apa yang saya minat, belum tentu ia sama dengan orang lain punya citarasa.

Cuma, kalau tidak tahu apa citarasa yang sesuai, cubalah dengar lagu-lagu yang popular atau dari kumpulan yang popular. Kalau thrash metal, cubalah dengar daripada empat kumpulan yang besar; Metallica, Anthrax, Slayer dan Megadeth. Kalau NU metal, tiga yang besar adalah Slipknot, Korn dan Limp Bizkit. Untuk metalcore, yang paling popular adalah Avenged Sevenfold yang mesra semua pendengar kerana ia adalah kumpulan yang mengekalkan vokal jernih dalam lagu-lagunya. Atau boleh cuba System Of A Down, Iron Maiden atau yang lain. Terokailah sampai jumpa apa yang ingin dicari.

Sebenarnya, pada awalnya, saya bukanlah peminat genre metal. Saya pun antara orang yang benci dengan genre ini kerana tanggapan saya bahawa ia sekadar lagu terjerit-jerit dan lagu yang ganas.

Saya cuma mula berjinak-jinak dengan genre tersebut setelah saya bergelumang lama dengan lagu post-hardcore, seperti dari Funeral For A Friend dan The Redjumpsuit Apparatus, hardrock seperti dari Breaking Benjamin, emo punk yang masa itu selalu berada di atas carta yang tertinggi dan lagu rock yang lain.

Lama-kelamaan saya mula boleh senang untuk mendengar lagu metal daripada kumpulan seperti Mushroomhead, Whitechapel, Rammestein, Arch Enemy dan lain-lain. Saya mempunyai minat yang kuat setelah mendengar lagu-lagu daripada Asking Alexanderia dan kefahaman tentang dunia metal.

Saya tidaklah menjadi peminat lagu metal secara tiba-tiba. Ia proses berperingkat. Jika metal terlalu berat, maka mulakan dahulu yang lebih ringan daripadanya.

Ambilan : https://amirkazuma.tumblr.com/post/623141275845181440/celoteh-peribadi-18-lagu-metal-apa-yang-akan

com/post/623141275845181440/celoteh-peribadi-18-lagu-metal-apa-yang-akan

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
Celoteh Peribadi Amir KazumaWhere stories live. Discover now