Celoteh 37 : Untuk Mereka Yang Datang Kepada Saya Demi Tujuan Yang Buruk

8 0 0
                                    

Kalau memang perangai laksana lalat, memang najis sahaja yang dia cari dan itulah tempat kegemarannya untuk dia menghurung.

Yang erotisisme dari saya dijadikan isu pembantaian yang berpanjangan. Walhal, saya telah menghasilkan ratusan penulisan sama ada yang panjang atau yang pendek yang di luar dari topik erotisisme. Namun, tidak pernah pula diambil peduli. Entah-entah jenguk pun tidak pernah. Apatah lagi membaca.

Saya sudah mewujudkan halaman Perkongsian Amir Kazuma di Facebook untuk berkongsi penulisan ilmiah dari pelbagai tempat. Sememangnya saya tidak aktif setiap hari. Pun begitu, telah banyak yang telah saya kongsi di sana sama ada penulisan panjang atau pendek dan sama ada penulisan keagamaan atau selainnya tanpa mengira aliran.

Kalau tidak senang dengan saya di wahana yang saya berkongsi erotika, silalah berinteraksi dengan saya di wahana yang lain untuk diskusi ilmiah atau perhubungan secara bebas tanpa erotisisme. Saya terbuka untuk bersahabat untuk pelbagai ragam orang sekalipun ultraortodoks selagimana tidak menyusahkan hidup saya atau sesiapa jua.

Malah, bukan saya seorang sahaja dalam hidup kalian. Banyak lagi orang lain atau wahana yang mengongsikan pembacaan ilmiah. Ikutilah mereka dan bacalah penulisan daripada mereka. Saya bukannya satu-satu orang dalam menjalankan kerja itu dan mereka yang lain adakalanya jauh lebih berkualiti lagi berwibawa berbanding saya yang mana kalian lebih patut untuk diberikan perhatian yang lebih.

Saya tidak peduli pun jika ada yang menyisihkan saya atau memburukkan saya. Saya tidak pernah menagih daripada sesiapa untuk beri perhatian kepada saya, menjenguk saya agar mengikuti buah fikir daripada saya dari semasa ke semasa dan sanjungan daripada orang. Saya tidak peduli pun jika saya berseorangan dan saya tidak minta untuk menjadi orang yang penting dalam hidup sesiapa.

Cuma, kalau datang kepada saya untuk menjadi lalat, usah habiskan masa dengan saya. Carilah orang yang lain yang lebih mententeramkan jiwa kalian dan berbaloi untuk diperuntukkan masa.

Saya akui bahawa saya sememangnya lebih hina daripada najis jika ingin dibandingkan figura yang hebat di luar sana. Maka, tidak perlulah cari yang najis seperti saya. Pergilah menyibukkan diri untuk orang yang jauh lebih berbaloi dan lebih berharga untuk kalian menadah ilmu daripadanya dan berdamping bersamanya. Jika saya hanya menimbulkan penyakit untuk kalian, tinggalkan sahaja dan saya tidak ada masalah untuk tiada siapa menyapa saya.

Kalau datang untuk menyelongkar kesalahan, kekurangan, ketempangan dan keaiban saya, memang boleh ditemui. Pun begitu, lebih baik kalian menyibukkan diri untuk fokus kepada orang yang tidak perlu sesiapa mencerca, mencemuh, mengutuk, mempersenda dan mempermainkan orang lain. Hari kalian bersama mereka jauh lebih bahagia berbanding menghabiskan masa dengan saya atau orang lain yang baginya menyakitkan hatinya.

Kemudian, datang kepada saya yang bertujuan untuk mempersenda, mengejek, mencerca dan berkata-kata kesat untuk apa? Jika ingin berbalas yang sama seperti kalian buat, saya tidak ada masa. Masa kita semua terlalu berharga untuk diperuntukkan pada kebodohan ini.

Sejujurnya, saya pun bukan pandai mencarut, mencerca dan berkata-kata kesat seperti kalian sehingga mampu membuat orang sekeliling tertawa berdekah-dekah dan mampu menyakiti orang lain semaksimumnya yang mana kalau kalian boleh membunuhnya dengan cara itu, pasti kalian akan melakukannya.. Saya mungkin orang yang pertama akan kalah dalam bersaing dengan kalian.

Namun, itukah yang kalian ingin buat ketika di mahkamah Allah Ta*ālā di hari akhirat kelak? Penulisan saya akan menjadi hujah saya di hadapan-Nya. Kalau kalian merasakan itu adalah hujah yang ingin dibentangkan di hari akhirat kelak, dipersilakan untuk meneruskannya. Cuma, saya tidak akan menyambung tikam lidah bersama kalian di dunia yang tidak memberi apa-apa manfaat.

Dan kepada kebodohan itukah yang kalian kata itu adalah hujah kalian dalam dakwah? Kalau sekadar mendepani orang lain dengan hanya mencela dan mengaibkan orang lain, itukah nilai ilmu yang dibanggakan? Agama apa yang ingin kalian bawa? Agama cercaan terhadap orang lain yang tidak menyetujui dan menyelisihi kalian?

Kemudian, kalau datang kepada saya untuk mengaibkan saya dan mengetawakannya bersama rakan-rakan sekeliling, saya berharap kalian juga akan lalui yang sama pada saya. Lantas, kalian sendiri rasalah bagaimana perasaan semua penghujahan kalian dinyahkreditkan kerana orang hanya fokus untuk mengaibkan kalian berbanding berinteraksi secara rasional, matang dan objektif. Saya juga mahu pada masa itu, kalian merasa sendiri betapa buruknya apa yang kalian telah lakukan pada diri saya dan orang lain.

Kalau mahu mengaibkan saya di belakang saya, itu saya tidak boleh halang. Cuma, saya paling benci kalau di tempat yang kita boleh berbincang secara elok dan objektif sesama kita seperti muzakarah dan diskusi ilmiah, dibangkitkan isu peribadi semata-mata untuk memperlekehkan penghujahan saya, menyahkreditkan pembentangan saya, menggagalkan kredibiliti saya serta merangkul kemenangan secara kotor, di samping memalukan saya di mata orang ramai.

Saya berdoa kepada Allah untuk orang yang berbuat macam ini agar Allah memperlihatkan aibnya pada orang ramai dan orang ramai akan mempermainkannya sepertimana dia mempermainkan saya. Saya harap pada masa itu dia sedar betapa jeleknya falasi ₍Ad Hominem₎ dalam meja diskusi.

Sudah banyak tempat saya telah memperingatkan bahana buruk falasi ini. Ia adalah falasi yang paling jelek dari kalangan falasi yang lain. Ia memang menjanjikan kemenangan dengan yang paling mudah, tetapi harga yang dibayar sangat tinggi. Bahkan, mungkin iman pengamal falasi ini juga akan tergadai tanpa mereka sedar.

Saya mendoakan sebegini kerana ia adalah keparahan yang ada pada setiap orang tanpa mengira sang ilmuwan atau sang jahil. Saya ingin mereka sedar betapa teruknya peluru falasi ini di meja diskusi secara khusus.

Namun, memandangkan nasihat saya secara baik dan pembentangan secara ilmiah pun tidak diambil berat, saya harap mereka merasa sendiri apa yang saya atau orang lain rasakan ketikamana menjadi mangsa falasi ini agar mereka faham realiti sebenarnya.

Ambilan : https://amirkazuma.tumblr.com/post/633983623624867840/celoteh-peribadi-37-untuk-mereka-yang-datang

com/post/633983623624867840/celoteh-peribadi-37-untuk-mereka-yang-datang

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
Celoteh Peribadi Amir KazumaWhere stories live. Discover now