Celoteh 25 : Jika Māhir al-Faḥl Diragui Kebolehannya, Apatah Lagi Saya

11 1 0
                                    

Yāsīn Māhir al-Faḥl

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Yāsīn Māhir al-Faḥl. Nama yang agak terkenal dengan ahli hadis kontemporari yang bermanhaj mutaqaddimin. Mungkin tidak begitu terkenal di tanah air kita. Apapun, jika seseorang yang ragu dengan kemampuan insan ini, di Google sahaja kita boleh temukan pelbagai PDF untuk menelaah dan meneliti karyanya. Kemudian, nilailah bagaimana kemampuannya.

Apapun, yang ingin disebutkan adalah kalau nama sebegini pun seseorang boleh meragukannya, apatah lagi dipermainkan, sudah tentu saya juga tidak akan terlepas. Apatah lagi apabila seseorang mengetahui sisi erotisisme saya. Kali ini bukan sahaja diragukan, malah Ad-Hominem akan menjadi modal dalam serangan terhadap saya. Sebaik mana pun penghujahan saya berikan, isu-isu peribadi akan disasarkan, bukannya hujah yang saya berikan.

Saya akui setiap orang berhak untuk meragukan kemampuan seseorang yang belum terbukti padanya. Sebab itulah saya hasilkan penulisan untuk tampilkan bagaimana kemampuan ilmu saya. Nilailah dengan adil. 

Akan tetapi, kalau hendak meneliti dari kaca mata aliran semata-mata, tidak ada manfaat apa-apa pun. Sudah tentu pendapat saya akan ditolak dan hujah ilmiah saya diperkecilkan jika tidak menepati citarasanya.

Pun begitu, kalau mereka mahu semua orang mengakui adanya hak untuk seseorang meragui kemampuan seseorang, maka mereka juga berhak untuk diragui. Kalian mahu mempersenda pandangan Yāsīn Māhir al-Faḥl kerana kalian tidak mengenalinya, bagaimana pula kalau orang lain melakukan yang sama terhadap kalian? Apa rasanya? 

Sudah-sudahlah hanya melihat orang sahaja. Lebih baik fokus untuk pembinaan dan pengelokan diri.

Ambilan : https://amirkazuma.tumblr.com/post/623496191915720704/celoteh-peribadi-25-jika-m%C4%81hir-al-fa%E1%B8%A5l-diragui

Celoteh Peribadi Amir KazumaWhere stories live. Discover now