Celoteh 19 : Bagi Yang Meragui Kemampuan Ilmu Saya

13 1 0
                                    

Saya sedar bahawa ada sesetengah orang tidak yakin dengan kemampuan ilmu saya. Itu tidak ada masalah bagi saya. Itu hak masing-masing untuk mengekspresikannya. Namun, jangan lupa yang orang lain pun ada hak untuk meragui kemampuan ilmu mereka. Jangan hanya melihat orang lain, tetapi lupa pada diri sendiri.

Apapun, saya sendiri pun tidak mahu diikuti pendapat saya hanya kerana kekaguman atau ketaksuban atau memenuhi selera mana-mana individu atau pihak. Saya hanya mahukan pendapat saya didasari pemahaman terhadap hujah yang kukuh. 

Saya tetap membuka cabaran untuk meragukan mana-mana penghujahan saya dalam penulisan. Mahakarya saya atau magnum opus untuk diri saya adalah «Intisari Penting Dalam Ilmu Takhrij Hadis Dan *Ilal al-Ḥadīṯ». Silakan tunjuk dan buktikan di mana kesilapan saya dalam penulisan tersebut. 

Begitu juga penulisan-penulisan yang lain. Jika tidak ada, lebih baik senyap dan tidak perlu membuat onar dengan penentangan terhadap yang dia sendiri tidak tahu atau menghamburkan sesuatu yang menyakitkan secara sengaja semata-mata kerana tidak sehaluan.

Lontarkan kritikan atau pandangan ilmiah yang membina. Semua itu boleh jadi pengisian penting untuk mengukuhkan lagi pendapat saya atau memperbaiki penulisan saya. Kadangkala, mungkin orang lain nampak kesilapan yang tidak saya nampak padanya. Sebab itulah saya berhajat untuk pertukaran idea yang intelektual, bukan sekadar kata-kata kosong atau celaan atau sindiran atau persenda.

Saya menyedari terhadap kedudukan diri saya. Masih banyak kelompongan dan perlu giatkan lagi pembelajaran dan penerokaan. Saya juga manusia yang tidak lepas daripada salah, kekurangan dan aib. Jika mahu dibanding dengan tokoh-tokoh yang selalu dijulang, mungkin sekali saya sangat jauh dibanding daripadanya. Allah lebih tahu terhadapnya.

Ambilan : https://amirkazuma.tumblr.com/post/623165615935520768/celoteh-peribadi-19-bagi-yang-meragui-kemampuan

com/post/623165615935520768/celoteh-peribadi-19-bagi-yang-meragui-kemampuan

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
Celoteh Peribadi Amir KazumaWhere stories live. Discover now