Celoteh 12 : Jangan Mencampuradukkan Tempat Ilmiah Untuk Sesuatu Selainnya

13 1 0
                                    

Kadangkala, saya lihat sebahagian orang yang apabila ada penulis sedang bersikap objektif dan ilmiah dalam penulisannya yang tidak menyerang mana-mana individu atau pihak atau jika menzahirkan penentangan pun, dia tidak sampai mengeluarkan kata-kata yang nista, mereka tidak segan silu membangkitkan isu peribadi penulis di tempat tersebut. Lebih-lebih lagi jika sememangnya ia adalah musuh yang memang tidak ada lagi kompromi.

Setiap tempat ada penghormatannya. Masjid ada penghormatannya. Tidak boleh kita sibuk dengan urusan dunia atau bergaduh di dalamnya. Istana pun ada penghormatannya. Perpustakaan pun ada penghormatannya. Hospital pun ada penghormatannya.

Malah, bukan tempat sahaja yang ada penghormatannya. Situasi tertentu juga kita perlu menjaga kehormatannya. Apabila sedang bermesyuarat, janganlah bermain-main. Begitu juga dengan yang lain. Bagaimana mungkin tempat atau situasi yang memerlukan pembudayaan ilmiah langsung tidak boleh dijaga adabnya?

Saya sensitif dengan hal ini kerana satu sebab ini. Bayangkan jika tempat sepatutnya kita perlu objektif dan ilmiah, tetapi dia mengotorinya dengan membangkitkan isu-isu yang tidak berkaitan atau isu peribadi. Bayangkan, di masjid dia buat sama macam warung kopi. Sebegitulah yang dia buat sekarang.

Orang sebeginikah kita akan percaya bahawa mereka akan mendengar hujah dan menelitinya? Apabila mereka tidak boleh menjaga adab-adab di tempat ilmiah dan tidak membudayakan budaya ilmiah, yakinkah kita bahawa mereka akan benar-benar untuk kebenaran? Sebab di tempat untuk mencari kebenaran, mereka boleh pula membuat najis di dalamnya. Inikah sikap orang yang ingin mengutamakan kebenaran?

Saya pun ada silap silap, kekurangan dan aib. Pun begitu, banyak mana pun nista yang kita tanggung, sekurang-kurangnya menyumbangkan pada diri sendiri atau sekeliling untuk menjaga tempat yang mempunyai kehormatan sendiri. Janganlah membabi buta sahaja.

Ambilan : https://amirkazuma.tumblr.com/post/622977427317063680/celoteh-peribadi-12-jangan-mencampuradukkan

com/post/622977427317063680/celoteh-peribadi-12-jangan-mencampuradukkan

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


Celoteh Peribadi Amir KazumaOn viuen les histories. Descobreix ara