Celoteh 14 : Mengapa Saya Tidak Membaca Novel Atau Karya Fiksyen?

16 0 0
                                    

Semenjak melibatkan diri dalam Wattpad, saya banyak mendapat cadangan novel yang dibaca. Kebanyakannya berkisar percintaan dan tidak kurang juga novel erotika. Saya juga ada pengikut yang menulis novel atau karya fiksyen.

Saya kalau boleh mahu memberi penghargaan kepada para pengikut dengan membaca novel karya mereka. Cuma, maafkan saya. Saya tidak berkemampuan untuk melakukan sedemikian kerana penulisan novel bukan genre yang saya minat dan bukan yang mudah saya hadam.

Sebab utamanya adalah saya ada masalah untuk menghasilkan visualisasi dalam minda. Ya. Saya lemah atau tidak berupaya untuk melakukannya ketika membaca setiap patah perkataan. Walau macam mana saya buat, saya memang tidak berbakat pada itu.

Misalnya, apabila disebutkan tentang ciri-ciri istana dengan ayat-ayat berbunga, putitis, bombastik dan kiasan yang mencengkam, saya mengalami kesukaran untuk merakamkan suasananya dalam minda. Itu belum lagi beberapa babak yang agak kompleks seperti pertarungan, kuasa yang ada pada karakter dan lain-lain.

Sebab itu, saya lebih suka kepada komik atau manga atau karya yang sudah siap visualisasinya. Atau sekurang-kurangnya, saya lebih gemar untuk membaca puisi. Sejujurnya, mungkin otak saya lebih sesuai dengan cara yang mudah dan perlu dimanjakan dalam bab visualisasi.

Apapun, saya ada seorang kawan yang adakalanya berkongsi cerpen dengan saya. Menariknya, cerita dia mudah dihadam dan saya boleh mengikutinya dari awal hingga hujung cerita. Barangkali salah satu sebabnya adalah gaya bahasanya tidak terlalu rumit dan terus kepada isi. Tidak merelet dengan gubahan-gubahan yang diberat-beratkan. Jika begini, maka mungkin saya pertimbangkan untuk menelaah novel tersebut.

Ambilan : https://amirkazuma.tumblr.com/post/623139834967605248/celoteh-peribadi-14-mengapa-saya-tidak-membaca

com/post/623139834967605248/celoteh-peribadi-14-mengapa-saya-tidak-membaca

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
Celoteh Peribadi Amir KazumaWhere stories live. Discover now