Celoteh 16 : Antara Impian Saya Dalam Bidang Penulisan

15 1 0
                                    

Saya sebenarnya berimpian untuk menterjemah beberapa tesis, jurnal atau karya ilmu uṣūl fiqh, kaedah fiqh dan ilmu hadis yang lebih mendalam atau lebih tuntas yang berbahasa Arab. Buku-buku kritikal sebegini sangat jarang untuk dijumpai di pasaran arus perdana.

Ini kerana saya melihat banyak buku-buku hadis, tetapi orang ramai masih tidak tahu dan banyak buku-buku fiqh, tetapi orang ramai tidak tahu bagaimana cara garapan ahli fiqh dalam mendepani isu fiqh atau merungkai permasalahan adalah kerana tidak ada karya-karya yang menyajikan alat-alat dan bekalan cerapan, peta selok belok dalam sesuatu permasalahan serta khazanah untuk kemahiran asas dalam pembentukan kesistematikan cerapan dalam minda. Sebab itulah karya sebegini wajar diketengahkan kepada orang ramai.

Sayangnya, industri buku kita di iklim yang suram. Industri terjemahan negara kita pun tidak serancak seperti di negara jiran; Indonesia. Akhirnya, peluang untuk penulisan komersial tidak begitu disambut mesra di rantau tempatan.

Komersial? Sudah tentu. Penterjemahan adalah bidang kerja professional dan ada kemahirannya. Saya mahu sahaja buat secara sukarela, tetapi saya juga sibuk dengan urusan lain. Dan kalau makanan dan minuman serta belanja kos sara hidup boleh turun dari langit setiap kali diminta, saya boleh memperuntukkan masa untuk menelannya.

Saya dapat tahu ada usaha untuk penterjemahan Kutub Sittah ke dalam bahasa Malaysia. Saya sebenarnya tidak setuju dengan usaha ini kerana sudah berlambak buku-buku hadis di pasaran. Malah, saya lihat usaha ini tidak melihat realiti terhadap keperluan masyarakat sepertimana yang saya telah jelaskan tadi.

Kita sudah ada «Bulūġ al-Marōm» dan syarahannya dalam bahasa Melayu, tetapi masyarakat masih kurang celik apa alat-alat yang diperlukan dan kemahiran yang seharusnya dikuasai dalam menghasilkan pemahaman sedemikian. Mereka tiada pendedahan kaedah atau formula yang menjadi panduan dalam garapan kefahaman. Sebab itulah masyarakat sukar untuk menjadi kritis yang sistematik. Saya harap mereka peka terhadap hal ini dan mengambil berat keperluan mereka.

Bercakap tentang karya penterjemahan Indonesia. Saya sebenarnya ada menyimpan rasa skeptik dengan beberapa hasil kerjanya. Saya pernah menemui beberapa karya terjemahan apabila dibandingkan dengan teks asli bahasa Arab, kadangkala penterjemah langkau beberapa ayat yang tidak diterjemahkan. Mungkin sebab teks asli tersebut tidak dapat difahami, lalu dilangkau dan diringkas sehingga tampak ia menjadi satu petikan daripada yang asli.

Malah, perbincangan saya dengan beberapa rakan saya pun menzahirkan rasa yang sama tentang isu kualiti. Saya mengingatkan supaya berhati-hati dengan karya terjemahannya walaupun judul bukunya kelihatan canggih dan aras yang tinggi.

Kemudian, antara impian yang saya ingin menghasilkan penulisan adalah pentakhrijan hadis beberapa kitab pondok demi menyambut usaha tokoh ilmuwan ahli bait dari keluarga al-Ġumāriyy dalam melakukan usaha takhrij ini seperti Aḥmad bin Muḥammad bin aṣ-Ṣiddīq al-Ġumāriyy yang telah menghasilkan takhrij bagi kitab «Bidāyah al-Mujtahid Wa Nihāyah al-Muqtaṣid» karya Ibn Rušd melalui kitabnya «al-Hidāyah Fī Taẖrīj al-Bidāyah» dan takhrij bagi kitab Aḥādīṯ aš-Šihāb Fī al-Amṯāl Wa al-Mawāʿiẓ Wa al-Ādāb» karya Muḥammad bin Salamah al-Quḍō*iyy melalui kitabnya «Fatḥ al-Wahhāb Taẖrīj Aḥādīṯ aš-Šihāb».

Sebegitu juga adiknya; *Abdullah yang mentakhrij kitab «Minhāj al-Wusūl Ilā *Ilm al-Uṣūl» karya al-Bayḍōwiyy melalui kitabnya «al-Ibtihāj Taẖrīj Aḥādiṯ al-Minhāj». Begitu juga adiknya; *Abdul *Azīz yang telah menabur bakti dalam usaha ini seperti yang dia menceritakannya dalam «Ta*rīf al-Mu^tasī Bi Aḥwāl Nafsī».

Kemudian, saya juga ingin menghasilkan karya yang komprehensif dalam membahaskan tentang isu al-₍Fiqh al-Iftirōḍiyy₎, iaitu fiqh spekulatif dengan membahaskan sejarahnya, kepentingannya, pandangan para ulama tentangnya, garis panduannya, perbincangan yang ada dalam setiap aliran dan mazhab dalam Islam, perbincangan untuk konteks kontemporari, perkara-perkara yang dahulunya sekadar andaian telah terjadi realitinya, perkaitannya dengan tema fiqh yang lain seperti ₍Fiqh al-Muwāzānah₎, ₍Fiqh at-Tawaqqu*₎, kesannya terhadap beberapa cabang ilmu serta pelbagai lagi yang lain.

Pada saya, belum ada karya yang khas sama ada berbentuk tesis, jurnal atau buku kajian yang membahaskannya secara tuntas melainkan sekadar karya-karya kecil yang tidak begitu luas skop capaiannya dan berselerak bagi setiap temanya. Jika ada rakyat Malaysia ingin mencipta nama di mata dunia, mungkin boleh menghasilkan karya seperti ini.

Kemudian, saya juga ingin menghasilkan fiqh perbandingan yang tidak hanya terhad pada empat mazhab sahaja, tetapi saya juga ingin memasukkan pandangan salaf, khususnya yang tidak, fiqh mazhab zaydian, jaᶜfarian, pandangan Ibn *Arobiyy dan pandangan para ulama yang tidak ternisbah dalam mana-mana mazhab atau pandangan ashab bagi sesuatu mazhab, tetapi tidak menjadi pendapat pilihan bagi mazhab.

Kemudian, dalam bidang fiqh, saya juga ingin menghasilkan karya yang memfokuskan perbahasan hukum-hakam yang berkaitan dengan perkahwinan kanak-kanak dalam karya klasik atau kontemporer dan hukum-hakam yang berkaitan dengan hamba sahaya sebagai mengenang dan mengimbau perbahasan fiqh yang klasik yang mungkin tidak ada pada zaman sekarang ini.

Kemudian, dalam bidang hadis, saya ingin menghasilkan kajian tentang taᶜlil hadis oleh al-H̱oṭīb al-Baġdādiyy, al-Bayhaqiyy dan Ibn *Asākir serta perbandingan antara ketiga-tiganya. Saya juga ingin menghasilkan syarah kepada «Ṣoḥīḥ Ibn H̱uzaymah» dan beberapa kitab hadis induk lagi primer yang lain yang belum diberi perhatian untuk syarahannya.

Selain itu, saya ingin juga menghasilkan karya yang berkaitan dengan hadis-hadis yang menjadi subjek kepada ₍at-Talaqqī Bi al-Qobūl₎, iaitu yang diperkenankan penerimannya. Ia adalah hadis yang tidak termasuk dalam hadis sahih, tetapi ia dijadikan hujah oleh para ulama sama ada dalam lapangan akidah, bidang fiqh dan arena uṣūl fiqh.

Dalam bidang yang lain, saya ingin menghasilkan kitab bantahan syarahan kitab Ibn *Arobiyy ke atas syarahan yang lain yang mana saya ingin memaparkan percanggahan setiap pensyarah kitab terhadap kitabnya, khususnya «al-Futūḥāt al-Makkiyyah» dan «Fuṣūṣ al-Ḥikam» sepertimana yang dilakukan oleh Aḥmad al-Ġumāriyy yang memaparkan pertentangan Muḥammad Zāhid al-Kawṯariyy melalui kitabnya «Bayān Talbīs al-Muftarī Muḥammad Zāhid al-Kawṯariyy» atau nama lainnya adalah «Rodd al-Kawṯariyy *Alā al-Kawṯariyy» atau sanggahan al-Kawṯariyy terhadap al-Kawṯariyy.

Kemudian, saya juga ingin membina perpustakaan digital sepertimana Maktabah Syamilah dengan memfokuskan karya-karya ahli bait tanpa mengira apapun aliran. Pada saya, karya ahli bait ini tidak diberikan hak yang sewajarnya dan dicurahkan perhatian terhadapnya dalam pemeliharaan khazanahnya.

Sebahagian karya mereka ada yang boleh diisytiharkan sudah hilang ditelan zaman walaupun era pengkomputeran tidak jauh untuk seratus tahun. Lihat apa yang terjadi pada karya keluarga al-Ġumāriyy kecuali *Abdullah sudah memadai. Bagaimana pula dengan mereka yang lain?

Bagi pecinta ahli bait, tidak sewajarnya ia diambil ringan, lebih-lebih lagi jika kita memandang berat terhadap pesanan Rasulullah -ṣollallahu *alayhi wasallam- untuk mengikuti ahli bait. Lantas, jika pesanan adalah penting, mengapa tidak ada usaha untuk pemeliharaannya dan pemerkasaannya sepertimana usaha pada Maktabah Syamilah?

Namun, antara sebab yang saya terhalang untuk merealisasikannya adalah saya belum cukup ilmu untuk menghasilkan judul yang besar seperti ini. Untuk mencapai tahap ini, sememangnya memerlukan ketekunan yang paling maksimum dan kerajinan yang tidak tertunda. Akan tetapi, merenung kedudukan pada capaian saya, ia mungkin hanya tinggal angan-angan atau impian yang tidak kesampaian.

Pun begitu, saya berharap jika saya tidak dapat merealisasikannya, akan ada yang menyambut usaha ini yang bukan sahaja akan mengharumkan nama negara dengan penghasilan karya dari seorang warganegara Malaysia yang kitabnya menjadi rujukan dunia, bahkan ia adalah sumbangan kebajikan ilmu untuk semua orang yang mengharapkan manfaatnya.

Ambilan : https://amirkazuma.tumblr.com/post/623140551711227904/celoteh-peribadi-16-antara-impian-saya-dalam

com/post/623140551711227904/celoteh-peribadi-16-antara-impian-saya-dalam

Ups! Tento obrázek porušuje naše pokyny k obsahu. Před publikováním ho, prosím, buď odstraň, nebo nahraď jiným.
Celoteh Peribadi Amir KazumaKde žijí příběhy. Začni objevovat