Celoteh 22

17 1 0
                                    

Penulisan Saya Tentang Isu Seksual Mungkin Berdepan Dengan Kesukaran Untuk Memahami Jika Tiada Ilmu Alat Yang Diperlukan

Penulisan Saya Tentang Isu Seksual Mungkin Berdepan Dengan Kesukaran Untuk Memahami Jika Tiada Ilmu Alat Yang Diperlukan

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Saya memang menjangkakan bahawa penulisan isu seksual akan mendapat sambutan. Saya menyedari Wattpad memang lubuk bacaan erotik walaupun bukan itu tujuan asal pembangunan laman ini. Sebab itu, saya cuba membuat kelainan bahawa selain daripada berhibur dengan erotisme, elok juga kita bekalkan diri kita dengan kefahaman dan intelektual.

Saya bersyukur kepada Allah jika penulisan saya ini memberi manfaat kepada para pembaca. Semoga ia mengisi pemahaman para pembaca dengan jitu dan kukuh. Jika para pembaca bersetuju dengan apa yang saya utarakan, maka semoga Allah perkukuhkan kita di atas kebenaran. Jika ada yang tidak bersetuju, lontarkan hujah ilmiah.

Jika saya salah, saya memohon ampun kepada Allah. Saya juga manusia biasa yang tidak terlepas daripada aib, kekurangan dan kesilapan. Mereka yang membawa hujah ilmiah, semoga Allah sentiasa mengekalkan mereka dalam momentum keilmuan.

Apapun, saya mengingatkan bahawa pembacaan tentang isu seksual yang berkaitan dengan agama akan sukar difahami atau mungkin tidak akan difahami jika seseorang itu tidak menguasai uṣūl fiqh, kaedah fiqh dan ilmu hadis serta bahasa Arab. Ini kerana saya menulis dengan mengaplikasikan ilmu tersebut, bukan secara tiba-tiba masuk ke dalam perbahasan tersebut.

Maksudnya, saya menggunakan kaedah-kaedah dalam ilmu uṣūl fiqh dan ilmu hadis serta bahasa Arab dalam membuat penilaian, analisis dan pertimbangan yang berkaitan dengan isu seksual. Kemudian, barulah saya dapat mendirikan hujah dan pendirian seperti itu. Bukannya saya terus masuk perbahasan tanpa ada apa-apa alat-alat yang diperlukan.

Sebab itulah saya menghasilkan pelbagai penulisan ilmiah lain seperti uṣūl fiqh, ilmu hadis dan lain-lain kerana di situ ada tersimpan kaedah-kaedah yang saya gunakan dalam mencerap isu-isu agama. Kalau yang sudah celik dengan kaedah-kaedah tersebut, mungkin tidak ada masalah jika tidak membacanya. Namun, dialu-alukan untuk menelaah dan berkongsi pandangan serta berbincang padanya. Jika tidak, lebih elok cuba menelaah dahulu beberapa penulisan saya yang lain di samping membaca penulisan saya yang berkaitan dengan seksual.

Apapun, semoga Allah memberikan bimbingan kepada kita semua agar kita memperoleh kefahaman yang lurus dan terurai segala kebingungan dalam minda kita.

Ambilan :  https://amirkazuma.tumblr.com/post/623350423362895872/celoteh-peribadi-22-penulisan-saya-tentang-isu

Celoteh Peribadi Amir KazumaWhere stories live. Discover now