167 ❃ CINCIN SEORANG WANITA

787 106 38
                                    

"Kawasan ini dilindungi oleh semangat penjaga embun. Embun di sini sedikit membeku kerana ada sedikit kuasa peredaran waktu dan cuaca yang mengganggu. Saya tak tahu betul ke tidak. Tapi itu yang tertulis dalam kisah dongeng Raegan. Ada yang kata ia benar dan sebaliknya."

Ujar Ignace sambil tersenyum.

"Semangat penjaga embun?"

"Saya pun tak pasti. Ramalan tertulis dekat sini akan ada seseorang yang mampu bertemu dengan mereka yang sudah mati atas beberapa syarat."

"Mati?"

Acantha berkerut.

"Apa maksud awak Ignace?"

"Saya ada baca, sekiranya orang itu adalah orang yang kita sayang dan cinta sehinggakan kita sendiri tidak sedar betapa kita cintakannya...kita mampu bertemu dengan dia di sini. Tapi pertemuan yang macam mana saya tak pasti."

"Kita akan terserempak dengan roh ke Ignace?"

Ignace tertawa.

"Saya rasa kan. Cerita tu direka. Nenek moyang dekat Raegan ni tak nak manusia teroka dan merosakkan kawasan seindah ni. Jadi mereka takutkan dengan cerita macam tu. Yelah, siapa berani nak berjumpa dengan roh kan?"

"Tapi..kalau roh orang yang kita sayang?"

Acantha bertanya tulus.

Ignace terdiam.

"Mati adalah perpisahan..sebab tu saya takut mati.."

"Jangan risau Acantha... Ada kehidupan selepas kematian yang menanti kita."

"Ada ke?"

Acantha tertanya-tanya.

"Ada..saya percaya."

"Tapi.. mereka cuba bunuh saya..mereka cuba pisahkan say---"

💙

Minuman kopi panas berkrim yang dihidang di atas meja langsung tidak disentuh

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Minuman kopi panas berkrim yang dihidang di atas meja langsung tidak disentuh. Aroma harum kafein masih segar  berlegar di ruang udara.

Pandangan mata Ignace terkaku merenung jendela. Di dalam mindanya pula di asak dengan kenangan lalu. Saat ketika dirinya bersama Acantha sedang berbicara mengenai kisah dongeng Raegan.

SUMPAHAN MATA MERAH (ON HOLD)Where stories live. Discover now