Meme 51

7 0 0
                                    

Sangat aneh apabila kita menyatakan kritikan terhadap beberapa pandangan ahli ilmu walaupun dengan bermacam-macam pembentangan hujah, tetap juga mereka tidak mahu menerimanya

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Sangat aneh apabila kita menyatakan kritikan terhadap beberapa pandangan ahli ilmu walaupun dengan bermacam-macam pembentangan hujah, tetap juga mereka tidak mahu menerimanya. Apa yang mereka mahu buat untuk kekal bermain kad Argumentum Ad Verecundiam dan kesan Kontras serta Ad-Hominem, bukan mahu memberi jawab balas terhadap hujah tersebut.

Namun, kalau kita mengambil pandangan ahli ilmu yang dikira pelik atau tidak menepati citarasa mereka, tiba-tiba merekalah yang paling mementingkan dalil dan hujah antara salah dan benar. Kalau kita kritik, bukan main mereka mempertikaikan kemampuan kita dan tidak habis-habis bermain kesan Kontras dengan membanding-bandingkan kita dengan ulama yang dikritik. Dalam kes ini, mereka lupa di mana mereka letak cermin mereka. Tidak segan silu mengkritik dan mencemuh orang yang mengambil pandangan ini seolah-olah mengeluarkan pendapat ini dengan hawa nafsunya sehingga orang yang mengambil pendapat ini dikira pengikut hawa nafsu.

Di mana adilnya jika kita kritik pandangan ulama mereka, mereka hanya bermain Argumentum Ad Verecundiam, tetapi dalam kes ini pula, mereka tiba-tiba ingin menjadi penegak hujah dan dalil sama ada ikutan tersebut adalah benar atau salah?

Saya tidak ada masalah sama sekali jika seseorang mempunyai keupayaan ilmu dalam bahagian tertentu untuk menganalisis dalil yang mana mereka ini adalah pentaklid untuk sebahagian perkara dan independen untuk sebahagian mereka. Namun, orang sebegini seharusnya menjadi orang yang hormat dan memberikan ruang kritikan terhadap pandangan yang dia ingin bertaklid kerana dia tidak memiliki penguasaan meluas terhadapnya, bukannya memilih-milih, iaitu sebahagian pandangan tidak ada ruang untuk dikritik dan sebahagian lain boleh dikritik sehabis-habisnya, lebih-lebih lagi jika ia adalah pandangan yang memahitkan lidah mereka.

Ambilan : https://amirkazuma.tumblr.com/post/633303733177106432/sangat-aneh-apabila-kita-menyatakan-kritikan

Santai Perkongsian Agama Melalui MemeWhere stories live. Discover now