Meme 22

15 0 0
                                    

Al-Aš*ariyy kini adalah serpihan daripada Jahmiyyah? Sukar untuk dinafikan

Ops! Esta imagem não segue as nossas directrizes de conteúdo. Para continuares a publicar, por favor, remova-a ou carrega uma imagem diferente.

Al-Aš*ariyy kini adalah serpihan daripada Jahmiyyah? Sukar untuk dinafikan. Sesiapa yang membaca karya salaf yang menentang Jahmiyyah pasti jelas akan hal ini betapa wujudnya persamaan pada al-Aš*ariyy dengan apa yang diwacanakan salaf terhadap Jahmiyyah.

Saya sangat berharap ia adalah salah dan saya berharap hanya segelintir sahaja yang Jahmiyyah, tetapi berbaju al-Aš*ariyy dan mereka ini menonjol di tengah-tengah masyarakat, namun yang lain adalah al-Aš*ariyy yang murni dari fahaman Jahmiyyah. 

Mahu tahu sama ada Jahmiyyah itu berselindung di balik al-Aš*ariyy atau tidak? Cubalah uji mereka dengan kalam ahli seperti Ḥammād bin Zayd yang berkata tentang Jahmiyyah :

إِنَّمَا يُحَاوِلُونَ أَنْ يَقُولُوا لَيْسَ فِي السَّمَاءِ شَيْءٌ

"Mereka mencuba untuk berkata tidak ada sesuatu di langit". [As-Sunnah, karya *Abdullah bin Aḥmad bin Ḥanbal, jilid 1, m/s 117, keluaran Dār Ibn al-Qoyyim, tahqiq Muḥammad bin Sa*īd bin Sālim al-Qoḥṭōniyy].

Dan juga *Abbād bin al-*Awwām yang berkata :

كَلَّمْتُ بِشْرَ الْمَرِيسِيَّ وَأَصْحَابَ بِشْرٍ فَرَأَيْتُ آخِرَ كَلَامِهِمْ يَنْتَهِي أَنْ يَقُولُوا لَيْسَ فِي السَّمَاءِ شَيْءٌ

"Aku berbicara dengan Bišr al-Marīisiyy dan sahabat Bišr. Aku melihat akhir kalam mereka mengakhiri katanya tidak ada sesuatu di langit". [As-Sunnah, karya *Abdullah bin Aḥmad bin Ḥanbal, jilid 1, m/s 162, keluaran Dār Ibn al-Qoyyim, tahqiq Muḥammad bin Sa*īd bin Sālim al-Qoḥṭōniyy].

Dan juga Muḥammad bin *Uṯmān yang berkata :

سَمِعْتُ عَبْدَ الرَّحْمَنِ بْنَ مَهْدِيٍّ: وَسَأَلَهُ، سَهْلُ بْنُ أَبِي خَدَّوَيْهِ عَنِ الْقُرْآنِ، فَقَالَ: «يَا أَبَا يَحْيَى مَا لَكَ وَلِهَذِهِ الْمَسَائِلِ هَذِهِ مَسَائِلُ أَصْحَابِ جَهْمٍ، إِنَّهُ لَيْسَ فِي أَصْحَابِ الْأَهْوَاءِ شَرٌّ مِنْ أَصْحَابِ جَهْمٍ يَدُورُونَ عَلَى أَنْ يَقُولُوا لَيْسَ فِي السَّمَاءِ شَيْءٌ، أَرَى وَاللَّهِ أَلَّا يُنَاكَحُوا وَلَا يُوَارَثُوا»

Aku mendengar *Abdul Roḥmān bin Mahdiyy ketika Sahl bin H̱oddawayh tentang al-Qur^ān, lalu dia berkata: "Wahai Abū Yaḥyā! Kenapa dengan kamu? Kerana isu ini adalah isu pengikut Jahm. Sesungguhnya tidak ada dalam pengikut hawa nafsu yang lebih teruk berbanding pengikut Jahm yang berlegar dalam mengatakan tidak ada sesuatu di langit. Aku berpandangan -demi Allah!- mereka tidak boleh dinikahi dan tidak boleh diwarisi hartanya". [As-Sunnah, karya *Abdullah bin Aḥmad bin Ḥanbal, jilid 1, m/s 157, keluaran Dār Ibn al-Qoyyim, tahqiq Muḥammad bin Sa*īd bin Sālim al-Qoḥṭōniyy].

Jika mereka tidak mampu membenarkan kalam sarjana agung salaf ini, maka jelaslah apa yang terbuku dalam jiwa mereka sebenarnya. Dan jelaslah ke mana jalan yang ditempuhi salaf.

Ambilan : https://amirkazuma.tumblr.com/post/632893213711187971/al-a%C5%A1ariyy-kini-adalah-serpihan-daripada

Santai Perkongsian Agama Melalui MemeOnde as histórias ganham vida. Descobre agora