Meme 13

17 0 0
                                    

Saya hairan mereka yang sanggup berceramah sana ini dan berkuliah dalam mengupas, membahas dan mengajar fiqh, hadis dan perbahasan yang berat, tetapi dalam masa yang sama tidak menguasai bahasa Arab

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Saya hairan mereka yang sanggup berceramah sana ini dan berkuliah dalam mengupas, membahas dan mengajar fiqh, hadis dan perbahasan yang berat, tetapi dalam masa yang sama tidak menguasai bahasa Arab. Jika bab tasawwuf atau penyucian jiwa atau ceramah motiviasi, mungkin syarat ini tidak perlu diletakkan sangat. Mereka sedar bahawa mereka menjadi rujukan kepada masyarakat untuk isu fiqh dan lain-lain. Mengapa tidak mereka membekalkan diri dengan persiapan yang ilmu yang secukupnya? 

Mereka memerlukan rujukan yang lebih banyak dan cangkupan penelitian yang lebih luas. Terjemahan tidaklah sebanding apa yang terbentang pada karya berbahasa Arab. Lebih banyak penulisan sama ada berbentuk kitab, tesis, jurnal atau artikel yang tuntas, padu dan kritis dalam membahaskan isu-isu yang berat dan kompleks. Jika yang tempat dirujuk hanya terhad, maka sepatutnya dia mengehadkan dirinya untuk bergiat dalam berceramah. Apa guna menggalakkan orang lain kepada kefaqihan, tetapi diri sendiri lesu untuk mendalami ilmu alat yang paling vital dalam ilmu agama?

Bahasa Arab tidaklah sukar. Pada hemat saya, jika bersungguh, cekal dan dedikasi, sebulan barangkali sudah cukup untuk seseorang mula bertatih membaca kitab Arab tanpa baris. Hanya memerlukan sistem pengajaran yang betul yang mampu menyampaikan ini. Namun, kesukaran pasti akan membuka ruang kemudahan. Berakit-rakit dahulu, berenang-renang kemudian. Bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian. Usah menganggap pembelajaran bahasa Arab adalah beban. Tetapi, ia adalah rahmat yang tidak akan ada sesiapa pun yang mengungkapkan kesyukuran yang penuh terhadap anugerah itu.

Apapun, janganlah malu untuk akui kejahilan. Lebih-lebih di hadapan Allah. Mengadulah pada-Nya betapa lemahnya dirimu dan pintalah kepada Dia agar memberikan limpahan yang memenuhi keperluan ilmu diri dan masyarakat. Semoga Dia memimpin kamu untuk sampai ke jalan hidayah-Nya, seterusnya menuju ke syurga.

Ambilan : https://amirkazuma.tumblr.com/post/632889315499917312/saya-hairan-mereka-yang-sanggup-berceramah-sana

Santai Perkongsian Agama Melalui MemeWhere stories live. Discover now