Meme 27

10 0 0
                                    

Ibn Baṭṭoh berkata :

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Ibn Baṭṭoh berkata :

فَإِذَا قَامَتِ الْحُجَّةُ عَلَى الْجَهْمِيِّ وَعَلِمَ صِحَّةَ هَذِهَ الْأَحَادِيثِ وَلَمْ يَقْدِرْ عَلَى جَحْدِهَا، قَالَ: الْحَدِيثُ صَحِيحٌ، وَإِنَّمَا مَعْنَى قَوْلِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «يَنْزِلُ رَبُّنَا فِي كُلِّ لَيْلَةٍ» يَنْزِلُ أَمْرُهُ، قُلْنَا: إِنَّمَا قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «يَنْزِلُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ»، «وَيَنْزِلُ رَبُّنَا» وَلَوْ أَرَادَ أَمْرَهُ لَقَالَ: يَنْزِلُ أَمْرُ رَبِّنَا. فَيَقُولُ: إِنْ قُلْنَا: يَنْزِلُ، فَقَدْ قُلْنَا: إِنَّهُ يَزُولُ وَاللَّهُ لَا يَزُولُ وَلَوْ كَانَ يَنْزِلُ لَزَالَ؛ لَأَنَّ كُلَّ نَازِلٍ زَائِلٌ، فَقُلْنَا: أَوَلَسْتُمْ تَزْعُمُونَ أَنَّكُمْ تَنْفُونَ التَّشْبِيهَ عَنْ رَبِّ الْعَالَمِينَ؟ فَقَدْ صِرْتُمْ بِهَذِهِ الْمَقَالَةِ إِلَى أَقْبَحِ التَّشْبِيهِ، وَأَشَدِّ الْخِلَافِ؛ لِأَنَّكُمْ إِنْ جَحَدْتُمُ الْآثَارَ، وَكَذَبْتُمْ بِالْحَدِيثِ، رَدَدْتُمْ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَوْلَهُ، وَكَذَّبْتُمْ خَبَرَهُ، وَإِنْ قُلْتُمْ: لَا يَنْزِلُ إِلَّا بِزَوَالٍ، فَقَدْ شَبَّهْتُمُوهُ بِخَلْقِهِ، وَزَعَمْتُمْ أَنَّهُ لَا يَقْدِرُ أَنْ يَنْزِلَ إِلَّا بِزَوَالِهِ عَلَى وَصْفِ الْمَخْلُوقِ الَّذِي إِذَا كَانَ بِمَكَانٍ خَلَا مِنْهُ مَكَانٌ لَكِنَّا نُصَدِّقُ نَبِيَّنَا صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَنَقْبَلُ مَا جَاءَ بِهِ فَإِنَّا بِذَلِكَ أُمِرْنَا وَإِلَيْهِ نُدِبْنَا، فَنَقُولُ كَمَا قَالَ: «يَنْزِلُ رَبُّنَا عَزَّ وَجَلَّ» وَلَا نَقُولُ: إِنَّهُ يَزُولُ بَلْ يَنْزِلُ كَيْفَ شَاءَ، لَا نَصِفُ نُزُولَهُ، وَلَا نُحِدُّهُ وَلَا نَقُولُ: إِنَّ نُزُولَهُ زَوَالُهُ،

Apabila tertegaknya hujah ke atas Jahmiyy dan dia mengetahui kesahihan hadis ini serta tidak mampu dalam menentangnya, dia berkata: "Hadis ini adalah sahih, tetapi sebenarnya makna sabda Nabi -ṣollallahu *alayhi wasallam-: #Turunnya tuhan kita pada setiap malam# adalah turun urusan-Nya". Kami berkata: "Sebenarnya sabda Nabi -ṣollallahu *alayhi wasallam- #Turunnya Allah *Azza Wa Jalla# dan #Turunnya tuhan kita#, kalau dia maksudkan urusannya, pasti baginda bersabda turunya perintah tuhan kita". Lalu dia berkata: "Jika kita katakan Dia turun, maka kita telah berkata sesungguhnya Dia beranjak, padahal Allah tidak beranjak. Kalaulah Dia turun, pasti dia beranjak kerana setiap yang turun beranjak". Kami berkata: "Bukankah kalian mendakwa kalian menafikan tasybih daripada tuhan sekalian alam? Benar-benar kalian menukar daripada bicara ini kepada sejelek-jelek tasybih dan sedahsyat-dahsyat penyelisihan. Ini kerana kalian menentang atsar dan kalian mendustakan. Kalian menyanggah sabdanya kepada Rasulullah -ṣollallahu *alayhi wasallam- dan kalian mendustakan khabarnya. Apabila kalian berkata tidaklah Dia turun melainkan Dia beranjak, maka kalian telah menyerupakannya dengan ciptaan-Nya dan kalian mendakwa bahawa Dia tidak mampu turun melainkan dengan anjakannya atas sifat makhluk yang apabila Dia berada di suatu tempat, maka kosong tempat itu daripada-Nya. Akan tetapi, kami membenarkan Nabi kita -ṣollallahu *alayhi wasallam- dan kami menerima apa yang datang tentangnya. Sesungguhnya kami diperintahkan untuk itu dan dituntut kepadanya. Kami mengatakan sepertimana yang baginda bersabda bahawa turunnya tuhan kita *Azza Wa Jalla dalam keadaan kami tidak berkata sesungguhnya Dia beranjak. Bahkan, kami mengatakan Dia turun sepertimana yang Dia kehendaki. Kami tidak menyifatkan penurunan-Nya, kami tidak meletakkan had-Nya dan kami tidak berkata bahawasanya turunnya adalah anjakannya". [Al-Ibānah al-Kubrō, jilid7, m/s 237, keluaran Dār ar-Royah Li an-Našr Wa at-Tawzī*].

Bagi yang tidak jelas bagaimana Jahmiyyah pada asalnya ingin mentanzihkan Allah boleh terjebak kepada fahaman tasybih sehingga menjadi mu*aṭṭilah, saya akan menerangkan secara ringkas. Apabila dibawakan ayat al-Qur^ān dan hadis yang berkaitan dengan "al-Yad" bagi Allah kepada Jahmiyyah, mereka berkata bahawa ini adalah naṣ-naṣ tersebut membawa makna kepada tasybih. Ini kerana "al-Yad" di sini adalah makna yang menunjukkan anggota yang berjisim lagi mempunyai daging, urat, darah dan lain-lain. Makna ini tidak sesuai dengan Allah menurut mereka. 

Di sinilah mereka jatuh ke lembah tasybih dan di sinilah yang membezakan ahli sunnah dan Jahmiyyah. Ahli sunnah apabila dibawakan naṣ-naṣ yang berkaitan dengan "al-Yad", sama sekali tidak terbayang atau memahami makna tersebut. Ahli sunnah dari awal lagi tidak beranggapan apabila disebutkan "al-Yad" pada Allah, maka ia menunjukkan makna jisim dan anggota. Namun, Jahmiyyah memahami sedemikian.

Kemudian, setelah mempunyai pembayangan sedemikian, Jahmiyyah mula jatuh ke lembah ta*ṭīl pula. Setelah mereka menyebutkan makna "al-Yad" adalah sedemikian dan ia tidak layak dinisbahkan kepada Allah, maka mereka mencari pula makna yang lain atau melakukan proses takwil atas alasan meletakkan makna yang selayaknya dengan Allah dan menyucikan Allah dari makna-makna zahir yang menunjukkan keserupaan dengan makhluk.

Sedangkan ahli sunnah apabila sudah faham bahawa "al-Yad" di sini bukan yang dimaknakan dengan jisim dan anggota, mereka tidak berhajat lagi untuk mencari takwil. Sebabnya mereka sudah pun menyucikan Allah ketika mengisbatkan sifat-Nya. Sebab itulah takwil bukan sesuatu yang diperlukan buat mereka.

Ambilan : https://amirkazuma.tumblr.com/post/632894317530431488/ibn-ba%E1%B9%AD%E1%B9%ADoh-berkata-%D9%81-%D8%A5-%D8%B0-%D8%A7-%D9%82-%D8%A7%D9%85-%D8%AA-%D8%A7%D9%84-%D8%AD-%D8%AC-%D8%A9

Santai Perkongsian Agama Melalui MemeWhere stories live. Discover now