Meme 7

23 0 0
                                    

Kalaulah saya tidak berlebihan, saya akan katakan bahawa telah sepakat ahli fiqh dalam membezakan hukum aurat yang hakiki dan yang bukan hakiki

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Kalaulah saya tidak berlebihan, saya akan katakan bahawa telah sepakat ahli fiqh dalam membezakan hukum aurat yang hakiki dan yang bukan hakiki. Maksudnya, hukum lihatan pada gambar tidak sama hukumnya dengan lihatan pada anggota jasad. Setakat ini, saya belum menemukan mana-mana ahli fiqh walau seorang pun yang menyelisihi pandangan ini. 

Hanya mereka yang terkebelakangan dan kontemporari sahaja yang tidak membezakannya. Kekeliruan mereka ini berpunca sama ada mereka jahil dengan pandangan ahli fiqh atau tidak cakna dengan penerapan kaedah fiqh atau sememangnya keras kepala untuk mengingkari. Saya tidak hairan pendapat fuqaha terdahulu ini tertutup dari pengetahuan orang ramai kerana mereka yang terkemudian ini sengaja menyembunyikan kebenaran atau sememangnya termasuk para pengingkar.

Mereka yang sengaja menyembunyikan kebenaran kerana takut ia menjadi fitnah kepada orang awam, akhirnya menyebabkan orang awam terperuk dalam kancah fitnah dalam salah faham terhadap kebenaran. Mereka sangka aurat tetap aurat meskipun ia adalah objek yang disamakan dan dibentukkan sepertinya adalah kebenaran. Ahli ilmu yang tahu tentang ini, tetapi berfatwa yang sebaliknya perlu bertanggungjawab di hadapan Allah kelak atas apa yang mereka kerjakan!

Ambilan : https://amirkazuma.tumblr.com/post/632873775968419840/kalaulah-saya-tidak-berlebihan-saya-akan-katakan

Santai Perkongsian Agama Melalui MemeWhere stories live. Discover now