Meme 20

18 0 0
                                    

Al-Aš*ariyy mahu membaca dan menghadam karya salaf yang berkenaan dengan sifat Allah seperti ar-Rodd *Alā al-Jahmiyyah Wa az-Zanādiqoh karya Aḥmad bin Ḥanbal, H̱olq Af*āl al-*Ibād karya al-Buẖōriyy, as-Sunnah karya *Abdullah bin Aḥmad bin Ḥanbal, ...

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Al-Aš*ariyy mahu membaca dan menghadam karya salaf yang berkenaan dengan sifat Allah seperti ar-Rodd *Alā al-Jahmiyyah Wa az-Zanādiqoh karya Aḥmad bin Ḥanbal, H̱olq Af*āl al-*Ibād karya al-Buẖōriyy, as-Sunnah karya *Abdullah bin Aḥmad bin Ḥanbal, as-Sunnah karya Abū Bakr al-H̱ollāl, al-Iẖtilāf Fī al-Lafẓ karya Ibn Qutaybah, at-Tabṣīr Fī Ma*ālim ad-Dīn karya Abū Ja*far aṭ-Ṭobariyy dan ar-Rodd *Alā al-Jahmiyyah dan an-Naqḍ *Alā al-Marīsiyy yang kedua-duanya adalah karya ad-Dārimiy?

Saya tidak rasa mereka mampu berbuat sedemikian. Jika mereka lakukan, sama ada mereka akan berubah pandangannya atau menyembunyikan kepedihan dalam jiwa mereka bahawa ia membeberkan tembelang mereka, lalu mereka buat-buat tidak tahu terhadap karya ini seolah-olah belum pernah membacanya atau menuduh karya tersebut membawa fahaman mujassim sepertimana yang mereka lakukan terhadap ad-Dārimiyy dan Abū Bakr al-H̱ollāl yang tidak pernah terdahulu sepanjang 900 tahun setelah kewafatan mereka.

Ambilan : https://amirkazuma.tumblr.com/post/632892637557506048/al-a%C5%A1ariyy-mahu-membaca-dan-menghadam-karya-salaf

Santai Perkongsian Agama Melalui MemeWhere stories live. Discover now