Meme 33

8 0 0
                                    

Kalaulah benar al-Aš*ariyy benar-benar memahami manhaj salaf, mengapa ada dari kalangan mereka yang menuduh Abū Sa*īd ad-Dārimiyy dan Abū Bakr al-H̱ollāl sebagai mujassim yang tidak pernah dituduh sedemikian sepanjang 900 tahun setelah kewafatannya

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Kalaulah benar al-Aš*ariyy benar-benar memahami manhaj salaf, mengapa ada dari kalangan mereka yang menuduh Abū Sa*īd ad-Dārimiyy dan Abū Bakr al-H̱ollāl sebagai mujassim yang tidak pernah dituduh sedemikian sepanjang 900 tahun setelah kewafatannya. Aneh, bukan? Adakah ini berlaku secara kebetulan? Atau dengan kata lain adakah mereka sesuka hati menuduh dua tokoh gemilang ini sebagai mujassim?

Pastinya mereka ada sebab. Ini kerana mereka tidak dapat menerima apa yang terkandung dalam karya mereka kerana bersalahan dengan apa yang mereka citrakan tentang manhaj salaf. Namun, kerana ketaksuban dan enggan untuk berganjak ke fahaman yang benar, maka sebab itulah mereka membuat tuduhan sedemikian supaya mereka ingin kekal mempamerkan bahawa mereka adalah benar.

Hakikatnya, mendakwa memahami bagaimana manhaj salaf berinteraksi dengan naṣ-naṣ yang berkaitan dengan sifat Allah dengan menyingkirkan tokoh agung salaf dari ahli sunnah, adakah ini benar-benar berada di atas kefahaman yang sebenar?

Ambilan : https://amirkazuma.tumblr.com/post/632895418414628864/kalaulah-benar-al-a%C5%A1ariyy-benar-benar-memahami

Santai Perkongsian Agama Melalui MemeWhere stories live. Discover now