1988 part 2

248 15 0
                                    

"Ini scanner kau?" kata Merlina sambil cekak pinggang.
"Ye la, ni mesin scanner."
"Woi, ni bukan mesin scanner. Kau nampak tak telefon ni? Kau ni darjah berapa?"
"Aku darjah empat."
"Darjah empat pun tak reti beza antara scanner dengan mesin faks! Buang masa aku je."
"Tak sama ke?" tanya Kimi.
"Memang tak la, ni mesin faks! Nak hantar gambar kat pejabat boleh la. Mesin scanner, kau boleh masukkan gambar dalam komputer. Lepas tu baru print kat mesin printer. Takkan tu pun kau tak tau?"
"Aku ingatkan boleh scan dalam ni."
"Kepala hotak kau! Jap, aku cari idea jap," Merlina garu kepala.

Kimi rasa bersalah sebab memberi harapan palsu kepada Merlina.

"Bak sini sticker mi udang ayah kau, meh aku tengok dia cetak kat mana?" tanya Merlina.

Kimi bawa sekeping kertas sticker dengan lambang syarikat mi udang ayahnya. Merlina baca cetakan kecil di bawah kertas sticker.

"Dicetak oleh Syarikat Penerbitan Bakti" berserta nombor telefon.

"Hah, kau call nombor ni, lepas tu kau tanya berapa harga quotation untuk print sticker. Tanya kalau design sendiri berapa. Custom berapa. Eh, aku ni darjah dua je tau, apasal aku boleh tau semua benda ni ek?"
"Entah, mana aku tau?"
"Apa je yang kau tau. Lekas, kau call nombor ni. Apa ni, nak jadi business partner aku, tapi tak tau beza mesin scanner dengan mesin faks. Geram betul la aku dengan kau ni!"

--

Minggu Orientasi, Universiti Wijayapura, Semester 1, 1988.

Dalam universiti, lelaki semester satu adalah darjat terendah dalam kalangan pelajar. Perempuan semester satu direbut senior.

Padahal aku sama umur dengan mereka, aku masuk lambat je.

Tapi disebabkan aku ni turun dari kereta Pengetua, aku tak perlu beratur dan ikut minggu haluan siswa macam mereka tu. Aku ada pengecualian sebab Pengetua kata pada Naib Canselor, tak ada siapa boleh ragging aku kecuali dia.

Aku tak pernah percaya pembahagian kelas mengikut tahun. Bagi aku ni sistem yang bodoh. Pada aku, semua orang tak kira umur layak masuk universiti, asalkan dia berbakat dalam bidang yang nak dipelajari.

Natasha sudah semester tiga, masih menarik ramai perhatian abang senior, dan bila Natasha datang memeluk aku masa hari pertama, sudah pastilah aku sudah mula dipandang slack abang senior.

Senior lagi tak puas hati bila melihat Natasha pimpin tangan aku dan hayun-hayunkan tangan aku. Aku jeling tepi, dan nampak abang-abang senior tu makin panas.

Aku terus cium dahi Natasha. Brother tu blah.

"Dah blah dah mamat tu?" tanya Natasha.
"Dah, kahkahkah!"
"Dari dulu nak try orang. Menyampah betul," Natasha memeluk pinggang Azlan.

Universiti Wijayapura, yang dimodelkan berdasarkan Collége de Sorbonne di Perancis, adalah universiti awam tertua di Gelanggayu.

Di sini aku masuk di Kolej 18, kolej paling elit antara semua kolej penginapan. Disebabkan kemasukan aku ni kerana surat aku kepada Perdana Menteri, orang yang nampak aku, ada perasaan gerun.

Walaupun aku semester satu, darjat aku dah macam budak semester tiga, sebab ada je ramai classmate aku budak semester tiga.

Lagu Sweet Child O' Mine berkumandang dalam bilik dorm aku. Aku bertemu dengan Hafiz, room mate aku.

Dia ni budak statistik dan mengkaji data, suka dengar lagu rock, terutamanya rock kapak. Berasal dari Air Putih, negeri yang berada di pertengahan Sungai Raya, sungai yang terpanjang dan terlebar di seluruh Gelanggayu serta bersebelahan dengan Temasik.

"Azlan," aku salam dengan Hafiz, dan letakkan barang aku atas katil, dan masukkan cadar aku ke tilam.

"Kita dah pernah jumpa, mungkin kau yang tak ingat," kata Hafiz.
"Ye ke?"
"Aku rasa dua kali kita jumpa. Satu masa kau kecik, bapak kau kawan bapak aku. Dia bawak kau dan aku ada rumah. Lagi satu, masa di pejabat Kementerian Pendidikan."
"Ohhh ya..."
"Tahniah sebab menang anugerah tu."
"Tak patut ucap tahniah pun."
"Kenapa?"

Sidang DewanWhere stories live. Discover now