51

40 0 0
                                    

"Mirul."  Zaki pandang Amirul yang mengiring atas kerusi panjang dengan mata melekat pada skrin LCD tv.  Bantal guling kekabu yang dipeluk erat dah tidak ada rupa bantal dek lama sangat berbakti pada tuannya.

Hmm..malas nak menjawap. Penat yang dibawa balik dari kolej masih belum hilang.  Mata masih setia melekat pada CSI Hawai di dada televisyen. Hanya menunggu masa nak tertutup penuh. Nasib esok tak ada kelas.

"Badan along panas."  Kendur suara Zaki.  Risau pada demam Uzair yang masih tidak kebah.  Dah telan paracetamol berbiji-biji.  Belum juga kurang suhu panas badan. Semalam Faizul dah datang buat home visit. Katanya kalau hari ni belum baik better pergi hospital.

"Along kan demam."  Sejak balik kampung semalam terus demam tak kebah-kebah.  Apa yang jadi di bandar pun dia tidak pasti.  Apa yang berlaku di rumah ibu pun dia langsung tak tahu.  Yang penting, Uzair sampai rumah dengan mata bengkak.  Maksu dengan opah pun sama sembab satu muka dek kesan air mata yang masih tersisa. Malas dia nak bertanya, biarlah kenangan yang pedih itu tidak diingati kembali.

"Tapi panas berapi."  Zaki masih merengek pada Amirul yang langsung tidak melayan.  Hanya menjawap bena tak bena.  Hatinya risau sungguh.  Badan Uzair seperti bertambah panas.  Kain yang dibuat mengelap badan juga ikut terbias suamnya. Dah beberapa kali dia salin kain lembap buat jarang kepala.

Amirul dongak kepala pada merah muka Zaki yang sedang menahan tangis. Budak manja ini memanglah.  Orang lain yang demam, orang lain pula sibuk menangis bagai.  Diangkat juga badan melangkah terpaksa pada pintu bilik yang dinganga luas.
Dahi Uzair bermanik peluh. Juga ikut berkerut-kerut seperti sedang berada dalam kesakitan yang teramat. Amirul merapat pada katil, tapak tangan diletak pada dahi yang merintik peluh dingin. Panas sangat ni.  Digital termometer disua pada dahi Uzair yang masih berkerut-kerut. 39. 6°. Selimut yang membalut dada Uzair terus dibuang jauh-jauh.  T-shirt Uzair juga dicabut dari badan.  Mudah t-shirt nipis gedabak extra size itu meluncur keluar dari kepala. 

Tuala yang berendam air dalam besen dilap pada badan Uzair yang terbaring kaku. Sekali lagi termometer yang Faizul tinggalkan semalam dibawa ke dahi uzair.  39. 8°.  Tak boleh jadi ni.  Terus dibangunkan badan Uzair yang panas membara. "Ambil kunci!"  Arahnya pada Zaki. Badan Uzair dipapah perlahan dibawa keluar. Beratnya lahaiii.  Tuan kurus je pun.  Bela saka ke apa.

Zaki berlari anak nak membuka pintu kereta.  Amirul baringkan Uzair pada seat belakang yang lebih selesa. "Kunci pintu."  Suruh lagi pada Zaki yang masih berkaki ayam. Menggigil tangan cuba mencari nombor Faizul dalam senarai kenalan telefon.  Apa ni Amirul, don't panic.  All is well.  Remember, all is well.  Telefon bimbit ditekap pada telinga.

"Hello..."

"Abang, suhu along naik lagi. 39.8 and rising. Not response to surrounding and unclear mumbling."  Amirul pulas kunci cuba hidupkan enjin kereta.

"Dah cuba cooling down?"

"Dah.  Buka baju lap badan."  Amirul pandang Zaki yang terkial-kial sarung sandal. Hon ditekan dua kali.

"Abang kat hospital ni.  Gini bawa datang ER, abang tunggu."  Faizul pula mengarah. Tenang. Lagipula ER malam ini tidaklah sibuk mana.  Tidak banyak kes seperti selalu.

Zaki lompat masuk kereta sebelah seat Amirul.  Ranger Uzair laju mengundur keluar dari garaj.  "Pakai seatbelt.  Kita nak transform jadi ambulans ni."  Amirul jeling pada co-pilot yang tak boleh harap disebelah.  Pedal minyak ditekan.  Tak jauh mana pun hospital dalam setengah jam.  Kuat ye along, bertahan.

Zaki pusing kepala kepada Uzair yang terbaring lemah di belakang.  Jelas di telinga mereka Uzair sedang merengek menggumam dalam bahasa yang tidak difahami. “Sabar long, kita pergi hospital ye.”  Rendah cuba memujuk abang yang merengek kesakitan.

Amirul tak putus berdoa sambil tangan masih setia pada stereng dan kaki yang tidak beragak untuk tekan minyak. Habis surah yang diingat kepala terluah pada mulut. Paling didoa janganlah pula jammed. Jalan nak masuk kawasan hospital boleh jammed tiba-tiba tanpa diduga. Tak ada angin tak ada ribut tiba-tiba jammed. Apa yang sibuk pun tak tahulah.

Faizul belek jam pada tangan. Rasa bertahun dah menunggu. Padahal baru je pun dia keluar berdiri tercegat depan pintu emergency ini. Tadi dia tunggu di dalam, tapi rasa panas punggung pula lama-lama duduk. Sabar Faizul sabar. Demam je pun.  Paling koman pun yellow. Kalau tidak Green zone je mungkin paling teruk. Tidaklah sampai membawa ke Zon Merah. Sabar.

"Doktor tunggu siapa?"  HO yang berpapasan bahu menegur.

Faizul kalih kepala ke kanan.  HO Hafiz senyum padanya. Faizul ikut membalas senyum. "Tunggu patient. Badan burning.  Two days fever, temperature rising."

HO Hafiz angguk-angguk.  Niat pada mulanya nak pergi makan alang-alang dah lengang.  Tapi rasa tak tergamak pula nak tinggalkan Doktor Faizul seorang diri. Bagus doktor ni.  Voluntary doctor yang turun dua kali seminggu.  Kadang-kadang turun je hospital walaupun tidak bertugas kalau ada yang call minta bantuan tambahan.

Faizul lambai tangan pada Ranger hitam yang baru masuk pagar depan ward kecemasan.  Dah gaya berlumba F1 kat Sepang dah dia buat kereta abangnya.  Bahaya sungguh driver muda ni.

HO Hafiz sorong stretcher rapat ke muka pintu kereta yang ternganga.  Badan Uzair diangkat dengan penuh berhati-hati.  Nosebleed.  Partially unconscious.  "Green Zone!"  Jeritnya pada guard dua orang yang sedang menahan pintu.  Stretcher ikut ditolak sama dengan Faizul.

Amirul pandu kereta keluar dari kawasan kecemasan.  Karang halang ambulans pula nahas telinga kena maki.  Biarlah Zaki je yang mengikut Faizul ke dalam dulu.  Nanti dia masuk lepas dapat parking.

Line BetweenOpowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz