41

26 0 0
                                    

Yayang genggam tapak tangan bawah dagu. Matanya rapat terpejam. Bertafakur sejenak atas bangku panjang yang bersusun.  Sesekali nafas berat dilepaskan. Lelah. Langsung tidak dihiraukan manusia yang lalu-lalang sedang memandangnya.

Burn di sebelah ikut berdiam diri. Kepala di dongak ke atas dengan cap merah menutup separuh muka. Keringat halus yang merenek di dahi dibiar tumbuh tak dikesat.

"Rayyan."

Yayang angkat muka pada suara rendah yang menegur. Terus dia tersenyum Gadis kecil molek yang sedang berdiri itu jelas cuak. Bulat matanya menanti reaksi Yayang. "Damia."

"You look bad."

Yayang kerut dahi. Kepala ditunduk ke bawah, mata yang terbuka luas terus singgah pada ankle cut safety boot hitam yang berlumpur. Naik lagi menyinggah pada jeans lusuh yang terpalit selut. Yayang alih mata pada kasut Burn di sebelah. Sama berlumpur langsung tak kalah. Comot seluar dan bajunya dengan lumpur separuh kering. "Kita dah kena mandi ni."

Huh? Burn angkat cap yang menutup muka. "Apa?"

Bibir menjuih pada jeans lusuh mereka. "Dah gaya baru lepas berkubang je."

Burn ikut meniti pandangan pada kaki.  Allahuakbar macam kerbau. Dia angkat muka ke atas. Wajah wanita bertudung hitam yang sedang memandangnya itu redup, sejuk. "Damia?"

"Macam mana Jay?" Serak suaranya.

"Masih kat dalam." Mata meniti pada pintu hijau muda yang masih rapat. Tanda 'Tidak dibenarkan masuk' jelas besar terpampang pada pintu yang merapat.

"Dah call family dia?" Damia melabuhkan punggung pada papan bangku keras sebelah Yayang. Beg tangan yang dijinjing diletak atas riba.

"Dah. I dah call sepupu dia, Alhamdulillah dia kat IJN tu je." Yayang lipat lengan belakang tengkuk. Ya Allah...penat.

"You dengan Burn?"

"I dengan Burn?"

Damia juling mata ke atas. "Okey tak?"

Ooo...bulat bibir Yayang. "Alhamdulillah." Kendur suaranya.

"We all kat bawah. Dia naik sorang." Burn pandang Damia dalam-dalam.

Damia angguk perlahan. "You all balik la dulu. Mandi-mandi. I tunggu, apa-apa I call." Bersungguh dia menyuruh. Kasihan pula pada Yayang dan Burn yang sememeh jelas kepenatan. Tak padan dengan nama bos. Kalau tengok sekali harung tak ada yang percaya depan dia ni bos besar Zeep. Macam gelandangan pun ada.

Yayang pandang muka Burn. "Kau balik dulu la. Bini cari karang." Mengusik pada teman di sebelah.

Damia ikut tersenyum. Mr. Insinyur Razak Razif tu bukannya orang asing bagi Damia. Burn ni orang kuat Mojo yang Yayang sedut dari atas angin. Lepas sebulan Burn tarik diri dari Mojo, tupp tupp dah jadi Senior Engineer kat Zeep. Ciss...dasar pembelot. Tapi tak kata ke Burn juga, kalau Damia kat tempat Burn pun lama-lama lari juga. Dengan perangai pelik Chen yang tak semua orang faham tu, penat rasa nak kena hadap.

"Tak adanya dia nak cari." Burn peluk tubuh. Herot bibirnya menahan senyum. Kepala disandarkan pada dinding batu di belakang.

Yayang cepat bangkit dari kerusi bila jururawat yang baru keluar dari bilik rawatan menjerit mencari waris Muhammad Uzair. Damia dan Burn ikut sama berdiri. Disusun langkah merapat pada pintu yang separuh terbuka.

"Waris Muhammad Uzair?" Sekali lagi jururawat separug umur itu bertanya.

"Saya majikan dia." Yayang menjawap polos.

Ooo..."Patient dah sedar. Tak perlu warded, tapi tunggu stable dulu baru boleh balik. Boleh buat payment di unit bendahari aras tiga lepas tu bawa resit datang sini untuk confirmation check out." Senafas je makcik nurse bagi arahan sebelum beredar dari depan pintu bilik rawatan.

Yayang diam. Dia pandang Burn.

Burn juga diam.

"So?" Damia bertanya perlahan. "Dia panggil nak suruh kita bayar bil je la?" Rendah dia bertanya.

Burn angguk perlahan. "Yelah kot."

"Kenapa aku rasa macam baru lepas kena scam eh?"

Line BetweenWhere stories live. Discover now