48

24 0 0
                                    

Amirul pandang Zaki yang masih tak lepas mata dari telefon bimbit di tangan.  "Betul ke ni?  Pelik je aku tengok."  Bau pun lain macam je. Macam hangus tak hangus, hangit tak hangit ni.

"Ishh Sabarlah.  Tengah study lagi ni."  Mata masih meniti satu-persatu baris ayat yang terpapar pada skrin telefon bimbit di tangan. Sesekali mata menjeling sekilas pada hasil usaha eksperimen di pagi hari.

"Patutnya kau study sebelum dia jadi.  Ni dah jadi macam ni apa guna kau study."  Amirul juling mata ke atas.  Nasi dah jadi bubur, tak boleh patah balik dah. Paling tidak, kalau jadi bubur tu sedaplah juga nak makan dengan bilis goreng tambah telur masin.  Tangan disilang memeluk dada.

"Rasa macam dah betul dah."  Zaki jenguk kepala melepasi lengan Amirul. Tapi lain pula ilustrasi Google dengan bentuk realiti depan mata. Ke dia memang berbeza bila kita realisasikan secara nyata?

"Apa yang bau pelik sangat ni?"  Uzair lap peluh di muka dengan tuala kecil yang tersangkut pada bahu.  Dari mula dia melangkah masuk pagar depan dah dapat menghidu lain macam bau yang keluar dari rumah pagi ni.  Pintu peti ais dibuka. Botol air mineral dibawa ke muncung bibir meneguk air sejuk bagi membasahi rengkung yang kering.

"Along jogging?"  Amirul pandang Uzair atas bawah.  T-shirt gedabak basketball lengan pendek yang disarung basah lencun dengan peluh jantan.  Dah gaya idol Korea dah pergi jogging pun.  Idol Korea tu tidaklah sangat, tapi kalau kata cina Tanah Besar mungkin betullah kot.

Uzair angguk sekali.  Ikut dijenguk pada bau pelik yang datang dari dalam kuali di belakang Amirul.  Nyaris tercabut dua belah anak mata dari soketnya.  "Apa benda tu??"  Dah gaya muntah Badang pun ada aku tengok.  Geli pula tekak nak membayangkan.

Zaki tala resepi carbonara dari skrin telefon depan muka Uzair yang masih membulat mata.  "Carbonara."   Polos dia menjawap. Dah memang nama dia Carbonara, takkan nak cakap siput sedut masak lemak pula.

"Carbonara apa yang hitam kelabu macam kulat roti je ni.  Edible ke tak ni??"  Uzair buntang mata.  Aku tak pernah nampak carbonara pelik macam gini. Dah tua-tua macam ini baru jumpa carbonara eksotik seperti ini.

"Itulah yang was-was ni.  Tapi ikut resepi sebiji-sebiji dah."  Amirul garu hujung kening.  Dalam Google lain je gambar dia, kenapa bila direalisasikan dalam dunia nyata lain pula yang terjadi?

Uzair pandang sinki yang bersepah dengan tin Prego dan barang memasak lintang pukang bergelimpangan.  Ya Allah sungguhlah tak ada bakat bab masak-memasak.  "Pakai prego pun boleh jadi macam ni?"  Tersungging sengih geli hati. Adik aku ni, pagi-pagi dah buat orang senang hati.  "Opah dengan Maksu pergi mana?"  Diam je tak ada bunyi.  Kalau ada taklah jadi muntah Badang berenang-berenang dalam kuali di pagi hari macam ini.

"Tidur lagi."  Zaki kacau-kacau kuah carbonara dalam non-stick pan dengan senduk kayu.  Menyeramkan pun ada.

Uzair jongket kaki buka pintu kabinet dapur.  Dua tin carbonara Prego ditarik.  Expired date ditilik dahulu sebelum tin dilalu bawah paip air.  Karang dah luput tarikh kan buat membazir gas dapur je.  Dalam rumah ni memang banyak stok makanan dalam tin.  Senang kalau nak simpan lama-lama.  "Sini tengok chef buat." Uzair buka baju yang lencun dengan peluh lalu disangkut pada hanger di dinding tempat dia sangkut segala mug dan cawan yang bertangkai.

Bawang besar Holand yang dah siap dikopek dan dibasuh terus dicincang kasar atas papan pemotong.  Setelah berpuas hati dengan tahap kehancuran bawang cincang, Uzair terus tumiskan bawang bersama minyak zaitun dengan api perlahan. Bila bawang dah nampak layu monyok, Uzair tabur daging cincang yang dah dinyahbeku. "Kacau."  Sudip beralih tangan pada Amirul yang tercegat di sebelah tidak berkutik.  Tekun melihat tangan lincah Uzair mencampur-aduk segala bahan jadi satu.

Susu Dutch Lady full cream dengan cheesedale dikeluarkan dari peti ais bahagian bawah.  Nasib semalam tergerak hati nak beli susu dekat 7E.  Padahal bukan ada yang minum pun kecuali Maksu.  Uzair tuang prego carbonara dalam pan, tambah susu separuh kotak.  Chesedale lima keping dicarik-carik dahulu sebelum dilepaskan supaya ikut berenang sekali dalam pan.  "Nanti pekat sikit letak blackpepper dalam satu sudu.  Lepastu tutup api.  Aku nak naik mandi.  Zaki kejut opah dengan Maksu makan."

Zaki susun pinggan putih atas meja.  Fettucine satu mangkuk besar yang dah siap direbus awal-awal sebelum Uzair balik tadi diletak di tengah-tengah hidangan. "Kenapa aku rasa along tak pernah sesuai jadi arkitek eh?"  Tanyanya pada Amirul yang sedang menyukat serbuk lada hitam dengan sudu teh.  Risau terlebih karang jadi lain pula.

"Sebab dia selalu masak makanan yang awesome mengalahkan chef dekat tv."  Amirul tuang sos carbonara yang dah pekat likat ke dalam mangkuk putih lebar.

"Kau pernah makan ke yang chef kat tv masak?"

Amirul angguk laju.  Tidaklah sedap mana.  Tapi bolehlah anak tekak nak menelan.  Kadang famous pun sebab rupa, bukan sebab makanan yang dimasak.

"Bila?"

"Masa hospital buat open day cancer.  Tapi jujurnya kan, along punya lagi kick.  Told you."  Amirul jilat ibu jari.  Sungguh dia tak tipu. Uzair punya masakan mengalahkan hotel lima bintang.  Kalau dia tak kenal mungkin dia akan cakap Uzair duli budak kulinari. Mungkin desakan hidup sendirian tak beribu tak berbapa buat Uzair betah dalam semua benda.

Seingat mereka Uzair tak pernah pula masuk kelas masakan secara formal. Born with talent mungkin.

Line BetweenWhere stories live. Discover now