BAB 23

38.2K 1.4K 4
                                    

Hari Isnin kembali menjengah. Seperti biasa, aku akan bangun pada pukul 6.30 pagi sama seperti biasa namun hari ini, bangun aku sedikit berbeza. Bila aku bangun, abang Mikhael juga akan bangun. Terus mataku yang sedikit mengantung itu tajam memandangnya yang sedang mengeliat.

Baru sahaja dia berura-ura mahu bangun, segera aku turun katil lalu tuala yang tergantung di kaki katil aku capai laju. Dalam beberapa saat, aku akhirnya berjaya menakluki bilik air.

"Warda, mandi jangan lama sangat. Abang pun nak guna juga!" laungnya dari luar bilik mandi.

Aku langsung tak menyahut laungan nya itu. Bak pepatah orang dulu-dulu, siapa cepat dia dapat.

Yurp, hidup berdua dalam satu bilik memang memerlukan kepantasan. Kepantasan dalam merebut bilik mandi.

Selesai sahaja mengemas diri, aku segera menuruni tangga. Meja makan aku dekati dan roti bakar yang terhidang atas meja aku capai. Kelibat Puan Sri Adila muncul dari dapur dengan membawa minuman pagi untuk kami semua. Air milo panas..

"Mikha dah bangun?" soal wanita itu. Tempat duduk kosong di hadapanku didudukinya.

Aku yang leka menikmati roti bakarku sekadar mengangguk. Sempat mataku mengerling ke arah jam yang tergantung di ruang makan. Jam sudah menunjuk angka 7.10 minit. Hanya tinggal 20 minit saja lagi, waktu persekolahanku bermula.

"Mama Dila, nak tanya something boleh tak?" soalku sudah menatap wajah wanita di hadapanku itu.

Mama Dila sekadar mengerut dahi. "Apa dia?"

"Sekolah Orhan Hills dari sini jauh tak?" aku mengajukan soalan pentingku pada wanita itu. Sekolah aku itu memang terkenal sekitar kawasan KL, jadi takkanlah Puan Sri Adila tak tahu pula kan?

Wanita itu tersenyum lalu menggeleng kecil. "Tak jauh pun. Kalau naik kereta, tak sampai sepuluh minit pun.." ujarnya dalam nada yakin.

"Erm, Mikha pun.." belum sempat wanita itu menghabiskan bicaranya, terdengar derapan tapak kaki laju menuruni tangga.

Aku dan Puan Sri Adila sama-sama berpaling ke arah bunyi kuat tersebut. Terlihat kelibat Abang Mikhael yang sudah tergopoh-gopoh memakai tali leher. Pftt.. over betul lah gopohnya itu.

"Kamu taknak makan ke, Mikha?" soal Puan Sri Adila apabila melihat anak terunanya itu terus sahaja meluru keluar dari rumah.

"Mikha dah lambat ni, ma. Hmm.. Mikha breakfast kat sekolah ajelah." ujarnya sudah menyarung stokin.

Puan Sri Adila sekadar mengangguk kan kepala. Segera, aku dipandang nya. Terus senyumannya meleret.

"Apakata kalau kamu hantar Warda sekali. Dia pun sudah lambat nak ke sekolah. Alang-alang, sekali jalan itukan.." cadang wanita itu penuh makna tersirat.

"Eh, tak apa. Warda boleh naik dengan driver papa aje. Dia pun tengah dalam perjalanan sekarang ni." tingkahku sudah menolak.

"Tak apa. Alah, naik ajelah dengan si Mikha itu. Bukan orang lain pun, laki sendiri kan?" sempat pula wanita itu mengusik.

Abang Mikhael yang diam memerhati mengeluh berat. Selesai sahaja menyarung kasut, terus dia bangun lalu memandang aku.

"Cepatlah decide. Nak pergi dengan abang ke, atau driver?" dia sudah mengajukan dua pilih.

Aku sudah ketap bibir. Wajah Puan Sri Adila aku pandang dengan perasaan serba-salah. Sesekali, aku belek jam yang tergantung. Hanya tinggal 10 minit saja lagi, waktu persekolahan akan bermula.

Akhirnya, satu keluhan nipis aku lepaskan. Beg yang terletak di sebelahku capai. Hmm.. nak tak nak, kenalah naik satu kereta dengan abang Mikhael.

Lagipun kalau berdebat dengan Puan Sri Adila, kemenangan takkan berpihak pada aku. Sama betul spesiesnya dengan mama..
...
Sepanjang perjalanan menuju ke sekolahku, suasana di dalam kereta dibelengu keheningan. Aku dan abang Mikhael sama-sama diam. Dia pandang ke utara manakala aku pula sudah berpaling ke barat. Langsung tak bercakap malah bertegur sapa pun tidak. Yurp, keadaan yang sungguh janggal.

Terkahwin dengan Sir! [Completed✅]Where stories live. Discover now