BAB 50

29.8K 978 16
                                    

Pendrive putih yang ada dalam tangannya ditenung lama. Satu keluhan lemah, Syah lepaskan. Takkan mungkin semudah itu dia dapatkan pendrive itu daripada tangan Adrian. Benarkah lelaki itu tak sengaja menjatuhkannya ataupun ianya sekadar muslihat?

Syah sudah termenung lama. Perbualannya dengan Malik tiga hari lepas masih tak lepas dari ingatan nya. Tak sangka yang Malik akan bawa berita tergempar itu padanya.

Kalau benarlah apa yang Malik kata, jadi Syah yakin yang sekarang Adrian sudah ada di Malaysia. Dia tahu yang Adrian akan pergi ke UK untuk mencari scandalnya itu. Pfft.. tinggalkan Huraifah demi Amirah. Syah rasakan itu perkara paling bodoh yang Adrian pernah buat.

"Mana isteri kau?" soal Malik sambil sesekali matanya meliar ke segenap ruang.

Manalah tahu dapat jumpa Huraifah Farihah. Tak dapat dinafikan, isteri Syah itu memang cantik orangnya. Malik yang hadir ke majlis pernikahan mengejut Syah itu sempat melihat wajah manis gadis itu. Boleh tahanlah walaupun dia tak nampak depan mata.

Syah yang masih mengurut kepalanya pandang Malik dengan muka minta kaki. Nasib baiklah dia iktiraf si Malik itu sebagai kawan baiknya. Kalau tidak, sudah lama makan kaki si Malik petang itu.

"Dia keluar. Pergi kerja lah kot." ajuk Syah dengan nada tak selesa.

Kejadian pagi tadi masih jelas tergambar dalam fikirannya. Saat Huraifah datang menggodanya. Yang paling dia terkejut, tiba-tiba sahaja gadis itu pilih jalan untuk serah diri padanya. Fuh..

Kalau ikutkan nafsu jantannya, sudah lama dia melayan permainan yang dianjurkan oleh Huraifah itu. Namun, memikirkan dirinya ini tak layak jadi Syah pilih jalan untuk undur diri. Lebih baik dia pergi daripada gadis itu menyesal dengan perlakuannya di kemudian hari.

Suami mana yang tak teringin bersama isterinya? Syah masih normal. Nafsu nya sebagai seorang suami memang tak mampu untuk ditepis. Namun, dia perlu fikirkan perasaannya juga. Benar kah dia lakukan semua itu pada Huraifah kerana cinta ataupun sekadar pemuas nafsu? Nope.. seorang isteri tak layak digelar sebagai pemuas nafsu serakahnya. Martabat itu lebih tinggi.

Syah tak mahu ulangi kesilapannya lagi. Cukuplah, dia kecundang untuk beberapa kali. Dia tak mahu dihumban ke lembah dosa untuk kesekian kali nya.

"Syah, aku nak minta maaf sebab aku baru dapat tahu yang mama kau meninggal. Aku minta maaf. Sepatut nya sebagai kawan baik kau, aku yang kena tahu dulu." kesal Malik luahkan.

Jelas raut kecewa bermain di wajah nya. Dirasakan dirinya tak berguna sebagai seorang sahabat.

Syah keluh perlahan. "Aku tak kisah pun. Asal kau tahu, sudahlah. Lagipun, aku faham kerja kau. Bukan selalu kau ada kat sini kan?" ujar Syah cuba meredakan kekesalan yang bersarang dalam hati Malik.

Malik tersenyum nipis. Nampak sikit muka baiknya di situ. Muka yang pernah bergelar pelajar paling alim di sekolah dahulu. Hahah!! Tak sangka, cepat betul Malik bertukar status jadi playboy. Manusia boleh berubah. Sama ada kebaikan ataupun keburukan dan Malik pilih untuk kecundangkan diri sendiri ke lembah neraka. Harapnya taubatlah.

"Nasib baik kau faham. Aku mati-mati ingat kau akan putus sahabat dengan aku. Nak-nak lagi bila sekarang ni kita dah jarang lepak sama-sama." balas Malik.

Syah tarik sengih. Pasti lepak yang Malik maksudkan itu, lepak ke kelab malam. Yurp.. Syah pilih untuk keluar dari dunia itu. Dia dah malas nak tambah dosa. Sekarang ni, dia jadi suami.. takkanlah dia nak buat benda tak senonoh pula kan?

Even tak cinta tapi kenalah jaga maruahnya sebagai ketua keluarga. Pfft.. cara-cara nak jadi suami mithali.

"Aku dah tinggalkan zaman jahiliah itu. Sekarang ni, aku nak berubah jadi lebih baik." ujar Syah senada.

Cinta Kerana Dia..[✅Completed]Where stories live. Discover now