Silam 3: Perangkap Umar

433 63 1
                                    

Lapan tahun lalu...

Eusuf menghendap Umar disebalik tingkap kelas. Apabila Umar semakin dekat, dia terus mengisyaratkan agar kawan-kawannya yang lain bersedia. Mereka mengambil tempat di posisi masing-masing. Suasana hiruk-pikuk tadi serta-merta senyap. Ada yang sedang pura-pura membaca buku, ada yang sedang bersembang, malah ada yang buat-buat tidur.

Eusuf sempat ketawa kecil sebelum duduk di kerusi guru. Hebat kawan-kawannya berlakon. Eusuf memusingkan kerusi itu menghadap pintu. Dia memegang sebiji kamera yang diletakkan diatas meja. Rakaman dimulakan...

Umar berhenti di hadapan pintu kelas yang sedikit renggang itu. Dia tersenyum sinis mendengar suasana kelas yang sunyi sepi. Kelihatan dari celahan pintu itu, beberapa orang teman sekelasnya sedang membaca buku. Suasana yang sukar dilihat di sekolah ini. Macamlah dia tak dapat meneka apa yang sedang berlaku.

Tiba-tiba Umar melihat kelibat Haiqal sedang menuju ke tandas dihujung bangunan. Satu idea bernas menjelma difikirannya. Umar berdehem beberapa kali sebelum memulakan lakonannya. Dia berlari laju menuju ke arah Haiqal. Sengaja dia membuat riak cemas.

"Hei kau, Eusuf pengsan di kelas!" laungnya apabila Haiqal sudah menolak pintu tandas itu.

Haiqal berpaling ke arahnya dengan riak terkejut. Tak jadi pemuda itu ingin masuk ke tandas.

"Kenapa dengan dia?"

Umar menahan tawa dalam hati. Tak menyangka seganas-ganas Haiqal, pemuda itu tetap mengambil berat akan kawan-kawannya. Epik sungguh riak risau yang dipamer Haiqal saat itu.

"Aku tak tahu. Yang lain semua tak tahu nak buat apa," balasnya dalam nada cemas.

Haiqal mendengus kasar. "Apa bodoh sangat mereka itu. Bawalah budak itu ke bilik sakit!" rungut Haiqal lalu berkejar ke arah kelas Umar.

Umar tersengih. Dia menyeluk tangan ke dalam saku seluarnya sambil memerhatikan Haiqal yang sudah memegang daun pintu. Pintu itu ditolak kuat lalu Haiqal menerpa ke dalam. Lansung tak perasan suasana kelas yang ganjil saat itu. Umar memulakan kiraannya.

Satu...

Dua...

Tiga...

Dushhhh!!!

Kedengaran bunyi air yang mencurah diikuti bunyi benda terjatuh sebelum suara lantang Haiqal bergema sehingga ke hujung blok.

"ZAQWANNN!!!!"

Tawa Umar pecah tanpa dapat ditahan-tahan lagi. Badannya ditundukkan sambil memegang perutnya yang senak. Matanya pula mula berair.

"SIAP KAU ZAQWAN!!!" Jeritan Haiqal sekali lagi bergema.

Umar semakin galak ketawa. Mudahnya Haiqal mempercayai kata-katanya sedangkan di sekolah itu mereka berdua ialah musuh. Hatinya bagai digeletek melihat Haiqal terkena helahnya dengan mudah. Dinding disebelahnya ditepuk-tepuk akibat terlalu seronok ketawa.

Tiba-tiba dia terpandang Haiqal yang sedang meluru pantas menuju ke arahnya. Seluruh tubuh pemuda itu dibasahi air longkang bercampur nila, tepung dan telur. Wajah pemuda itu membengis. Marah mungkin.

"Opps!" Umar menekup mulutnya. Tawanya terhenti. Dia bangun lalu terus membuka langkah seribu. Mati dia jika Haiqal berjaya menangkapnya!

-----------------------------------------------------------

Haiqal merengus kencang. Laju benar budak Umar itu berlari. Sampai tak terkejar dia. Kedengaran beberapa orang ketawa dibelakangnya. Terus dia memberikan pandangan yang teramat tajam kepada mereka. Kecut perut mereka menyebabkan mereka cepat-cepat berlalu dari tempat itu.

Kelam SemalamWhere stories live. Discover now