Bab 24

1.3K 68 21
                                    

Dukun Deraman secara tiba-tiba menjerit lantang...badannya kian membesar,dan kelihatan pakaian yang membalut badannya itu begitu sendat sekali.

Pak Jenal dan Jusoh tidak berkutik memandang

Asyraf kembali berdiri tegak dengan kedua tangannya disilangkan ke belakang.Perwatakannya kembali serius..sekali sekala kedengaran suaranya yang tenggelam timbul melafazkan ayat-ayat suci Al-Quran.

Dukun Deraman mendengus kuat,nafasnya turun naik dengan laju sekali.Dia melompat tinggi di udara..dan pada masa yang sama,Asyraf memusatkan tenaga batin pada kakinya lalu menekan tumit ke bumi dengan sekuat hatinya disertai dengan bacaan ayat-ayat suci Al-Quran yang berterusan.

Apa yang berlaku amat ganjil..Dukun Deraman tergantung di udara,tidak boleh bergerak.Airliur meleleh keluar dengan banyaknya...

"Pasung Angin"...gumam Pak Jenal.

"Lepaskan aku sial"..jerit Dukun Deraman.

"Sapa yang sial?..kamu atau sapa?.kamu tu yang sial iblis"..Pak Jenal tiba-tiba bersuara.

"Baik kamu lepaskan jasad tu,kalau tidak..aku akan suruh anak saudara aku ini bakar kamu"..ugut Pak Jenal.

"Dia dah berjanji dengan aku,dia dah berjanji"..jawab Dukun Deraman.

"Kalau begitu,kamu terimalah akibatnya"..tutur Asyraf dengan geram.

"Pak Long...Pak Long je lah yang selesaikan boleh?"

"Arr...er..aku cuba,aku pun dah lama tak buat keja-keja gini"..balas Pak Jenal sedikit gementar..Dia tidak menyangka Asyraf akan memberinya peluang untuk menunjukkan kebolehannya.

Perlahan-lahan Pak Jenal melangkah,kemudian dia mendongak ke arah Dukun Deraman.Asyraf dan Jusoh memerhatikan saja dari jauh dan saling bertukar senyuman.

Pak Jenal bersila..matanya dipejam dan ia mula berzikir di dalam hatinya.Tubuhnya terasa seperti melayang-layang.dan akhirnya tiba di suatu tempat lapang.Di situ ia melihat lembaga hantu raya yang berbulu lebat sedang menunggang Dukun Deraman di atas tengkuknya.

"Aku nak kamu lepaskan Deraman sekarang jugak"..herdik Pak Jenal.

Hantu raya itu ketawa berdekah-dekah.

"Dukun ni kawan aku,kami dah berjanji sehidup semati"

"Kamu iblis,kamu tidak layak berkawan dengan bangsa manusia.Kamu lepaskan Deraman,kalau tidak aku bakar kamu dengan kalimah Allah"..herdik Pak Jenal lagi.Pada masa itu,tiba-tiba saja Asyraf telah berdiri di sampingnya dengan wajah yang berseri-seri.

"Aku tak akan lepaskan Deraman,dia Tuan dan jugak sahabat aku"

"Kamu memang nak cari nahas iblis,jangan nak berdolak-dalik lagi"..lantas Pak Jenal melaungkan azan sekuat hatinya.Bumi terasa bergegar..hantu raya yang menenggek di tengkuk Dukun Deraman terpelanting ke udara akibat dipukul ribut yang kuat.

Kemudian Pak Jenal menguatkan bacaan zikirnya menyebabkan hantu raya itu terpekik terlolong.

"Aduh..tolong..tolong aku.Jangan lagi baca..tolong..tolong!!"

Tanpa menghiraukan laungan hantu raya,Pak Jenal menyambung bacaannya dengan ayat-ayat Kursi.

Serentak dengan itu,kelihatan petir sabung-menyabung di langit memanah tubuh hantu raya itu menyebabkannya melecur teruk.Dia merintih kesakitan.Belum pun reda sakitnya itu,muncul pula gunung-gunung di udara lalu menghempapnya menyebabkan tubuhnya hancur berkecai.

....................................................

"Alhamdulillah..akhirnya setan tu dah binasa"..

Pahlawan Silam [Tamat]Where stories live. Discover now