Bab 7

3.1K 158 0

Nia POV

" Daripada aku fikir pasal mamat tak guna tu, baik aku mandi solat makan dan tidur. Takde lah membuang masa aku yang emas tu je. " fikirku.

Aku terus bangun daripada katil dan masuk ke dalam bilik air.

Selesai solat, aku melipatkan telekung dan sejadah. Niat untuk keluar dari bilik terbantut apabila handphone samsungku berbunyi.

" Ade jela makhluk yang kacau. Hish! " getusku.

Aku terus membuka Wechat dimana dari situ menandakan pesanan masuk.

Alif: Assalamualaikum. Hai Fea. Buat apa tu?

Siapa ni? Alif? Macam pernah dengar.

Aku terus melihat conversation yang sebelumnya.

Oh mamat ni yang add dua hari lepas.

Nia: Waalaikumsalam. Tak buat apa pun.
Alif: Oh. Saya ganggu awak tak?
Nia: Em bole lah ganggu ketenteraman saya jugak. Kenapa?
Alif: Haha awak ni kelakar lah.

Mende mamat ni? Gila ke. Aku takde buat lawak pun.

Nia: Oh yeke? Haha * tak ikhlas pun gelak *
Alif: Fea. Awak ni single eh?
Nia: Hm ya. Kenapa?
Alif: Oh takde apa lah. Bukan awak ada pakwe ke sebelum ni?
Nia: Dah putus lah. Kenapa ya?
Alif: Yeke? Sayangnya. Kenapa putus?
Nia: Entah.
Alif: Sory tanya.
Nia: Tak apa.
Alif: Ehem saya ade peluang lah ni haha xD

Alahai elak aku tumbuk budak ni kang. Nak masuk daun lah tu! Malas lah layan kau baik aku pegi mencekik.

Aku terus membiarkan chat Alif tak berbalas. Takde kerja lah layan mamat macam ni.

" Mama! " sergahku

" Haih. Apa saja lah budak ni. Cuba jangan sergah orang macamtu. Kalau ada sakit jantung macam mana? " bebel Puan Lela.

" Ala kalau ada kan? Masalahnya mama memang takda penyakit pun. Sihat walafiat bebas daripada penyakit anasir jahat kan mama. Haha. " selorohku diselangi tawa.

" Ada jela budak ni. Ni tadi kawan Nia datang cari Nia. Tapi mama kata Nia tidur kat atas. " ujar mama.

" Kawan? Siapa ma? Kenapa mama cakap Nia tidur? " omelku.

" Ni ha Syafira kot. Dengan siapa entah tak perasan pula mama. Dahtu mama jerit Nia tak keluar-keluar pun, mama cakap lah Nia tidur. " omel mama.

Fira? Kenapa dia datang? Jarang kot nak datang rumah ni. Biasa ada pape dia ws aku je. Hmm.

" Okay lah mama Nia masuk bilik dulu. Bye. " ujarku lantas menuju ke bilik.

Sempat lagi aku mengambil jeruk yang tersedia dalam bekas di dapur tadi. Aih maklum lah aku ni memang gilakan jeruk.

Aku terus membuka whatsapp dan mencari contact Fira.

Nia: Fira. Kenapa kau datang rumah tadi? Kenapa tak ws aku? - sent 3:45 p.m

Lamenya minah ni reply.

Pop

Fira: Nia. Petang ni lepak bole? - 3:51 p.m
Nia: Eleyh. Sebab nak ajak lepak jeke kau datang rumah? - sent 3:52 p.m
Fira: Yela. Ala kau ikut jela aku eh. Tau kita lepak petang ni ya? Okay lah beb bye see you. Pukul 5 ya tempat biasa. Jangan lambat. - 3:53 p.m

Minah BrutalRead this story for FREE!