Kelam Semalam

By saif_almasyriq

36.1K 4.8K 136

Baik buruk kisah silam adalah takdir yang telah ditetapkan-Nya untuk kita. Untuk menguji jalan yang kita pili... More

1: Batch Lagenda
2: Pemuda Misteri
3: Topeng Hantu
4: Kenangan lalu
5: Kepulangan Eusuf
Silam 1: Permulaan Segala
6: Mimpi Ngeri
7: Ponteng
8: Eusuf dan Qaseh
Silam 2: Pesaing Baru
9: Maaf Yang Tak Terduga
10: Pusara Umar
Silam 3: Perangkap Umar
11: Hakim
12: Masjid
Silam 4: Retak
13: Rumah Anak Yatim
14: Halau
15: Cerita Umar
16: Keliru
Silam 5: Kerinduan Eusuf
17: Tertidur
18: Hari Sukan
19: Diselamatkan cikgu Fatih
20: Siapa Umar?
21: Janji Zarfan
22: Bayangan Zarfan
Silam 6: Umar si Hero
Silam 7: Terlerai jua
23: Sahabat Lama
24: Nasir dibelasah Zarfan
25: Hakim dibuang
26: Kolam renang
27: Menyambung Persahabatan
Silam 8: Masalah Umar
28: Misteri Umar
29: Air Mata Zarfan
30: Jemputan Reunion
Silam 9: Kemarahan Haiqal
32: Tangisan
33: Reunion Tiba
34: Teguran Afiq
35: Kejutan Buat Eusuf
36: Zarfan?
37: Pujukan Eusuf
38: Mainan
Silam 10: Gotong-Royong
39: Pertemuan
40: Hari Lahir Afan
41: Dia Umar?
Silam 11: Penculikan
Silam 12: Tragedi
42: Terbongkar Sebuah Rahsia
43: Diari Ibu
44: Tetamu
45: Khalil
46: Jaga diri, Sahabat
47: Keprihatinan Sahabat
48: Rancangan Eusuf
49: Pertemuan Ayah dan Anak
50: Bukan Dia Pembunuhnya
51: Kisah Yang Dirahsiakan
52: Tuan Jamal
53: Pujukan Johan
54: Pelawaan Eusuf
55: Hakim
56: Haiqal Demam
57: Maafkan Aku
58: Maafkan Abang
59: Mimpi
60: Qaseh datang
61: Restu Eusuf
62: Tersedak
63: Merajuk
64: Permainan Si Adik
65: Usikan Zarfan
66: Rindu
67: Persiapan
68: Pernikahan
69: Kecoh
70: Penamat
Penghargaan

Silam 13: Pengebumian Umar

380 51 1
By saif_almasyriq

    Lubang kubur itu perlahan-lahan dikambus tanah. Menandakan pengakhiran perjalanan hidup seorang insan yang terkenal dengan kemuliaan hatinya dalam kalangan orang yang mengenalinya. Lalu akhirnya, jenazah yang berkain putih itu tidak lagi kelihatan dipandangan mata.

   Eusuf mengesat air matanya, Danial menahan sebaknya, Kabir memejamkan mata, Kauthar tertunduk sayu, dan Batch Lagenda yang lain menitis air mata hiba. Berakhir perjalanan hidup seorang sahabat yang baru setahun mereka kenali. Yang mengubah mereka ke jalan kebaikan dan yang sentiasa ada buat mereka. Kini, sahabat yang disayangi itu tiada lagi disisi.

    Siapa sangka, dan tiada sesiapa yang mampu menduga bahawa tempoh persahabatan mereka begitu singkat. Bagai hanya satu helaan nafas sahaja. Bermula dari musuh menjadi sahabat sejati. Kenangan manis yang tercipta itu tidak banyak kerana separuh masa mereka hanya berkisarkan pergaduhan. Namun, pemergiannya begitu dirasai. Bagai dia pergi membawa bersama separuh diri mereka.

    Seorang demi seorang meminggir meminta diri. Yang tinggal hanyalah Batch Lagenda dan cikgu Fatih. Tiada bicara yang terluah. Hari ini, semua menjadi bisu dan seakan terlupa cara untuk bercakap. Hanya mata yang sibuk berbicara meluahkan kewalangan hati mereka.

    Tiba-tiba, Batch Lagenda bangkit dan membelakangi kubur Umar. Seakan mempertahankan pusara itu dari sesuatu. Lebih tepat lagi, seseorang yang sedang melangkah tenang menuju ke arah mereka.

   "Apa kau nak?!" keras suara Danial bertanya.

    Haiqal tersentak tatkala ditegur sedemikian rupa. Langkahnya mati. Matanya yang sedikit membengkak memandang Danial tajam.

    "Aku tak ada urusan dengan kau. Minggir! Biarkan aku melawat pusara dia," tegas Haiqal bersuara.

    "Untuk apa? Sedangkan kaulah punca dia mati! Sungguh aku tak sangka Qal, hati kau sebusuk ini!" marah Eusuf. Penumbuknya digengam erat walaupun tangannya sudah menggeletar akibat menahan marah.

    Haiqal memandang seorang demi seorang Batch Lagenda termasuklah cikgu Fatih. Kemudian, pandangan matanya ditumpukan ke arah Eusuf.

    "Aku. Tak. Ada. Urusan. Dengan. Korang. Jadi, blah! Korang tak ada hak nak halang aku melawat kubur dia!"

    Riak Eusuf kekal sama. Tak terkesan dengan nada tegang Haiqal yang dahulunya amat ditakuti. "Kau pula telah hilang hak untuk datang ke sini, PEMBUNUH!" Bahu Haiqal ditolak kuat sehingga pemuda itu terjelepuk jatuh.

    "Eusuf! Jaga nada kamu. Arwah Umar baru dikuburkan tetapi kamu semua sudah bertekak! Tak kesian ke arwah Umar?" tegur cikgu Fatih.

     Buat pertama kalinya, dia meninggikan suaranya kepada Batch Lagenda. Hanya demi mempertahankan Haiqal.

    Eusuf terkulat-kulat. Haiqal bangun sambil mengibas pakaiannya yang sudah dikotori tanah. Tanpa mempedulikan Batch Lagenda, dia mara mendekati pusara Umar. Hanya cikgu Fatih yang berganjak memberikan laluan.

    "Hoi!" Danial menarik bahu Haiqal.

    "Jangan sampai kami semua hilang sabar! Beberapa kali kami nak cakap, kau tak boleh dekat dengan kubur Umar! Kau hilang hak itu bila kau bunuh dia!" marah Danial.

    "Danial!"

    Haiqal mengetap giginya. Jari telunjuknya menekan dada Danial. "Kau jangan menuduh sebarangan ya. Kau tak tahu apa-apa," ujarnya dalam nada dingin.

    "Tak tahu apa-apa? Heh, dia kata kita tak tahu apa-apa. Hei, cukup pagi tadi semua polis sibuk cari kau. Buat apa mereka cari kalau bukan kau suspeknya? Jangan menipu kamilah, Haiqal. Kami tak bodoh! Memang kau yang bunuh Umarkan?!" bentak Eusuf.

    Haiqal merengus kuat. Hampir-hampir dia bergerak untuk menumbuk muka Eusuf yang terlalu lancang menuduh itu tetapi bila terpandang kubur Umar yang masih merah, dia segera membatalkan niatnya.

    "Kau jangan ingat Umar kesayangan kau itu BAIK sangat. Biar aku ingatkan ya, korang baru kenal dia setahun dan korang tak tahu apa-apa tentang kehidupannya. Sejarah hidupnya. Umar korang itu tak sesempurna yang korang sangkakan. Korang ingat, kenapa dia kutip korang selepas aku buang korang?" Haiqal mengukir senyuman sinis. Kedua-dua tangannya diseluk ke dalam kocek.

    Wajah Batch Lagenda semakin tegang terutama Eusuf. Berang kerana insan yang mereka hormati dikutuk sesuka hati oleh pemuda di depan mereka itu.

    "Kau jangan cakap bukan-bukan tentang Umar! Dia tak macam kau yang berhati busuk!"

     Haiqal mengangkat bahunya. "Aku dan Umar korang itu memanglah berbeza. Sebab itu aku cakap, jangan ingat air yang tenang tiada buaya. Entah-entah, bukan setakat buaya, malah ular, biawak semua ada".

    "Kurang ajar!" Eusuf menolak bahu Haiqal sekali lagi.

    Haiqal menepis.

    "Pergi kau! Pergi!" tengking Danial pula. Dia turut menolak Haiqal. Haiqal yang tak bersedia, kembali jatuh terlentang.

    "Haiqal!" jerit cikgu Fatih cemas. Dia segera mendekati Haiqal untuk membantu pemuda itu bangun. Namun Haiqal menolak.

     "Eusuf! Danial! Sensei tak sangka perangai kamu macam ini. Sedangkan Haiqal..."

    "CIKGU!" jerit Haiqal memotong bicara cikgu Fatih.

    "Tak apalah. Jika aku memang tak layak datang ke sini, baiklah. Aku pergi. Cikgu, terima kasih kerana sudi membela orang macam aku".

    "Heh, lihatlah bila pembunuh berlagak sopan. Hahaha, nak muntah aku. Kau blah cepat, Haiqal. Muak aku tengok muka kau lama-lama," sampuk Eusuf.

    Cikgu Fatih laju berpaling memandang Eusuf. Hampir sahaja tangannya naik untuk menampar muka pemuda itu namun Haiqal lebih pantas menghalang. Digelengkan kepalanya perlahan melarang.

     Haiqal memandang Eusuf dan Batch Lagenda tajam. Wajahnya jelas memerah menahan marah apabila makian demi makian diterimanya dari mereka.

     "Heh, aku tak hadaplah nak tengok muka korang lagi. Haraplah ini kali terakhir aku jumpa korang. Oh ya, aku nak ingatkan korang, ingat korang boleh jaga kubur ini dua puluh empat jam? Bila-bila masa aku boleh datang bila korang tak ada," ujar Haiqal sinis.

    Dia berpaling ke belakang. Dia ketawa besar sebelum melangkah pergi sambil kedua-dua tangan diseluk kedalam seluarnya. Tetapi, tiada siapa tahu air matanya yang laju mengalir mengiringi setiap langkahnya.

-----------------------------------------------------------

    "UMAR HAIQAL!" jerit cikgu Fatih sambil keluar dari keretanya.

    Umar yang baru ingin membuka pintu keretanya berpaling dengan dahi berkerut.

    "Sensei?"

     Cikgu Fatih menghempas pintu keretanya lalu melangkah mendekati pintu pagar rumah Haiqal yang masih tertutup.

    "Eh, bila masa kamu panggil saya sensei? Kamu pun terjangkit dengan tabiat arwah Umar Zaqwan? Oh lupa, kamu memang rapat dengan dia. Kembar lagi. Maka, tak hairanlah kalau kamu terjangkit tabiat diakan?" perli cikgu Fatih.

    Haiqal menghampiri cikgu Fatih. Walaupun jarak mereka dekat, masih ada pintu pagar yang memisahkan mereka.

    "Sekarang ini, apa masalah sensei? Tiba-tiba datang rumah saya buat kecoh". Dia lansung tak terkejut mendengar sensei tahu hubungan sebenarnya dengan Umar. Pasti Qaseh yang menceritakannya dan Qaseh pula semestinya dapat berita itu dari Umar sendiri. Umar dan Qaseh sememangnya rapat sehinggakan dia cemburu dalam diam.

    Cikgu Fatih mengengam besi-besi pintu pagar. "Umar ataupun Haiqal atau apa sahaja panggilan kamu, sekarang sensei nak tanya, kenapa kamu cakap begitu dengan Batch Lagenda?"

    "Sengaja," pendek Haiqal menjawab.

    "Kamu nak tinggalkan Batch Lagenda? Biarkan mereka tergantung tanpa mengetahui kebenarannya? Afan pula, sanggup kamu tinggalkan dia?"

    Haiqal tak menjawab.

    "Kamu serius ke nak pergi?" tanya cikgu Fatih. Dia memandang dua bagasi sederhana besar yang masih tersadai di tepi kereta Haiqal.

    Haiqal menghela nafas berat. "Kalau saya terus tinggal di sini, saya hanya akan membahayakan nyawa Afan dan yang lain-lain. Lagipun, Umar Zaqwan mati disebabkan saya. Semua salahkan saya. Apa lagi yang tinggal buat saya disini? Maka, pergi dari sini adalah keputusan yang terbaik," ujarnya dalam nada perlahan.

    "Macam mana dengan Qaseh?"

    Haiqal berpaling ke belakang. Matanya dipejamkan rapat. Sejujurnya, dia turut merasakan perasaan yang sama dengan Qaseh. Tetapi...Qaseh layak mendapatkan lelaki yang lebih baik darinya. Insan sebaik Qaseh, pasti untuk lelaki yang baik-baik juga. Sedangkan dia...

    "Biarkan masa menentukannya. Perjalanan hidup Qaseh masih jauh, sensei. In sha allah, dia akan menemui insan yang jauh lebih baik dari saya. Dan mungkin insan itu ialah jodohnya yang sebenarnya," jawab Haiqal dalam nada yang sehabis tenang

    "Kalau insan itu Eusuf?" duga cikgu Eusuf.

    Haiqal membuka pintu belakang keretanya. Dia memasukkan bagasi-bagasinya ke dalam kereta. "Andai sudah jodohnya begitu, siapalah saya untuk menghalang. Alhamdulillah saya ucapkan. In sha allah, saya terimanya dengan redha," balasnya.

    "Ikut suka hati kamulah". Cikgu Fatih berlalu ke keretanya. Dihidupkan enjin lalu keretanya laju membelah jalan raya meninggalkan rumah Haiqal dengan hati yang mendongkol geram.

    Fikiran Haiqal memang sukar diduga. Haiqal terlalu memikirkan perasaan orang lain sehingga perasaannya sendiri terabai. Menasihati seorang Haiqal adalah kerja yang paling susah. Harapnya, Haiqal tidak akan menyesal dengan keputusannya. Dia hanya mampu melihat bekas pelajarnya itu dari jauh.

Continue Reading

You'll Also Like

235K 696 2
Known as Harzan's Cure. - In Editing Progress - [ Under Obsessions : SYAITAN Series ]
46.6K 4.4K 10
Sakit mencengkam jiwa; di saat hati menyatakan rindu pada yang sudah tiada. Seminggu yang kau beri itu, penuh dengan kebahagiaan. Tapi, selepas tempo...
75.4K 6.3K 53
Buku kelima Atas satu takdir yang terjalin dan ramalan yang belum diselesaikan, Dr Hazel Elmeera seorang pegawai perubatan yang kasar dan kalut terse...
16.2K 186 16
Warning ⚠️ : ada sex , ada unsur 18+ semua karakter ialah kpop idol yang Aku letak sebagai watak jadi Semua kpop idol tiada mengena dgn Gay , lesbian...