Kelam Semalam

By saif_almasyriq

36.1K 4.8K 136

Baik buruk kisah silam adalah takdir yang telah ditetapkan-Nya untuk kita. Untuk menguji jalan yang kita pili... More

1: Batch Lagenda
2: Pemuda Misteri
3: Topeng Hantu
4: Kenangan lalu
5: Kepulangan Eusuf
Silam 1: Permulaan Segala
6: Mimpi Ngeri
7: Ponteng
8: Eusuf dan Qaseh
Silam 2: Pesaing Baru
9: Maaf Yang Tak Terduga
10: Pusara Umar
Silam 3: Perangkap Umar
11: Hakim
12: Masjid
Silam 4: Retak
13: Rumah Anak Yatim
14: Halau
15: Cerita Umar
16: Keliru
Silam 5: Kerinduan Eusuf
17: Tertidur
18: Hari Sukan
19: Diselamatkan cikgu Fatih
20: Siapa Umar?
21: Janji Zarfan
22: Bayangan Zarfan
Silam 6: Umar si Hero
Silam 7: Terlerai jua
23: Sahabat Lama
24: Nasir dibelasah Zarfan
25: Hakim dibuang
26: Kolam renang
27: Menyambung Persahabatan
Silam 8: Masalah Umar
28: Misteri Umar
29: Air Mata Zarfan
30: Jemputan Reunion
Silam 9: Kemarahan Haiqal
32: Tangisan
33: Reunion Tiba
34: Teguran Afiq
35: Kejutan Buat Eusuf
37: Pujukan Eusuf
38: Mainan
Silam 10: Gotong-Royong
39: Pertemuan
40: Hari Lahir Afan
41: Dia Umar?
Silam 11: Penculikan
Silam 12: Tragedi
Silam 13: Pengebumian Umar
42: Terbongkar Sebuah Rahsia
43: Diari Ibu
44: Tetamu
45: Khalil
46: Jaga diri, Sahabat
47: Keprihatinan Sahabat
48: Rancangan Eusuf
49: Pertemuan Ayah dan Anak
50: Bukan Dia Pembunuhnya
51: Kisah Yang Dirahsiakan
52: Tuan Jamal
53: Pujukan Johan
54: Pelawaan Eusuf
55: Hakim
56: Haiqal Demam
57: Maafkan Aku
58: Maafkan Abang
59: Mimpi
60: Qaseh datang
61: Restu Eusuf
62: Tersedak
63: Merajuk
64: Permainan Si Adik
65: Usikan Zarfan
66: Rindu
67: Persiapan
68: Pernikahan
69: Kecoh
70: Penamat
Penghargaan

36: Zarfan?

384 54 0
By saif_almasyriq

Eusuf menjeling jam tangannya. Kelibat Danial dicari sebelum dia melambai lelaki itu. Danial memberi isyarat bisu bertanya 'mengapa?' Eusuf membalas dengan menggerakkan mulutnya tanpa suara. 'Fatih sensei sudah nak sampai'.

Kelihatan Danial mengangguk sebelum mereka sama-sama bergerak keluar dari dewan itu. Kawasan parkir dituju.

"Nampaknya, kita akan bertemu dengan tetamu misteri Fatih sensei". Danial tiba-tiba bersuara saat mereka melabuhkan punggung di wakaf yang berada di tepi kawasan parkir sementara menunggu cikgu Fatih sampai.

Eusuf mengangguk sambil membetulkan imej melalui kamera depan telefon bimbitnya. Matanya yang masih merah akibat menangis tadi ditilik lama.

"Huishh, hilang kekacakkan aku. Semua sebab koranglah. Nasib Qaseh tak ikut sensei. Kalau tidak, malu aku nak tunjukkan muka sememeh aku ini," bebelnya.

Danial tertawa kecil. "Bukan kau juga yang terharu habis tadi? Jadi, kenapa nak marah sekarang? Eusuf... Eusuf...kau kacak macam mana pun, Qaseh tak akan jatuh cinta kepada kaulah," usiknya.

Eusuf menjulingkan mata. "Kau memang tak habis-habis nak usik aku tentang Qaseh. Sampai aku naik bosan dengar. Dan, aku tahu kau sudah ada bidadari kesayangan, dan menunggu masa dia turun ke bumi menjadi makmun di masjid yang akan kau bina nanti. Sementara aku...tak laku-laku sampai sekarang. Tetapi dengar ya, aku tak kisah pun. Allah SWT telah menetapkan jodoh setiap hamba-Nya sejak azali lagi. Jodoh kau sudah sampai, tetapi jodoh aku masih gelap tak kelihatan bayangnya. Aku tahu aku mencintai orang yang salah, orang yang tak mungkin aku mampu miliki walaupun dia masih belum berpunya. Alhamdulillah, aku redha. Aku bersyukur kerana Allah memberi kesempatan buat aku untuk mencintainya walaupun dari kejauhan. Biarlah. Lama-lama, cinta ini akan terhakis jua. Bila masa itu tiba, aku akan hadiahkan hati aku kepada mana-mana bidadari yang berani berjuang mengambil semula hati aku dari Qaseh. Aku percaya, Allah tahu siapa yang terbaik untuk menjadi makmum aku. Firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah, ayat 216, 'Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui," ujar Eusuf tenang.

Danial terpana seketika. Pipinya ditampar perlahan, menyedarkan diri sendiri dari terus tergamam. Dia berdehem perlahan. "Jujur aku katakan, sesekali kau berjaya membuatkan aku kehilangan kata dengan kematangan yang jarang kau tunjukkan itu".

Eusuf tersenyum senget. Serentak itu, kereta yang amat dikenalinya muncul di kawasan parkir itu. Terus dia menepuk bahu Danial. "Itu, Fatih sensei sudah sampai. Jom kita pergi kepada dia," ajaknya. Dia lantas melompat turun lalu berdiri tegak diatas tanah. Perlakuannya ditiru oleh Danial.

Perjalanan mereka sepi. Eusuf mengangkat tangan melambai tatkala cikgu Fatih keluar dari keretanya. Bibirnya ditarik selebar mungkin, memberi senyuman kepada bekas guru kesayangannya itu.

"Assalamualaikum, sensei. Bagaimana perjalanan sensei?" Eusuf mara menyalami tangan guru itu.

"Waalaikummussalam wa rahmatullah. Alhamdulillah, perjalanan sensei baik-baik sahaja. Lagipun, sensei tidak berkeseorangan, " balas cikgu Fatih sambil menepuk bahu Danial yang sedang mencium kekura tangannya.

"Sudah matang rupa anak murid sensei ini semua. Terutama Danial, semakin kacak sensei lihat. Apa petuanya?" usiknya.

"Wudhuk sensei," jawab Danial ringkas  namun berjaya membuahkan tawa cikgu Fatih.

"Ada-ada sahaja jawapan kamu ya Danial? Emm...kamu pula Eusuf, boleh sensei tanya kenapa mata kamu bengkak?" tanya cikgu Fatih sambil memerhati mata merah Eusuf. Sudahlah suasana disekeliling mereka gelap, membuatkan mata Eusuf seperti hantu gamaknya.

Tawa Danial terlepas. Terbahak dia ketawa sambil memegang perut yang terasa senak. Eusuf yang geram terus menampar kepala Danial, membuatkan lelaki itu mematikan tawanya.

Tajam mata Danial menikam Eusuf yang berwajah selamba. Tangannya menggosok belakang kepala yang menjadi mangsa pukulan Eusuf tadi.

"Sudah besar pun masih mahu bergaduh? Bilalah korang berdua hendak berubah?" Cikgu Fatih menggeleng kepala melihat telatah bekas pelajarnya itu.

Eusuf tersenyum naif. "Bila dapat hidayah?"

"Hidayah? Emm, Hidayah mana yang kamu cuba mengurat ini? Kenapa sensei tak dengar cerita apa-apa pun? Nampaknya, kamu dengan Qaseh memang tidak berjodoh," gurau cikgu Fatih.

Danial menyambung ketawanya melihat riak Eusuf. Kedengaran lelaki itu merengus. Tak puas hati apabila kisah cinta monyetnya yang tidak kesampaian masih menjadi bahan sehingga sekarang. Malah, diusik oleh abah gadis yang disukainya pula.

"Saya cari Hidayah kerana tak mahu sensei pening kepala dengan menantu seperti saya. Saya sedar diri lagi," ujar Eusuf geram.

Cikgu Fatih tersenyum senget. Tangannya melingkari bahu Eusuf. "Dasar anak cengeng. Itu pun mahu terasa hati. Sudah, lenguh sensei berdiri lama-lama. Bila nak masuk ke dalamnya?"

"Emm, mana tetamu senseinya? Tak keluar-keluar dari tadi?" tegur Danial sambil cuba menjenguk ke dalam kereta. Namun dia gagal melihat wajah tetamu cikgu Fatih lantaran kegelapan yang menyelubungi kawasan itu dan juga dalam kereta. Hanya bayangan yang kelihatan.

Cikgu Fatih mengetuk pintu kereta di tempat Zarfan. Badannya turun direndahkan sehingga kepalanya berada sama paras dengan tingkap kereta. "Sampai bila kamu nak duduk di dalam kereta? Keluarlah," arahnya.

Kelihatan pintu kereta dibuka dari dalam. Zarfan keluar lalu mengeliat kecil, membetulkan urat badan yang tegang akibat lama duduk didalam kereta. Namun dia tidak memandang mereka sebaliknya memfokuskan pandangannya ke skrin telefon bimbit miliknya.

Eusuf maju setapak. Matanya tak lekang memandang wajah Zarfan. Terasa suasana sekeliling serta-merta sunyi sepi. Bagaikan hanya dia dan Zarfan yang ada disitu ketika itu.

"A.. Afan?" bisiknya perlahan dengan nada tidak percaya.

Laju Zarfan mengangkat kepala melihat Eusuf. Matanya membesar.

Panggilan itu.

Sudah lama panggilan itu tidak singgah di gegendang telinganya. Melihat Eusuf, persoalan yang bermain difikirannya terus terjawab. Dia kenal lelaki itu. Sangat kenal, walaupun wajah Eusuf sudah lama tidak dilihat.

Lututnya terasa melembik sebelum dia rebah dalam keadaan terduduk. Empangan matanya pecah, menyebabkan mutiara-mutiara jernih melimpah jatuh. Bahunya terhenjut menahan tangisan.

"Afan..." lafaz Eusuf. Dia bersimpati melihat keadaan Zarfan. Didekati pemuda itu. Dipegang kepala Zarfan dikedua-dua sisi sebelum diangkat supaya pemuda itu memandangnya. Dikesat air mata Zarfan dengan ibu jarinya.

"Jangan takut, Afan. Kau selamat disini Afan..." pujuk Eusuf.

Zarfan menggeleng. Melihat Eusuf membuatkan dia teringatkan abangnya. Arwah abangnya. Eusuf...ialah sahabat abangnya yang paling akrab. Yang selalu bersama abangnya hampir setiap waktu. Tak kira susah dan senang. Maka, dia tak dapat menahan kepedihan dihatinya apabila teringatkan abangnya yang telah tiada. Pergi meninggalkannya buat selama-lamanya. Zarfan lansung bangkit lalu melarikan diri dari tempat itu

"ZARFAN!!" jerit Eusuf namun terlewat. Zarfan telah menghilang dari pandangan mereka.

Cikgu Fatih terpana. Situasi itu berada di luar dugaannya. Secara jujurnya, dia tak memahami apa-apa yang berlaku. Kenapa Zarfan menangis melihat Eusuf...dan kenapa remaja itu melarikan diri...

"Sensei pasti tak sedarkan?" Danial yang berada disisi cikgu Fatih membuka bicara. Dia memandang cikgu Fatih dengan pandangan redup. Seperti Eusuf, matanya turut berkaca.

"Sedar apa?"

"Dia... budak itu, Aqil Zarfan bin Salahuddin, ialah Afan. Satu-satunya adik arwah Umar...." jelas Danial. Dia memandang Eusuf yang berlalu pergi untuk menyusuli Zarfan. Dia hanya membiarkan tanpa terniat untuk ikut. Lagipun, dia tahu Zarfan perlukan masa. Eusuf pula...pasti mampu memujuk Zarfan.

Jatuh rahang cikgu Fatih. Benar kata Danial, dia tak pernah sedar. Nalurinya dapat merasa, namun akalnya menafi. Rupanya, memang benar bahawa Zarfan dan Afan ialah orang yang sama. Kanak-kanak lincah dan ceria yang ditemuinya tujuh tahun lalu ialah Zarfan yang berperwatakan dingin yang dikenalinya sekarang.

"Bagaimana sensei mengenali Afan?" tanya Danial ingin tahu.

"Sama seperti kamu semua. Dia ialah pelajar sensei," jawab cikgu Fatih. Dia mengurut kepala yang tiba-tiba terasa pening. Sukar untuk dia hadam maklumat yang baru dia ketahui itu.

"Jadi, Afan tak pernah berpindah dari daerah itu?" tanya Danial terkejut. Jadi, mana datangnya khabar angin bahawa Afan dibawa pergi oleh keluarga angkatnya jauh dari daerah itu?

Cikgu Fatih mengangkat bahu. Sungguh, masih banyak perkara yang masih belum terungkai. Terutama tentang Zarfan dan Umar serta apa yang sebenarnya terjadi selama ini.

Cikgu Fatih mendongak melihat jumantara malam yang gelita. Harapnya, semuanya akan terbongkar tak lama lagi...

Continue Reading

You'll Also Like

46.6K 4.4K 10
Sakit mencengkam jiwa; di saat hati menyatakan rindu pada yang sudah tiada. Seminggu yang kau beri itu, penuh dengan kebahagiaan. Tapi, selepas tempo...
592K 20.3K 54
Completed√ Disebalik kemanisan lelaki ini, terselit kedinginan dan kekejaman. "Rose is red, ocean is blue, everyday I want to say I love you"...
551K 23.8K 71
𝑅𝒶𝒿𝒶 𝐿𝓊𝓉𝒽 𝐻𝒶𝓎𝓎𝒶𝓃×𝒲𝒾𝒹𝑒𝓁𝒾𝒶 𝐻𝒶𝒾𝓏𝑒𝓁 Apabila si gadis ingin menghilangkan stres di pantai di salah erti si jejaka. "Kau gila k...
207K 13.3K 53
Tragedi kemalangan jalan raya telah menyebabkan ibubapanya terkorban, sekali gus mengubah hidupnya. Satu persatu masalah yang timbul membuatkan dia t...