Deel & Deen - 6

4K 294 3
                                    

"BODOH!" Tersungkur Aydeel dek di tolak Aydeen. Ayreena spontan menerpa anak sulungnya. Wajah Aydeen di cerlung tajam. Bibir nipisnya di ketap. Marah!

"Apa masalah Deen ni hah?! Adab kamu mana?" Soal Ayreena kasar. Menggelegak api amarahnya dek melihat wajah bersahaja Aydeen buat gaya seperti langsung tidak bersalah.

"Kau pergi jumpa Awish tu buat apa?!' Tengking Aydeen pada Aydeel. Soalan si mama langsung di hiraukan seolah - olah mamanya tiada di situ.

"Aku... aku tak nak kau bergaduh dah". Lembut suara Aydeel membalas.

"Perlu ke sampai kau merayu macam orang pengecut hah? Kau ni anak jantan ke apa?!" Soal Aydeen kasar. Sinis.

"Itu aje caranya. Cara terbaik".

"Kau... memang lembik! Abang tak gun..."

Pang!

Terleleng kepala Aydeen dek menerima tamparan dari si mama. Wajah Ayreena sudah menyinga.

"Kamu cakap bukan - bukan, kelakuan adab dah tak ada. Tapi kamu hina abang kamu... kamu memang melampau!"

Aydeen ketap bibir. Mata merenung tajam wajah sayu si abang.

"Kamu pergi masuk bilik kamu sekarang sebelum mama naik hantu". Arah Ayreena tegas. Mata mencerlung ke arah Aydeen. Jari telunjuknya di tunding ke arah bilik anak kembarnya yang terletak di tingkat atas.

"Aku benci kau!" Ujar Aydeen kasar. Matanya langsung tidak dilarikan dari terus memandang si abang. Sejurus itu, dia terus berlalu pergi ke biliknya. Ayreena hanya memerhati langkah anaknya dari ekor mata.

Bum!

Pintu bilik di hempas kasar. Ayreena mengeluh.

Kenapa sikap Aydeen berlawan benar dari Aydeel?

"Sayang", Ayreena melutut agar dia menyamai paras Aydeel yang sedang bersila. Wajah anak sulungnya langsung mendung dek tingkah Aydeen seketika tadi.

Aydeel angkat wajah memandang si mama. Dia ukir senyuman kelat.

"Jangan risau mama, Deel okey". Balasnya lembut.

Ayreena raup wajah.

Aydeel dan Aydeen... dua nama yang hampir sama. Rupa dan fizikal juga sama. Cuma tingkah dan gaya fikiran... itu yang membuatkan Ayreena pening kepala.

"Mama...", Suara lembut membuatkan Ayreena angkat wajah. Senyum kecil di ukir buat Aydeel yang berdiri di hadapannya. Dahi berkerut. Risau.

"Kenapa mama muram ni? Mama stress ke? Mama, kan doktor kata mama tak boleh stress... bahaya untuk mama dan baby". Tegur Aydeel lembut. Risau dia melihat tatkala pulang saja di rumah perlakuan mamanya berubah aneh. Mama merajuk dengan papanya ke?

Ayreena ketawa kecil.

Masak sudah dia dengan perangai over protective Aydeel. Sejati sungguh perangai yang satu itu mengikut suaminya. Protective pada siapa yang di sayangi.

"Mama okey, sayang. Mama cuma penat sikit. Letih", Tukas Ayreena lembut. Pipi Aydeel di usapnya.

"Letih? Mama nak Deel tolong urut kan? Atau mama nak air? Deel buatkan air ya?" Soal Aydeel risau.

Ayreena tersenyum.

"No need, sayang. Mama cuma nak tengok Deel terus sihat dan ceria. Itu je", Kata - kata Ayreena terus buat Aydeel terkedu. Kaku.

"Mama... Deel okey",

"Mama tahu luaran Deel memang nampak okey. Ceria macam orang biasa. Tapi sini". Dada kiri Aydeel di sentuh. Perlahan tangan kasarnya menyentuh tangan lembut si mama.

DEEL &  DEEN  (B4) Where stories live. Discover now