Bab 3

11.5K 406 4
                                    


"Awal balik Rish?" Sapa Datin Alisya.

"Hmm, Mia mana mama?"soal Rish apabila kesayangannya itu tidak kelihatan.

"Dekat sini! Bah!"sergah Mia dari belakang tubuh Rish sambil tersenyum. Datin Alisya kemudian ketawa bersama cucunya melihat muka anaknya yang terkejut.

"Mia! Mia nak mummy sakit jantung ke?" Soal Rish sambil mengurut dadanya akibat terkejut.

"Eh, tak nak! Mia nak gurau je. Sorry mummy,"ucap Mia sambil mengucup lembut tangan Rish dengan memek muka yang sedih. Niatnya hanya mahu bergurau dengan mummynya saja,tidak pula sehingga menyebabkan ibu kesayangannya itu jatuh sakit.

"It's okay. Lain kali jangan buat lagi tau," kata Rish sambil mengusap lembut kepala Mia dan terus mengucup pipi gebu anak kecil itu. Mia menayang senyuman yang manis buat ibunya.

"Rish...."

"Rish penat ma. Rish naik dulu la nak mandi dan tidur," pantas Rish memotong ayat yang ingin dituturkan ibunya dan berlalu ke bilik. Dia sebolehnya tidak mahu berbual dengan ibunya kecuali tentang kesayangannya, Mia. Rish terus merebahkan diri ke atas katil dan merenung syiling biliknya. Dia bukan ingin bersikap kurang ajar dengan ibunya tetapi, entah mengapa sukar dia lupakan apa yang telah berlaku 5 tahun lepas. Baginya, segalanya berpunca daripada ibunya.

"Lepaskan akuu!"

Aku meronta-ronta meminta diriku dilepaskan. Aku cuba menolak tubuh lelaki yang menindihku ini tetapi kudrat aku sebagai wanita tidak dapat menanganinya. Lelaki itu tergelak dan tersenyum melihat aku meronta-ronta minta dilepaskan.

"Please, lepaskan aku," rayuku sambil menangis.

"Nope! Aku tak kan lepaskan kau!"kata lelaki itu sambil menekan kuat pergelangan tanganku. Aku menjauhkan muka dari disentuh oleh lelaki itu.

"Jijik! Lelaki jijik! Dayus! Lelaki tak guna!" Aku menjerit dan meludah muka jantan yang sangat tidak berguna itu.

"Kurang ajar!"jerit lelaki itu sambil menampar pipi aku dengan amarah.

" Lepaskan akuu!!"jeritku lantas terjaga. Aku menarik nafas dengan rakus. Peluh yang membanjiri dahi dan leher aku kesat dengan hujung baju. Aku tertidur rupanya, kata Rish dalam hati. Telefon bimbit di atas meja yang bersebelahan dengan katilnya dicapai. Jam di telefonnya menunjukkan angka 8. Dah 8 malam? Lamanya aku tidur. Rish terus bangun dari pembaringan dan mencapai tuala dari penyangkut lalu melangkah ke bilik air.

"Rish okay ke?"soal Datin Alisya dengan prihatin.

"Hmm, ok je,"balas Rish tanpa memandang wajah mamanya sambil meneguk rakus jus yang telah dituang ke dalam gelas.

"Betul ke ok? Tadi mama dengar Rish jerit masa mama lalu depan bilik Rish. Mama ingat nak ketuk tapi Rish dah tak jerit masa tuh, jadi mama tak ada la ketuk,"terang Datin Alisya.

"Hmm, I'm fine. Just mind your own business mama," balas Rish dingin dan terus berlalu meninggalkan dapur.

Datin Alisya hanya mampu melihat anaknya berlalu pergi. Hatinya meruntun sebak. Apa salah mama Rish. Apa?rintih hati Datin Alisya. Air mata yang bertakung mula merembes keluar.

Rish masuk ke bilik anak kesayangannya. Dia tersenyum melihat Mia yang sedang tekun membuat kerja sekolah.

"Sayang buat apa tuh?"soal Rish sambil melabuhkan punggung dihujung birai katil anaknya itu.

"Main masak-masak. Mummy nak join?"jawab Mia sambil tersenggih melihat ibunya yang membulatkan mata memandangnya.

"Main masak-masak ye?"soal Rish dengan senyuman nakal dan terus mengeletek anaknya itu. Mia gelak mengekek apabila kegelian digeletek ibunya.

"Mummy!! Stopp! Mummy!! Penat," pinta Mia sambil termengah-mengah.

"Loyar buruk lagi dengan mummy,sape suruh," balas Rish sambil menjelirkan lidah. Rish kemudian memangku kepala anaknya dan  mengusap lembut kepala anaknya itu. Mia tersenyum apabila dibelai begitu.

"Dah, sambung buat homework, lepas tuh tidur. Ok sweetie?"

"Ok mummy."

Rish mengucup kedua-dua belah pipi anaknya sebelum melangkah keluar.

"Night honey."

"Night mummy."

Haii..sorry laa kalau ada typo mata nie berat sgt.. Kalay ada tuh korg faham² je lah eh..

Byee.. Jgn lupa vote tau.. Nitee..Zzzzz..

Aliya QairishaWhere stories live. Discover now