MR LUTH: AKU BUKAN MALAIKAT |...

Oleh CIK_ZALIKHA

2.2M 132K 30K

|ROMANCE+THRILLER| HANYA ADA SEPARUH CERITA KERANA TELAH DIJADIKAN NOVEL/EBOOK "Ya, aku memang gila. Gila cin... Lebih Banyak

PROLOG
Bab 1
Bab 2
Bab 3
Bab 4
Bab 5
Bab 6
Bab 7
Bab 8
Bab 9
Bab 10
Bab 11
Bab 12
Bab 13
Bab 14
Bab 15
Bab 16
Bab 18
Bab 19
Bab 20
Bab 21
Bab 22
Bab 23
Bab 24
Bab 25
Bab 26
Bab 27
Bab 28
Bab 29
Bab 30
Bab 31
Bab 32
Bab 33
Bab 34
Bab 35
Bab 36
Bab 37
Bab 38
Bab 39
40
41
42
Bab 43
Bab 44
Bab 45
Bab 46
Bab 47
Bab 48
49
50
51
52
Bab 53
Bab 54*
Bab 55
Bab 56
Bab 57
BAKAL TERBIT
PREODER AKU BUKAN MALAIKAT
PREODER BULAN 9
READY STOCK ❤️
READY STOCK
READY STOCK
READY STOCK
PREODER
EBOOK AKU BUKAN MALAIKAT
READY STOCK NOVEL!!
EBOOK AKU BUKAN MALAIKAT DI SHOPPEE
RESTOCK FOR NEW BATCH!!!
BULAN 5 RESTOCK!

Bab 17

26.7K 2K 1K
Oleh CIK_ZALIKHA

                         KERETA Alphard berwarna hitam meluncur laju memasuki ruang hadapan sebuah bangunan Hotel Seri Perdana yang bertarafkan lima bintang. Rekaan bangunan yang diperbuat daripada kaca, dan memiliki 88 tingkat setanding dengan bangunan tertinggi di Malaysia iaitu Petronas Twins Tower. Di hadapan pintu laluan masuk ke hotel Seri Perdana, terdapat air pancut suria yang berada ditengah-tengah taman roundabout itu. Di dalam hotel, berdekatan dengan buffet mempunyai sebuah aquarium yang besar bersebelahan dengan meja makan. Membolehkan para pengunjung menikmati hidangan lazat mereka sambil menjamu mata melihat pelbagai spesies ikan yang diternak.

Pintu penumpang di bahagian belakang dibuka oleh pengawal peribadi mereka. Tuan Haji Zamani terlebih dahulu melangkah keluar daripada perut kereta, lalu Luth pula yang menyusur daripada belakang. Anak matanya melilau memandang sekeliling pemandangan Hotel Seri Perdana itu. Dia kagum. Lama juga dia tidak datang ke sini, banyak perubahan yang berlaku. Daripada sekecil-kecil hotel biasa dan murah, boleh bertukar menjadi hotel yang sangat mewah. Semua ini hasil kerja keras bapanya sendiri, Tuan Haji Zamani.

"Cantik betul hotel, abah. Dah lain." puji Luth. Tuan Haji Zamani mengangguk kepala. Dia pun tidak menafikan apa yang Luth bicarakan. Memang banyak sangat perubahan yang dia lakukan.

"Ya. Dan abah harap bila hotel ni diserahkan kepada kamu suatu hari nanti, kamu jaga elok-elok. Jangan melingkupkan lagi." ujar Tuan Haji Zamani. Luth hanya tersenyum kelat. Kata-kata abah, seolah-olah tidak memberikan sepenuh kepercayaan pula kepadanya untuk menguruskan hotel Seri Perdana ini. Well... Kita akan tengok nanti.

Mereka meneruskan langkah menuju ke pintu masuk utama. Pintu kaca itu automatik terbuka apabila mereka tiba dengan lebih dekat. Di situ, Luth sudah melihat ada beberapa pekerja lelaki dan perempuan sedang berdiri di kiri dan kanan. Menyambut kehadiran mereka.

"Assalamualaikum Tuan Haji Zamani." sapa mereka serentak, lalu membongkokkan badan tanda hormat. Mereka kembali tegakkan badan, melemparkan senyuman manis kepada pengurus mereka dan juga Luth.

"Waalaikumsalam. Ini saya perkenalkan, anak kedua saya... Luth Mikail." ujar Tuan Haji Zamani. Mereka mengangguk kepala tanda faham.

"Hai." Luth membalas dengan ceria sambil tangan dilambai ke arah mereka semua. Pekerja yang berbaris di kiri dan kanannya hanya ketawa kecil melihat reaksi lelaki muda itu. Kasihan, dia lihat muka pekerja-pekerja di sini semuanya seperti lelah. Tak salah pun jika dia menceriakan sedikit keadaan. Nampaklah juga senyuman bahagia mekar di bibir mereka.

"Jadi, inilah bos baru kami?" soal salah seorang wanita yang memakai cheff uniform berwarna hitam. Kedengaran nada suaranya agak teruja apabila pertama kali melihat Luth Mikail di hadapan mata. Kalau tidak, sebelum ini mereka hanya mendengar khabar angin sahaja yang menceritakan Luth seorang yang kacak. Bila muncul benar-benar di hadapan mata, bukan setakat kacak malah segak sekali. Tak seperti Malik. Mereka sangat jauh beza daripada segi penampilan.

"Yup! Bakal pengurus hotel ni tak lama lagi. Itupun... kalau dia tak buat hal."

"Luth takkan buat hal, abah. Luth takkan rosakkan hotel ni. You just have to trust me." ujar Luth, bersungguh-sungguh. Sudah lama dia menantikan kerja mengambil alih hotel ni. Duduk di rumah, bukannya dia buat apa-apa pun. Apa gunanya belajar tinggi-tinggi tapi hanya duduk mengangkang di rumah?

Tuan Haji Zamani tersenyum menyenget. "I don't care about this hotel."

"Habis tu?"

"Maksud abah, abah tak kisah kalau hotel ni merosot sekalipun di sebabkan kamu, sebab abah tahu macam mana nak naikkan semula. Tapi... macam yang kita janjikan semasa kamu bawa balik perempuan tu. Di antara Malik atau kamu yang mula dulu, abah tak kisah. Abah takkan sesekali serahkan harta ni pada anak yang memalukan nama orang tua dia." ujar Tuan Haji Zamani, serius sekali bunyinya. Dia memandang Luth dengan pandangan berlagak. Dia tahu, Luth mungkin akan kecut perut mendengarnya. Lagipun, dialah yang paling banyak buat hal dalam keluarga mereka.

Air liur ditelan Luth. Dia buat-buat ketawa, cuba untuk menghilang rasa gusar di hati. Kepala digeleng berkali-kali. Kedua belah tangannya memeluk tubuh. Dia memandang Tuan Haji Zamani dengan penuh tanda tanya.

"Wait, abah. Did you not believe me at all? Bukan ke abah suka perempuan macam Hawa?"

"Ya. Abah tak nafikan, abah suka perempuan macam Hawa. Malah, abah suka kehadiran dia dalam rumah kita. Cuma... ada sesuatu pada perempuan tu yang buatkan abah rasa lain. Rasa seperti yang Hawa tu ada niat yang buruk." ujar Tuan Haji Zamani. Luth menjuih bibir. Kepala digelengnya tidak percaya. Sampai begitu sekali abah anggap buruk pada Hawa? Hanya kerana dia kawan aku? Bagaimana kalau Hawa tu Malik yang bawa pulang? Mesti abah akan sambut dia dengan tangan yang terbuka. Kononnya, gadis yang Malik bawa semuanya yang baik!

Ini tak adil! Langsung tak adil bagi Luth. Dia memandang pekerja-pekerja yang masih berbaris di kiri dan kanan mereka.

"Boleh korang tinggalkan kitaorang sekejap? Please." pinta Luth, dingin. Dia cuba untuk mengawal emosi sebaik mungkin. Mereka mengangguk kepala, faham. Tanpa berlengah, mereka pun berlalu pergi menyambung kerja masing-masing. Setelah kelibat mereka semakin menjauh, Luth kembali memusing memandang Tuan Haji Zamani.

"Kenapa sampai macam tu sekali abah anggap pada Hawa? She's nothing, okay! Dia cuma nak kerja dalam rumah kita. Dia takkan cuba ambil kesempatan pada Malik atau Luth sekalipun biarpun dia miskin. Never! Dia bukan perempuan murah."

"Sebab dia miskin lah abah terpaksa anggap dia macam tu."

"What?!" Luth terlopong. Sungguh, dia tidak percaya.

"Look. Luth betul-betul pelik dengan keluarga kita ni, abah. Kononnya keluarga kita ni alim, baik. Selalu bantu golongan orang susah. Tapi bila Luth bawa balik Hawa ke rumah kita, Abah banyak syak benda buruk dekat dia. Biar Luth tanya abah betul-betul, Abah bencikan dia sebab Luth ke?"

"Luth..."

"Ini semua alasan sahajakan untuk abah tak berikan Hotel ni pada Luth? Sebab abah sikit pun tak percaya yang Luth takkan apa-apakan Hawa, dan Hawa pun takkan buat benda buruk dekat family kita. Dan abah memang nak halau Luth keluar pun daripada rumah tu, kan?!" bentak Luth. Semakin lama semakin tinggi nada suaranya pada Tuan Haji Zamani. Pekerja-pekerja yang berada di sekeliling mereka mula mengalihkan perhatian kepada Luth.

Nafas Luth muka turun naik. "You know what? Aku tak hamak pun nak ambil alih hotel ni. Aku tahu... dalam fikiran orang tua macam kau ni cuma anggap Malik aje yang boleh handle hotel ni."

"Luth, dengar dulu apa yang abah nak cakap..."

"Kalau macam tu bagi sahaja hotel ni pada Malik! Serahkan semuanya pada dia, sebab dia je anak kau!" Jerkah Luth. Dia merengus geram. Terus dia melangkah pergi meninggalkan Tuan Haji Zamani seorang diri. Kedua belah tangannya dikepal kuat. Bengang dengan sikap bapa sendiri yang langsung tidak menaruh kepercayaan pada anaknya yang lain.

Tuan Haji Zamani mengeluh berat. Dia memusing ke belakang memandang Luth yang sudah menahan teksi di hadapan hotel itu.

"Luth..."

Baru sahaja Tuan Haji Zamani ingin menahan lelaki itu daripada pergi, Luth telah pun masuk ke dalam perut teksi itu. Lantas, pancuan empat roda itu berlalu meninggalkan hotel Seri Perdana.











 

                             

                            RUMAH KEBAJIKAN ANAK YATIM MURNI. Dedaun kering yang luruh ke tanah, disapu oleh Shahidah. Kanak-kanak di situ juga turut membantu melakukan kerja gotong-royong bersama. Ada yang sedang mengelap tingkap, ada juga yang sedang mengutip dedaun kering dan masukkan ke dalam beg plastik hitam. Tiada yang hanya duduk diam sahaja seperti seorang pemerintah. Semua diwajibkan melakukan kerja.

"Kak Sha, beg plastik ni dah penuh. Nak letak dekat mana?" soal Hidayah. Budak perempuan berusia 9 tahun. Dia menunjukkan beg plastik hitam yang sudah mengembung di sisi dengan sampah-sarap yang dikutipnya tadi di atas tanah. Shahidah berhenti menyapu.

"Pergi letak dekat sana." arah Shahidah. Dia menunding jari ke arah beberapa beg plastik hitam yang diletakkan di bawah pokok manggis. Sengaja dia ingin mengumpul dahulu semua sampah-sarap yang ada, selepas memastikan semuanya bersih barulah dia akan membuang beg plastik itu ke tong sampah paling besar di hadapan rumah kebajikan anak yatim. Hidayah mengangguk faham. Tanpa berlengah, dia pun mengatur langkah menuju ke sana dengan membawa beg plastik hitam di tangannya.

Shahidah kembali menyambung kerja menyapu dedaun kering.

"Hey!" sapa suara garau itu menyentakkan Shahidah. Dia kenal pemilik suara itu. Shahidah tersenyum sinis, dia memusing ke belakang memandang Malik yang baru sahaja tiba di halaman rumah kebajikan anak yatim Murni. Kereta Honda milik Malik diparkir di hadapan pagar rumah. Malik terus mengatur langkah menghampiri wanita yang mengenakan baju kurung moden chiffon itu.

"Haih, tak jaga budak-budak dekat rumah anak yatim kau ke?" soal Shahidah. Dia memeluk batang penyapu itu. Malik mengjongket bahu. Dia menyeluk sebelah tangannya ke dalam kocek jubah putihnya. Senyuman kelat dilemparkan ke arah Shahidah.

"Entah. Malaslah aku. Pandai-pandailah budak-budak dekat situ jaga diri. Lagipun, ada pekerja yang aku dah arahkan untuk jaga diaorang. So, nothing to worry about it." balasnya, begitu berlagak sekali. Shahidah ketawa kecil. Tergeleng kepalanya memandang Malik. Rupa lelaki itu tampak seperti bermasalah seperti apa yang dimahukan masih lagi tidak dapat dilunaskan.

"Kau ni dah kenapa? Muka macam geramkan sesuatu je?"

"Memang aku geram pun. Aku geram dengan Luth."

Shahidah mengerut kening. Terus berubah mukanya apabila mendengar nama Luth. "Kenapa dengan dia?"

"Dia ada bawa balik perempuan semalam. And for you information cik Shahidah, perempuan tu pelacur. Tapi pandai juga si Luth ni. Dia buat perempuan tu pakai tudung macam perempuan muslimah, dan selepas itu family aku percayakan dia. Lebih-lebih lagi, mak aku tu. Suka sangat dengan minah pelacur tu."

"Laa... biarlah kalau dia nak bawa perempuan tu sekalipun. Yang kau nak panas sangat ni dah kenapa? Janji... perempuan tu bukan girlfriend dia." ujar Shahidah, dia ketawa kecil. Selagi perempuan itu tidak bergelar apa-apa pada Luth, selagi itulah aku akan sokong.
Malik menjeling menyampah.

"Memanglah bukan girlfriend dia. Tapi masalahnya aku pernah langgan perempuan tu. Malam tu aku tak sempat nak sentuh dia sebab abah aku lah, sibuk sangat nak suruh kan aku beli penadol untuk dia! Sekarang ni Luth pula dapat dia free sahaja! Aku yakin perempuan tu masih lagi segar. Kau pun tahu aku ni jenis macam mana, kan? Pantang nampak benda yang masih elok." sinisnya.

"Sekarang ni dia duduk dalam rumah aku, aku geram je bila tengok si perempuan tu. Makin lama aku tak boleh tahan! Tapi setiap kali aku nak puaskan nafsu aku, waktu itu jugalah Luth akan muncul. Ergh!"Luah Malik, geram. Akhirnya ada juga tempat untuk dia melepaskan segala yang terbuku di dalam hati. Lama juga dia memerhatikan si Hawa tu. Tapi apakan daya, dia terikat dengan keluarga sendiri. Lama-lama harimau yang menantikan mangsanya ini, boleh terus menerkam tanpa bimbang hal sekelilingnya. Dia bimbang jika dia tidak boleh tahan lagi dengan nafsu sendiri.

Tergelak Shahidah mendengar cerita daripada Malik. Boleh tahan juga nafsu syaitan lelaki ini. "Kau ni semua benda kau nak terkam!" ejeknya.

Malik tersenyum sinis. Dia membongkokkan sedikit tubuhnya menyamakan tinggi mereka berdua. Panahan mata menggoda dilemparkan tepat ke mata wanita itu. "Of course, sebab kau yang dulu elok pun aku dah sentuh juga."bisiknya dengan nada nakal. Shahidah ketawa. Dada Malik ditolak menjauhinya. Malik turut ketawa. Ya, memang benar. Wanita sesuci Shahidah pun dia boleh tumbangkan sekelip mata, apatah lagi si Hawa? Cuma tunggu seekor tikus termakan jerat sahaja.

Shahidah menggeleng kepala. Dia kembali menyambung kerja menyapu tanah. Suasana menjadi sepi buat sejenak. Malik menoleh sekilas ke arah seorang budak perempuan yang sedang membetulkan beg plastik sampah yang terjatuh di bawah pokok manggis. Dia mengukir senyuman jahat dan berpaling kembali memandang Shahidah.

"Wei!"

"Apa?"

"Tu Hidayah, kan?" soal Malik sambil dia menunding jari ke arah budak perempuan itu. Shahidah mengangkat muka, memandang ke arah tempat yang ditunjukkan. Dia mengangguk kepala mengiyakannya.

"Haah. Kenapa?"

"Aku nak dia. Boleh?"

"Ambil je lah. Macam tak biasa pula kau ni." acuh tak acuh, Shahidah membalasnya. Malik tersenyum nakal. Tanpa membazir masa, dia terus melangkah ke arah Hidayah. Budak perempuan itu terus dipeluknya daripada belakang. Hidayah terkejut. Dia meronta-ronta untuk dilepaskan. Lantas, tubuh kecil itu digendongnya membawa masuk ke dalam rumah kebajikan anak yatim itu. Jeritan Hidayah hanya mampu didengarkan sahaja oleh kanak-kanak yang lain. Mereka tidak mampu untuk menolong. Hati mereka yang tadinya tenang, kini terus diserbu rasa takut.

Malah Shahidah hanya tersenyum seperti tiada apa-apa yang terjadi. Semua itu biasa sahaja baginya.

"Hei, yang kauorang tercegat macam patung kenapa?! Buatlah kerja!" jerkah Shahidah, apabila dia melihat kanak-kanak di situ tidak lagi melakukan kerja gotong-royong seperti tadi. Dengar sahaja jerkahan itu, Kelam-kabut mereka mereka mengutip sampah sarap di atas tanah itu.

                             

Lanjutkan Membaca

Kamu Akan Menyukai Ini

27.6K 3.1K 12
Nak menulis tapi tak tahu? Anda berada di tempat yang betul! Tekan je read dan baca. Jangan lupa tinggalkan comment dan vote. 👠 Beautiful cover by...
72.5K 4.2K 17
HIGHEST RANKING: #1 in novelfiksyen (16/3/2019) #1 in jenayah (16/3/2019) #5 in karyaseni (1/3/2019) #8 in misteri (16/2/2019) #22 in novelmelayu (16...
483K 23.6K 73
"Yang disangka racun rupanya hanya la sekadar penawar" "Selamat datang, adik tiriku." - Tuanku Daeen Mateen Nakal, bebal, miang. Itu yang dapat Bunga...
2.5K 417 2
❝𝑴𝒚 𝒘𝒊𝒇𝒆 𝒊𝒔 𝒕𝒐𝒐 𝒄𝒖𝒕𝒆.❞ "My wife is so cute,my wife is too cute.Too cute that I think I would like to kidnap and lock her in a place wh...