5 !

26.1K 782 65
                                    

Kandungan sedikit berat, jika terganggu. Boleh skip. Terima kasih.

***

HOODIE aku sarungkan ke badan, lalu sarung kepalanya aku naikkan ke atas. Dompet berserta telefon buruk milikku yang tak lama lagi bakal menunggu masa untuk rosak aku raih lalu aku masukkan ke dalam poket baju hoodie.

Aku sudah bertekad. Malam ini aku akan berjumpa dengan Noah dan menjelaskan kepadanya perkara sebenar, tidak sanggup lagi aku menahan rasa sakit ini seorang diri.

Nafas ditarik dalam sebelum aku menghembusnya perlahan.

Daun pintu aku buka, kelihatan abah dengan umi sedang menonton siaran televisyen al-hijrah. Sudah menjadi kebiasaan mereka menonton ceramah-ceramah setiap malam bersama seusai pulang dari surau.

Kedua mereka memaparkan seribu kerutan di dahi, umi bangun dari kerusi kayu dan mendekati aku.

"Lia nak ke mana ni? Bukan dah lewat malam ke ni?" soal umi, aku mengaru kepala tidak gatal. Kenapalah aku tidak keluar lewat sikit? Sudah kantoi pada mereka.

"Erm.. Lia nak jumpa kawan kejap umi." bohongku, walaupun perasaan bersalah itu mengunung memandangkan selama 19 tahun aku hidup, belum pernah lagi aku menipu mereka tapi demi Noah, aku sanggup.

"Kawan? Siapa je kawan Lia selain Noah dengan Amanda? Abah tak pernah tahu pun." kini abah pula bersuara, aku meneguk air liur pahit. Wajah serius abah aku pandang.

"Erm erm, k..kawan masa sekolah dulu, dia ajak L..Lia jumpa, katanya rindu. Umi, abah izinkan Lia keluar jumpa dengan dia? Lia, Lia rindu nak keluar rumah. Dah lama sangat rasanya Lia duduk terperuk dalam rumah ni, malam ni aje izinkan Lia jumpa dengan kawan Lia. Jangan risau, kawan Lia tu perempuan!" tangan aku angkat separa bahu.

Maafkan Lia, abah, umi. Lia terpaksa.

Umi dengan abah berpandangan sebelum abah mengangguk membenarkan aku pergi. Aku tersenyum lebar, tanpa menunggu lama tangan umi dan abah aku salam dan kucup kasih.

"Lia pergi dulu.."

"Balik awal tau Lia, sekarang ni dah pukul 9 lebih. Umi tak nak apa-apa jadi dekat anak dara umi seorang ini, kalau apa-apa jadi dekat Lia, umi dengan abah tiada nak tolong. Jaga diri," nasihat umi risau, sampai ke ambang pintu umi menghantar aku.

Aku mengangguk kepala akur.

"Ye, Lia balik awal.." ujarku sambil menyarungkan helmet kepunyaan abah ke kepala, sempat umi aku lambai sebelum menekan minyak dan bergerak pergi.

Nora melabuhkan punggungnya semula ke sebelah suaminya sejurus anaknya dihantar pergi dengan ekoran mata, sebagai seorang ibu, dia pasti dihambat dengan rasa risau walaupun dia tahu Kamelia seorang yang pandai menjadi diri.

Ismail memeluk bahu isterinya.

"Abang, abang rasa takpe ke kita lepaskan Lia pergi tu? Nora risaulah abang.." ujar Nora jujur, rasa tidak enak dari tadi menjengah hatinya seakan tidak rela kepergian anak perempuannya.

Ismail tersenyum nipis, kenal sungguh perangai risau isterinya itu.

"Abang percaya anak kita selamat je dekat luar sana tu, Lia seorang yang pandai jaga diri. Apa gunanya abang beri dia didikan agama dan sekolah kalau dia tidak tahu bezakan yang betul atau yang salah. Sudahlah, kita fokus tengok ustaz Kazim Elias ni je. Kalau jodoh tak ke mana," sempat lagi Ismail bernada nakal.

Pak!

Satu pukulan manja mengenai betis suaminya, sudah berumur pun masih lagi gatal.

"Abang ni, jangan tunjuk perangai tak senonoh dekat anak Daus dengan Afiq boleh tak? Sedar diri sikit dah tua." marah Nora manja, Ismail tersengih selamba. Dari dulu lagi, wajah cantik ini yang menjadi idamannya siang dan malam. Sehingga kini, hatinya masih utuh milik Nora. Benarlah orang kata, cinta pandang pertama itu memang indah. Buktinya, sehingga sekarang mereka masih bersama dan sudah mempunyai tiga orang cahaya mata.

MRS NOAH QAISER©Where stories live. Discover now