BAB 40

921 73 13
                                    

Media:Sorry sbb dh lame giler x update😂Tak actually aq sje letak sbb lawa bhaii sorry tu😍😆😆oh ye stu lg alang2 tgah puasa ni ade eloknya kite menminta maaf😌ok2 dh ashilelah bace😂😂❤❤

HAZIQ POV

Sumayah Qaisara..Kau dah lain.Aku tak bermimpi kan?Dia yang selama ini dikenali dengan sifat lemah lembutnya itu ternyata sungguh berbeza pada harini.Terlalu kejam kah aku?Hinggakan sedahsyat ini dia berubah.Sedarlah diri kau Haziq.Kau tak ubah macam syaitan.

Kepala ditundukkan untuk memandang tubuh keringku.Kesan darah yang masih separa basah itu aku tatap.Baju dan seluar yang sediki koyak itu diperhatikan dengan sayu.Berbezanya aku.Mana pergi Haziq yang dulu?Dah tiada.Dah tiada kerana si dia.

Lemahnya aku harini.Lemah sangat.Air mata ini tak mampu kutahan sejak dari tadi.mata terprjam dan air mata turun perlahan-lahan menggelongsori pipi cengkungku.Tidah semena-mena, perlahan-lahan segala perilaku kejam aku terhadapnya berlegar-legar di minda.

Bermula dari kejadian aku membunuh ibunya.Kejam!Itu yang dapat aku tafsirkan.Sungguh kejam aku menyiksa ibunya sehingga mati.Tidak lekang pisau menghiris kulit wanita itu sehingga akhirnya aku menamatkam dengan menikamnya bertubi-tubi sambil tersenyum kemenangan.

Beralih pula kepada ayahnya,masih aku teringat layanan baik yang ayahnya beri lepadaku sewaktu aku berkhidmat untuknya.Kasih sayang yang dicurahinya itu sama seperti kasih sayang seorang ayah kepada anak.Namun aku bunuhnya dengan sungguu sadis.Dia ditembak di hadapan mata anak gadisnya itu.Tidak cukup itu kaki dan tangannya aku potong dan biarkan mayatnya sehina itu sahaja.

Terbayang lagi kisah jejaka yang sangat Sumayah sayangkan itu.Kalau tidak salah namanya Danial.Yee Aqmal Danial.Tak dinafikan wajahnya sungguh tampan dan perilakunya sungguh baik.Tak mustahillah dia pernah hampir membina masjid bersama gadis itu.Mengapa hampir?Kerana aku sendiri yang menamatkan riwayatnya sebelum sempat dia bersama Sumayah secara halal.

Aku fikir malam itu dia sudah mati namun rupenye tidak.Sempat dia cuba menyelamatkan gadis kesayangannya itu tanpa alu sedar sewaktu dia sedar dari pengsan.Namun tak semudah itu dengan sekali hentakan dia kembali pengsan dan aku tempatkannya di dalam bilik yang penuh dengan seksaan.

Setiap kali aku datang persoalan pertama yang dilontarkannya ialah tentang Sumayah.Sungguh dalam kasih sayang antara mereka.Namun pukulan bertubi-tubi yang menjadi balasan soalan itu.Sampai akhirnya aku tak menjangga Sumayah menemui bilik itu dan sekali lagi aku bunuh orang yang dia sayang dihadapan matanya.

Teringat kembali kepala Danial yang hancur berkecai itu.Dan masih terngiang jeritan Sumayah.Hancur sekali hatinya.Dapat aku tafsirkan dari anak matanya yang tidak berhenti mengalir pada saat itu.Jujur aku katakan aku terlalu sakit melihat keutuhan cinta mereka.Selain dari ingin membunub orang yang Sumayah sayang aku juga sendiri memang teringin mahu membunuh orang yang mencintai Sumayah.

Dan yang paling berasa kejam ialah layanan aku terhadapnya.Aku perlakuakn dia seperti binatang.Jeritan tangisan dan raungan tidak pernah hilang sepanjang dia bersama aku.Maruahnya dipijak hina.Hingaa akhirnya aku sudah tidak sanggup melihat orang yang aku cinta terseksa.Aku lepaskan dia.Dan aku nampak betapa gembiranya dia pada hari ini.

Mata dibuka.Dia masih merenung aku.Segala bayangan-bayangan itu hilang.Yang berganti cuma perasaan yang terlalu bersalah.Ya Allah sungguh kejamnya diriku.Sudah terlambat bukan untuk aku memperbaikinya?

Aku malu.Malu sangat dengan diri sendiri.Malu sangat dengan wanita yang teguh berdiri di hadapan aku ini.Malu juga dengan para ahli keluarganya yang sedang menyaksikan aku.Dan aku terlalu malu dengan Tuhan.

"Banyaknya dosa yang telah aku lakukan Ya Allah.Aku lupa pada Kau.Aku aniaya hamba-hamba Kau.Aku ibaratkan diri aku seperti Tuhan.Jahilnya aku.Ini semua pasti balasan untuk aku.Sakitnya Ya Allah.Sakit apabila dibenci orang yang kita cintai.Dan lebih sakit dia layak untuk membenci kerana kebodohan diri aku sendiri",terbit kata-kata kesalan itu dalam diri aku.

Aku terima.Jika ini semua kifarah buat aku,aku redha.Sudahlah.Sudah cukup dahulu aku perlakukan dia seperti binatang.Sudah tiba masa untuk aku pergi dari dia.Tak perlu menjadi bayang-bayang hitam dia lagi.

Kalau dengan pemergian aku dapat membahagiakan dirinya,itulah yang akan aku lakukan.Sudah tak perlu aku perjuangkan cinta yang tak mungkin terjalin ini.Andai dengan ini dapat menghentikan segala kesiksaannya,demi Allah aku akan lakukan.

"Aku sukakan kau Sumayah.Aku sayangkan kau Qaisara.Dan aku cintakan kau Sumayah Qaisara",kata hati.Cukuplah ia cuma terpahati di situ.

Aku nak kau bahagia Maya.Aku nak tengok orang yang aku sayang gembira.Aku nak orang yang aku cinta selalu tersenyum dan tak ada lagi air mata duka.Dan betul!Caranya aku pergi dari kau macam yang kau inginkan.

Aku bersalah.Sungguh rasa bersalah ini cuma Tuhan yang boleh ungkapkan.Ingin sahaja aku bersujud kepadanya memohom ampun.Tapi aku tau, aku terlalu jijik baginya.Aku nak sangat tebus kesalahan aku tapi aku yakin sudah tak ada peluang kedua untuk aku.Tak aku silap!Ianya peluang ketiga.

Mata memandang sayu wajahnya.Sungguh tetap cantik wajah itu walau terselit duka.Cantiknya rupa sama seperti akhlaknya.Dan aku tak layak berdamping dengannya.Rasa cinta yang bercambah ini cuma suatu persinggahan.

"Sedarlah diri kau Haziq.Dia terlalu jauh berbeza dengan kau.Dan kau terlalu banyak dosa padanya",kata-kata minda mengingati diri yang kotor ini.Sudahlah berada di tempat yang tak sepatutnye.Pergilah wahai diri.

Kaki perlahan-lahan digerakkan.Susah kerana terkaku dengan apa yang terjadi sebentar tadi.Dia cuma memandang kosong.Badan dipusingkan ke arah belakang bagi menuju ke pintu keluar.Terpapar dua wanita dan lelaki yang berusia separuh abad itu.Sungguh bengis wajah si lelaki dan wanita itu masih terdapat sisa air mata.

Aku faham.Ibu bapa mana sahaja yang tidak marah dan sedih apabila darah dagingnya diperlakukan tak ubah seperti patung.Kasih ibu membawa ke syurga.Kasih ayah tiada bandingnya.Indahnya memiliki kedua-dua insan ini.

Aku tak menhiraukan pandangan mereka.Aku terlalu malu untuk berhadapan dengan mereka.Yang aku tahu,aku mahu keluar dari sini.Aku mahu tinggalkan sesuatu yang bukan milik aku sesuai dengan kehendaknya.

Setapak-setapak aku melangkah ke pintu.Terlalu melampaukah kalau aku katakan bahawa jauh di sudut hati ini,aku terlalu inginkan dia memanggil aku dan menahan aku dari pergi.Hingga tiba ke luar bilik langsung tiada suara dia yang menahan.Aku cuma mampu tersenyum kelat.

"Hina sangat aku pada kau Sumayah.Benci sangat kau kepada aku Sumayah.Memang dah tiada ruang lagi aku dalam diri kau.Dan aku layak",kataku di dalam hati dan membawa diri.

Wuit hola2 assalam semua😘Pehhh lama giler aq tak update ann😆Huaaa aq baru abes ppt atau sinonimya peperiksaan pertengahan tahun😌mkin besar mkin susah exam woii😢ni ha skang aq tengah bhgia giler weyh😍bru abes smalam😄and aq nk wat comeback😚nak update seme story2😂so ni lah satu bab dulu😁Btw SELAMAT MENJALANI IBADAH PUASA😄💕oh ye lg satu jgn lupe vote and comment☻dah2 byee muaahhh😚😂😂

VOTE
   👇

NASIB SUMAYYAHWhere stories live. Discover now