Kelam Semalam

De saif_almasyriq

36.1K 4.8K 136

Baik buruk kisah silam adalah takdir yang telah ditetapkan-Nya untuk kita. Untuk menguji jalan yang kita pili... Mai multe

1: Batch Lagenda
2: Pemuda Misteri
3: Topeng Hantu
4: Kenangan lalu
5: Kepulangan Eusuf
Silam 1: Permulaan Segala
6: Mimpi Ngeri
7: Ponteng
8: Eusuf dan Qaseh
Silam 2: Pesaing Baru
9: Maaf Yang Tak Terduga
10: Pusara Umar
Silam 3: Perangkap Umar
11: Hakim
12: Masjid
Silam 4: Retak
13: Rumah Anak Yatim
14: Halau
15: Cerita Umar
16: Keliru
Silam 5: Kerinduan Eusuf
17: Tertidur
18: Hari Sukan
19: Diselamatkan cikgu Fatih
20: Siapa Umar?
21: Janji Zarfan
22: Bayangan Zarfan
Silam 6: Umar si Hero
Silam 7: Terlerai jua
23: Sahabat Lama
24: Nasir dibelasah Zarfan
25: Hakim dibuang
26: Kolam renang
Silam 8: Masalah Umar
28: Misteri Umar
29: Air Mata Zarfan
30: Jemputan Reunion
Silam 9: Kemarahan Haiqal
32: Tangisan
33: Reunion Tiba
34: Teguran Afiq
35: Kejutan Buat Eusuf
36: Zarfan?
37: Pujukan Eusuf
38: Mainan
Silam 10: Gotong-Royong
39: Pertemuan
40: Hari Lahir Afan
41: Dia Umar?
Silam 11: Penculikan
Silam 12: Tragedi
Silam 13: Pengebumian Umar
42: Terbongkar Sebuah Rahsia
43: Diari Ibu
44: Tetamu
45: Khalil
46: Jaga diri, Sahabat
47: Keprihatinan Sahabat
48: Rancangan Eusuf
49: Pertemuan Ayah dan Anak
50: Bukan Dia Pembunuhnya
51: Kisah Yang Dirahsiakan
52: Tuan Jamal
53: Pujukan Johan
54: Pelawaan Eusuf
55: Hakim
56: Haiqal Demam
57: Maafkan Aku
58: Maafkan Abang
59: Mimpi
60: Qaseh datang
61: Restu Eusuf
62: Tersedak
63: Merajuk
64: Permainan Si Adik
65: Usikan Zarfan
66: Rindu
67: Persiapan
68: Pernikahan
69: Kecoh
70: Penamat
Penghargaan

27: Menyambung Persahabatan

378 53 0
De saif_almasyriq

Nasir, Hanani dan Wafiy memandang Zarfan dari kejauhan. Melihat pemuda itu yang sedang enak bersantai di bawah pohon ketapang di tepi tasik sambil mendengar lagu di headphonenya. 

Nasir menyinggung perut Wafiy dengan sikunya. Dia mengerakkan kepala menunjuk ke arah Zarfan.

Wafiy mencebik sambil menggelengkan kepala. Dia memuncungkan mulut ke arah adiknya pula. 

Hanani membulatkan mata. Dia ingin membantah namun belum sempat dia kata apa-apa, dia sudah terbersin dahulu.

Aachumm!

Hacchumm!

Acchoo!

Serentak itu, Nasir dan Wafiy ketawa galak, terhibur dengan telatahnya.

"Hishh, janganlah gelakkan orang," rajuk Hanani. Dia memeluk tubuh sambil mengembungkan pipinya.

"Eleh, ingat comellah itu? Maaflah adik, abang tak terkesan dengan kecomelan palsu adik itu," ujar Wafiy. Dia menyukir senyuman sinis. Seronok menyakat satu-satunya adiknya itu.

"Abang!"

Seperti biasa, Nasir hanya mampu menggelengkan kepala. Dia sentiasa menjadi pihak neutral yang tidak berpihak kepada sesiapa. 

Tambahan pula, dia sudah masak dengan perangai Wafiy yang berubah seratus peratus bila berdepan dengan adik kesayangannya itu. Hanya dengan Hanani, Wafiy akan menjadi seseorang yang suka menyakat.

"Eh, siapa yang Zarfan bersembang itu?" tanya Nasir apabila dia kembali berpaling melihat Zarfan. 

Mendengar kata-kata Nasir, Wafiy dan Hanani menghentikan perbalahan mereka. Sama-sama mereka bertiga memerhatikan Zarfan.

Seribu satu persoalan terbit di minda mereka melihat seorang pemuda berhoodie merah hati dan berkaca mata hitam sedang duduk di sebelah Zarfan. Rancak mereka berdua berbual tanpa mempedulikan keadaan sekeliling. Dari kemesraan yang mereka paparkan, pasti Zarfan sudah lama mengenali pemuda asing itu.

Tiba-tiba, Zarfan tersenyum.

Nasir terkesima melihat senyuman Zarfan yang sudah lama tidak disaksikannya. Terasa seakan dia kembali ke zaman kanak-kanak di mana Zarfan masih seorang yang ceria dan murah senyuman. Tanpa sedar, dia turut tersenyum manis.

Bahagia melihat senyuman yang sudah kembali ke wajah Zarfan biarpun bukan dia pencetus senyuman itu.

"Abang, Nasir, Zarfan senyumlah," ujar Hanani tak percaya. Matanya digosok beberapa kali.

Wafiy turut tergamam. Pandangan matanya berubah lembut melihat Zarfan yang kini sedang ketawa.

Satu perasaan bernama rindu menjalar ke dalam hatinya.

Rindu untuk berkawan semula dengan pemuda itu seperti zaman kanak-kanak mereka. Zarfan yang berada di depan matanya sekarang inilah Zarfan yang dikenalinya dahulu.

Bukan Zarfan yang pendiam lagi baran.

"Mari kita tegur dia," ajak Nasir, mematikan lamunan kedua-dua beradik itu.

Wafiy menggeleng laju. Matanya memandang Nasir dengan pandangan merayu. Dia... masih tak bersedia lagi untuk berdepan dengan Zarfan kerana malu mengingatkan sikapnya selama ini. 

Benar kata Nasir, dia yang lebih tua dari Zarfan sepatutnya lebih memahami, bukan meretakkan lagi persahabatan mereka.

"Abang, sudahlah... Sampai bila kita nak jadi macam ini? Jomlah, kita minta maaf dengan Zarfan. Lagipun, dia telah tolong adik dan Nasir. Adik nak ucap terima kasih kepada dia. Teman adik dan Nasir ya?" pinta Hanani, manja. Lengan Wafiy dirangkul erat.

Wafiy mengeluh. Dia memandang Nasir yang tersenyum mengharap sambil menganggukkan kepalanya.

"Yalah. Aku memang tak dapat melawan korang berdua," keluh Wafiy. Dia mengorak langkah melepasi gerbang yang menghiasi laluan masuk ke tasik tasik itu. Perlahan dia menghampiri Zarfan dan lelaki asing itu yang berada di gigi tasik.

"Assalamualaikum," tegurnya dalam nada mendatar. Seakan tiada perasaan.

Perbualan Zarfan dan Umar terhenti. Mereka berdua menoleh serentak.

Umar memandang Wafiy, Nasir dan Hanani yang masih berpakaian sekolah itu. Dari gaya mereka bertiga, ada sesuatu yang mereka ingin bincangkan dengan Zarfan.

Tak akan dengan dia pula kan?

"Zarfan, aku pergi ke tandas sekejap. Korang duduklah berbual dahulu. Nanti aku datang balik." Umar memberi alasan untuk beredar.

Sempat dia mengusap kepala Zarfan yang memandangnya seakan melarang dia pergi. Sekilas pandangan dia sudah tahu Zarfan tidak selesa dengan kehadiran mereka bertiga. Tetapi, dia juga tahu bahawa mereka bertiga datang dengan niat baik.

"Korang nak apa?" tanya Zarfan dalam nada yang jauh dari istilah mesra.

"Kami nak ucap terima kasih kerana tolong selesaikan masalah kami dengan Hakim," ujar Nasir. Tangannya dihulur demi berjabat dengan kawannya itu.

"Kami... err... tak... aku... Aku nak minta maaf kerana selalu berkasar dengan kau selama ini," kata Wafiy pula. Tangannya turut dihulurkan biarpun Zarfan masih belum menyambut tangan Nasir.

"Zarfan, sudikah kau berkawan dengan kami bertiga semula?" pelawa Hanani sambil menguntumkan senyuman manis, khas buat pemuda itu.

Zarfan setia dengan riak dinginnya. Ikutkan hatinya, dia malas hendak melayan mereka. Walaupun hakikatnya dia juga rindu dengan tiga saudara itu tetapi dia masih ragu-ragu untuk kembali rapat dengan mereka. Kekok apabila segalanya tiba-tiba berubah baik.

Pap!

"Aduh!" Zarfan mengaduh kesakitan sambil mengusap kepalanya yang selamba diluku oleh Umar.

"Kau kenapa, Umar?!" marahnya.

Umar menayangkan wajah tak bersalah. "Itu, kawan-kawan kau minta maaf. Tak reti nak maafkan balik? Kesian mereka hulur tangan lama-lama. Kalau kau malu, meh aku tolong kau."

Di luar kerelaannya, Umar menarik tangannya dan disatukan dengan tangan Nasir. Zarfan mengerutu geram melihat senyuman lebar Nasir.

Hal yang sama dilakukan kepada Wafiy.

Bezanya, Wafiy tidak tersenyum sebaliknya mengusap belakang lehernya tanda segan.

Dengan Hanani, Umar mengangkat tangannya untuk melambai gadis itu. Membuatkan pipi Hanani memerah malu.

"Haa, kan sudah selesai. Kita ini hidup di dunia tak lama. Kalau ada peluang untuk betulkan balik kesilapan kita, terus betulkan. Jangan tunggu-tunggu. Nanti tak sempat. Ajal mautkan di tangan Allah. Buatnya kita mati sebelum sempat bermaafan, kan rugi," pesan Umar.

Zarfan mencebik tanda menyampah. "Cakap besar sahaja kau tahu. Habis, pasal kau dengan cikgu Fatih tak mengapa pula? Bila kau nak jumpa dia? Di padang mahsyar nanti?" bidas Zarfan dengan ayat pedasnya.

Umar sekadar terkerinsing. Dia mengaru kepalanya yang tidak gatal. Lansung tak menyangka ayatnya akan digunakan oleh Zarfan untuk membidas balik kata-katanya.

"Aku kes istimewa. Kau apa tahu?" Umar membela diri.

Zarfan merengus. "Istimewa sangat. Itulah, tegur orang sahaja pandai. Tetapi kalau membabitkan diri sendiri... Fuh! Bukan main banyak alasan dia. Lain kali... urgh... urghh..."

Bicara Zarfan terhenti apabila Umar menekup mulutnya. Senyuman manis dilemparkan kepada tiga kawan Zarfan yang sedang melihatnya dengan riak pelik.

"Err, maafkan saya kerana menyampuk. Sebenarnya abang ini siapa?" tanya Nasir yang tak mampu menyembunyikan lagi rasa ingin tahunya. Dia benar-benar ingin tahu siapa lelaki di hadapannya itu. Pasti lelaki itu bukan orang sebarangan kerana mampu membuatkan Zarfan tersenyum dan ketawa.

"Oh, nama aku Umar. Nama korang pula siapa?" Umar memulangkan soalan Nasir dengan mesra. Takupan tangannya pada mulut Zarfan dilepaskan.

"Saya Nasir," ujar Nasir memperkenalkan dirinya. Dia menyambut huluran tangan Umar lalu menunduk dan mencium tangan itu. Tidaklah cium sebenarnya, sekadar meletakkan hidung ditangan Umar bagi menunjukkan rasa hormatnya sahaja.

"Saya Wafiy," ujar Wafiy pula. "Ini pula adik saya, Hanani," sambung Wafiy menolong adiknya memperkenalkan diri.

Hanani sekadar mengukir senyuman nipis. Sedikit kekok memandangkan dia ialah satu-satunya perempuan disitu. Mujur ada abangnya dan Nasir.

"Kami bertiga ini kawan Zarfan sejak kecil lagi," jelas Nasir lagi. Dia menjeling Zarfan yang tidak menghiraukan perbualan mereka.

"Ohh... begitu,". Umar mengangguk faham. "Emm, tak sangka kau berkawan dengan pengawas, Zarfan.  Aku ingat kau pelanggar peraturan tegar. Tak takut ke kena tangkap?" usik Umar sambil menampar bahu Zarfan.

Zarfan memandang kosong ke arah Nasir dan Wafiy sebelum tersenyum sinis. "Berani mereka laporkan kalau nak kena belasah dengan aku," balasnya.

Nasir meneguk air liurnya. Gerun dengan ugutan tidak rasmi itu. Manakala Wafiy tidak memberi sebarang reaksi.

"Emm, marilah balik. Nanti risau pula mak dan abah. Zarfan, abang Umar, kami balik dahululah. Jumpa di sekolah esok, Zarfan."

Zarfan hanya memandang pemergian tiga saudara itu. Lambaian mereka dibalas dengan separuh rela.

"Seronokkan ada kawan?" ujar Umar tiba-tiba sebaik sahaja kelibat mereka hilang.

Zarfan sekadar menjongketkan bahu.

Continuă lectura

O să-ți placă și

9.7K 1.6K 15
📢"CERITA NI BTW DAH COMPLETED BUT AUTHOR RENEW BALIK" "Dan yang tu... Itulah ketua gengster dekat dalam sekolah ni. Tengku Zarif Ikhwan." Berkahwin...
551K 23.8K 71
𝑅𝒶𝒿𝒶 𝐿𝓊𝓉𝒽 𝐻𝒶𝓎𝓎𝒶𝓃×𝒲𝒾𝒹𝑒𝓁𝒾𝒶 𝐻𝒶𝒾𝓏𝑒𝓁 Apabila si gadis ingin menghilangkan stres di pantai di salah erti si jejaka. "Kau gila k...
207K 13.3K 53
Tragedi kemalangan jalan raya telah menyebabkan ibubapanya terkorban, sekali gus mengubah hidupnya. Satu persatu masalah yang timbul membuatkan dia t...
235K 696 2
Known as Harzan's Cure. - In Editing Progress - [ Under Obsessions : SYAITAN Series ]