Masih Sayang?

31.1K 3.1K 141
                                    

DAGU runcingnya ditopang dengan tangan sambil mata merenung jauh pemandangan senja Bandar Kuala Lumpur yang sibuk. Rambut panjang keperangannya beralun mengikut arah angin petang.

Jack yang turut berada di bahagian bumbung atas bangunan itu memandang RedK di sebelahnya yang kelihatan tenang. Tiada riak marah mahupun kecewa pada wajahnya.

"Shafira terlepas sebab 426. Kau tak marah ke?" Soal Jack, perlahan. Mata masih digamkan pada muka putih bersih RedK.

"Aku dah agak ia akan berlaku pun." Balas RedK, tanpa nada.

"Dan kau tak kisah?" Tanya lelaki itu lagi. Jarang melihat sisi tenang RedK.

"Banyak lagi masa untuk aku hapuskan Shafira." Jawab RedK lalu dia mengalihkan tangannya dari tembok bangunan itu. Badannya dipusingkan untuk beredar dari situ.

Dia tak betah ditanya lagi oleh Jack sebab dia tahu, Jack pasti akan dapat meneka gelora dalam hatinya sekarang.

Jack langsung tak menoleh ke arah RedK yang ingin pergi itu sebaliknya dia menatap matahari yang mula tenggelam di ufuk barat. Bibirnya membuahkan senyuman.

"Jujur jelah, RedK. Kau gembirakan?"

Langkah RedK lantas terhenti. Dia memandang tajam belakang Jack yang sedang leka melihat matahari terbenam. Jantungnya berdegup sepantas-pantasnya apabila mendengar kata-kata Jack itu.

"For what?" Nada cuba dibuat-buat tenang supaya tak kedengaran gelabah.

"Gembiralah sebab Shafira selamat. Kau lega 426 datang malam tukan?"

"Ke... Kenapa pula aku nak gembira?! Aku benci perempuan tu! Sebab ayah Shafira tulah..."

Ayatnya dicantas laju oleh Jack. "Sebenarnya, kau takut... tak. Kau tak sanggup nak bunuh dia."

RedK mengetap bibir. Dia mendengus kasar. "Kenapa aku tak sanggup pula? Kau jangan nak buat spekulasi macam-macam!" Marah RedK dengan wajah yang memerah.

"Sebab kau masih anggap dia kawan baik kaukan?" Tebak Jack lalu badan dipusingkan menghadap wajah gelabah RedK. Ah, terlalu awal untuk gadis itu menipunya. Dia Red Joker. Sikap dan tabiat Red King sentiasa dalam poketnya. Lebih-lebih lagi yang menjadi Red King kini ialah seorang perempuan yang tak pandai menyembunyikan perasaannya.

"Dia bukan kawan aku," gumam RedK. Dia tertunduk memandang lantai.

"Dia tak pernah jadi kawan baik aku pun!!" Jerit RedK geram lalu bergegas pergi dari bahagian atas bumbung bangunan itu tanpa menoleh lagi.

Jack hanya memandang susuk tubuh gadis itu berlalu hingga hilang dari pandangan matanya. Dia memandang semula matahari yang kian terbenam. Siku kanannya diletakkan di atas tembok penghadang itu dengan tangan yang sama menutup mulutnya.

Serta-merta terbayang wajah RedK tadi. Wajah yang sudah lama dia tak lihat. Bukan riak marah, benci, sedih dan kecewa yang selalu dia lihat, tapi... gembira.

Mata Jack tak pernah menipu. Dia lihat waktu itu bibir merah milik RedK tersenyum ikhlas dalam diam. Ah, jangan ingat dia tak perasanlah!

Lelaki itu menjeling ke kanannya. Maya Karmeela masih sayangkan memorinya sewaktu dengan Shafira dahulu. Jack mengeluh perlahan kemudian dia berbisik sendiri,

"Maya tak layak jadi RedK. Dia mesti kembali pada kehidupannya yang biasa. Perempuan biasa macam dia tak patut ada dalam dunia gelap ni."

Suasana Kuala Lumpur mulai menjadi kelam dan gelap.

#####

SAAT pintu wad terbuka lebar, terdengar alunan merdu seorang wanita mengalunkan surah Yasin dengan suara yang tersekat-sekat, seperti sedang menahan sebak dan pilu di hati.

Hacker 426 ✔️ Where stories live. Discover now