47 : Party

7.7K 526 21
                                    

Rambut yang terlepas, dibetulkannya dengan bantuan cermin. Lama, sangat lama Wawa memandang pantulan diri melalui cermin. Berkerut-kerut dahi dia sebaik mata menjamah rambut yang tersikat ke belakang.

Hmmmm...

Dengan hanya menggunakan tangan, diselak rambut ke bahagian kanan hingga satu garisan kanan terhasil. Dibetulkan dengan rapi agar tak menutup mata sebelum senyuman dia terukir.

Sebab ramai yang tak faham gaya rambut tu, haaa tu aku letak gambar 😂 Cantik an?

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Sebab ramai yang tak faham gaya rambut tu, haaa tu aku letak gambar 😂 Cantik an?

"I'm done!"

Berpaling, sebelah kening diangkat kepada Izz yang leka dengan laptopnya. Dan apabila sang jejaka mengangkat muka, lidah dia memang terus terkelu.

Terpana seh!

"So, how? Okay tak rambut saya?" soalnya sambil rambut itu dirapikan ke kanan lagi. Bersungguh dia senyum dan Izz hanya terkaku kat situ? Berkerut dahi, jari dipetiknya di hadapan Izz.

"Izz?"

Tersentak, mata Izz terkelip beberapa kali. Wawa yang mengerutkan dahi dipandangnya. Menutup laptop lalu meletakkannya atas meja sebelah katil, dia menghampiri Wawa. Diperhati lama rambut yang terbelah kanan itu sebelum matanya menatap mata coklat Wawa.

"Kenapa tukar gaya?" soalnya. Wawa mengangkat sebelah keningnya.

"Kenapa? Tak okay eh? Ouh, takpelah. Saya lurut ke belakang jelah kalau macam tu"

Baru tangannya ingin melurutkan rambut ke belakang, pantas tangan Izz menepis lembut. Makin berkerut dahi Wawa dibuatnya.

"Okay. Okay sangat" balas Izz sambil tersenyum. Merenung lagi Wawa yang nampak lain di matanya, jam di dinding diperhatikan. Dan tepat jam 9.

"Izz, awak okay tak ni?" soalnya pelik. Dah kenapa dengan Izz ni?

Memandang Wawa, kepala dijatuhkan sekali lalu tangan isterinya ditarik sebelum langkah diatur ke kolam renang.

"Ermm. Lewat 2 minit Izz! Any explanation?" sindir Afiq yang tak puas hati. Dah agak dah. Izz confirm lambat punya sejak Wawa dah sihat balik.

Eh-eh pft.

Izz tersengih sambil 12 orang yang berpeluk tubuh di hadapan kolam memandangnya dengan sebelah kening diangkat. Macam dah rancang je nak angkat sebelah kening sama-sama?

Tak menjawab, bibir dijuihkan pada Wawa yang mengekorinya. Lalu 12 pasang mata itu terkalih kepada Wawa sebelum mereka turut ternganga.

Yes, ternganga.

"Wa-wa?" panggil Ash sebaik Izz dan Wawa sudah berdiri di hadapannya.

"Yes?" sahutnya dengan senyuman hingga lesung pipit terhasil.

Dan itu dia, 12 orang itu terus dipanah dengan panah cinta Wawa. Termasuklah Ash yang perempuan.

"Wa... kenapa cantik sangat ni?!" jerit Ash, tak percaya. Terpinga-pinga Wawa apabila tubuhnya atas bawah diperhatikan Ash yang sibuk mengelilinginya dalam bulatan.

"Cantik? Apa yang cantik?" soalnya pelik. Ash berhenti betul-betul di hadapan Wawa. Perlahan-lahan, senyuman dia terukir lebar.

"Rambut kau. Gorgeous!"

See? Kalau Ash pun boleh naik gila dengan Wawa, apatah lagi 11 orang lelaki yang lain? Terpana? Tergamam? Terkesima? Terpempan? Terkedu? Terkaku? Ternganga? Terlongo? Semestinya! Sampai tak berkelip mata masing-masing merenung Wawa yang tersengih.

Izz?

Penumbuk dikepalnya geram. Mencerlung matanya memandang 11 lelaki yang tidak berkelip memandang Wawa bagai nak telan.

"Ehem-ehem!"

Tersentak, mata masing-masing terkelip beberapa kali. Hinggakan Wawa naik gelak. Hinggakan Ash terburai tawanya.

"Cute!" kata Wawa.

Lagi sekali disalahertikan, 11 lelaki itu terpana apabila pujian Wawa masuk ke dalam telinga. Perlahan-lahan, wajah masing-masing mulai berona kemerahan sebelum masing-masing memalingkan muka.

"Ada jugak kang kena campak dalam kolam" Mengalihkan mata memandang Izz, masing-masing terkesima apabila wajah ketua mereka sudah bengang. Saling berpandangan sebelum masing-masing berdeham, membetulkan tekak yang terasa kesat dengan air liur yang ditelan.

"Patutlah lambat turun" kata Danish, perlahan. Tapi lupakah dia yang Izz ada telepati?

"Danish!!" Danish tersengih.

"Haaaa Izz! Disebabkan kau dah lambat hinggakan party kemenangan kita terpaksa tangguh 2 minit, mestilah kena denda an? Fair enough"

Terlongo Izz di hadapan kawan-kawannya yang saling siku-menyiku dengan senyuman makna. Mencebik tak puas hati, sebelah kening diangkat bertanya.

"Kat dapur, ada baaaaanyaaaakkk sangat makanan. Angkut bawa sini. Semua! Titik" arah Zuell selamba. Padahal dalam hati, semuanya sudah tergelak kuat apabila wajah Izz jelas berubah.

"Apa ni?! Tak aci sial!" marah Izz. Dah kalau Rosesblood kata ada baaaanyaaakkk, maksudnya memang banyaklah tu. Pulak tu, semua kat sini perut vakum ergh!

"Aci tak aci. 2 minit tu berharga, tahu? Dah-dah, pergi" bantah Iman lalu beramai-ramai, mereka menolak Izz ke arah pintu rumah. Mengetap gigi, mata Izz terkalih pada Wawa yang tersengih sebelah Ash.

"Cher....."

"Nope! Wawa tak payah. Jom Wawa! Kita borak-borak!"

Ternganga, mulut Izz betul-betul ternganga apabila Ash memeluk bahu Wawa lalu membawa wanita itu ke arah pondok tempat melepak mereka. Malah, yang lain turut mengekori Ash sambil mengangkat thumbs up kepadanya.

"Bingai betullah" rungut Izz lalu dia berlalu ke dalam rumah.

"Siapa suruh lambat!" laung Hisyam, mengusik sebelum mereka semua tertawa. Cecah saja punggung atas pondok itu, satu jeritan kuat yang terhasil membuatkan mereka tergelak besar.

"WHAT?!!!! SIALLAH!! KORANG NI MANUSIA KE SETAN HAH?!! BANYAK GILA NI!! MACAM MANA AKU NAK ANGKUT NI?!!!!"

"Membebel je buat apa?! Ada baiknya kau angkut cepat. Kitorang dah kebulur ni!" laung Zahid, mencurah lagi minyak ke dalam api kemarahan Izz yang dah sedia maklum memang marak. Tu dia! Bayangkan! Dapur tu jauh tau dari pondok diorang duduk ni. Tapi dah kalau otak asyik nak mengusik orang je kerja, sakit tekak pun dah tak heran dah.

"SIALLAH KAU NIAL!!"

"Eh?!! Pahal aku yang kena, Izz?! Zahid yang jeritlah, bingai!" laung Danial, tak puas hati. Dia pulak yang kena.

Harei betul!

Rosesblood - Trained Killer ( Book One ) 「EDITING」Where stories live. Discover now