24 : Kemalangan

8.5K 582 14
                                    

Mencapai satu pencuci muka jenis Fair And Lovely, Wawa memerikanya dengan teliti sebelum dia berpaling dan mengatur langkah ke rak di tepi dengan senyuman. Namun senyumannya terus pudar sebaik kelibat Izz dan troli sudah hilang. Mendengus geram, Wawa terus melangkah; mencari Izz yang sudah 'hilang'. Eeee, dia nilah! Baik aku beli barang sorang-sorang kalau asyik menghilang je!

5 minit berpusing di suku pasaraya besar itu, akhirnya Wawa jumpa jua suaminya yang leka dengan serbuk Milo.

"Izz!! Awak nilah.... asyik hilang je! Letihlah nak cari awak" bebelnya geram. Namun diabaikan Izz. Leka, sangat leka Izz meneliti setiap paket Milo itu hingga dia tak dengar langsung bicara Wawa.

"Izz Izkandar!!"

Tersentak, pantas Izz berpaling ke tepi. Berkerut dahi dia dengan wajah bengang Wawa.

"Kenapa?" soalnya blur. Wawa mengetap gigi geram lalu terus meninggalkan Izz di situ terpinga-pinga.

Melangkah dengan laju ke arah bahan basah, Wawa sempat menggumam tak puas hati. Hinggakan sewaktu memilih ayam pun dia sempat nak membebel perlahan. Pandangan customer lain diabaikannya.

"Bang, potong eh?" kata Wawa sebelum dia berlalu ke arah ikan pula. Berfikir untuk memilih ikan apa yang sesuai, dia memandang berkali-kali setiap ikan di situ. Terasa diperhatikan, dia terus mengangkat muka.

Alangkah terkejutnya dia apabila seorang lelaki yang tak nampak raut wajahnya, sedang memandangnya tajam. Serta-merta darah dia berderau apabila matanya bertembung dengan pemilik baju hoodie tersebut. Seketika, mereka berdua berpandangan hinggalah lelaki itu terus berlalu.

Wawa tersentak. Pantas pula adrenalin dia mengalir, menyebabkan dia segera berlari dan mengejar lelaki itu. Bagaikan terasa diekori, lelaki itu turut melarikan diri.

"Tunggu!!" jerit Wawa lalu dia mengejar lelaki itu yang semakin jauh. Namun malang sekali apabila saat dia sedang berlari, sebuah troli tiba-tiba keluar. Seketika, bunyi bising terhasil dengan kesan langgaran itu.

"Awwwwww!!!"

"Chere epouse! Awak okay?"

Mengangkat muka, wajah Izz juga yang menjadi tatapan dalam sakitnya.

"Umairah?"

"Sakitlah Izz!!"

Terkulat-kulat Izz dengan jeritan Wawa.

"Eh, awak yang langgar troli saya eh... Kenapa nak salahkan saya pula?"

Mengabaikan Izz yang mula membebel, Wawa mengangkat mukanya. Malang sekali apabila kelibat berhoodie itu sudah hilang dari pandangannya.

"Shitt!"

Izz terkesima apabila isterinya tiba-tiba menghentak tangan pada trolinya sebelum berlalu.

Pulak dah... apahal dia mengamuk ni?

Tak sempat pula Izz nak baca fikiran isteri dia sebab terlalu membebel.

"Chere epouse!" jeritnya seraya mengejar Wawa.

___________________

Dengan muka yang sedikit bengang, langkah laju diatur ke arah Izz yang nampak leka dengan troli. Eh-eh dia ni.. memang suka jalan laju bila tolak troli ke apa? Sudahnya, aku yang kena kejar dia.

Merungut geram, Wawa melintas jalan yang agak lebar itu. Saat itu, seseorang turut melintasi dia dan Izz. Seketika, dia terkaku di tengah jalan itu.

Bukan ke ni lelaki yang berhoodie tadi?

Baru Wawa nak tegur, satu barang lelaki itu terjatuh menimpa jalan. Laju Wawa mengutipnya sebelum kembali bangun dari bertinggung.

"Encik!!"

Rosesblood - Trained Killer ( Book One ) 「EDITING」Where stories live. Discover now