16 : Markas Rosesblood

9.1K 680 22
                                    

Merenung raut wajah dia, bukanlah benda yang disukai oleh Izz. Apatah lagi andai kelihatan air mata kering dan garis terseksa serta sedih pada wajah itu. Tak, Izz tak suka. Dia suka andai lesung pipit Wawa menjadi sajiannya. Boleh kenyang terus.

Tapi ini?

Hilang selera terus. 

Memakirkan kereta dalam garaj rumah itu, enjin dimatikannya. Perlahan-lahan dia menoleh ke arah Wawa yang masih lena diulit mimpi. Hendak mengejut, tidak sampai hati. Tapi andai tak kejut, macam mana dia nak bawa perempuan itu masuk?

Menggeleng kepala, dia melangkah keluar. Menghampiri seorang lelaki di muka pintu, diberikan arahan yang mendapat jawapan anggukan kepala.

"Tolong angkatkan barang kitorang eh? Aku nak dukung isteri aku masuk jap. Dia tertidur"

Memanglah anggukan menjadi jawapan Danial... tapi, sengihan dia tetap tidak mati. Tersenyum nakal dia kepada Izz yang nampak sugul dengan senyuman pahit lalu disiku lengan lelaki itu.

"Amboi.... bahagianya dia. Siap berdukung bagai. Untunglah ada isteri..." 

Habis berkata, Danial menghampiri bonet kereta Izz lalu dikeluarkan beg di dalam itu. Sementara Izz, dia menghampiri Wawa lalu dicempung penuh berhati-hati isterinya yang masih lena.

Pelik, ya dia pelik. Mana taknya. Selalunya, kalau dia balik, memang budak-budak Rosesblood akan tercongok depan TV dan main game. Tapi sekarang? Sunyi je..

Tapi bagus gaklah. Takdelah semua nak mengusik dia.

Sampai di anak tangga, lena Wawa terganggu apabila keselesaan dia terbantut. Perlahan-lahan matanya dibuka dan saat wajah Izz yang masih tak perasan dengan kesedaran dia terlalu dekat dengan wajahnya, terus darah dia berderau lalu....

"Argh!!!!"

Bukk!!

Bukk!

Bukkk!!

"Awwwwww!!!"

"Umairah!! What is that for?!!"

Wawa mengerutkan dahi dia menahan sakit. Aduh... bila masa pula dia naik tangga  ni? Kalau tak takdelah berlempung sampai bergolek ni weh....

"Aduh.... sakitnya"

Membuka mata, Wawa terkedu apabila wajah Izz sungguh dekat dengan wajah dia. Sangat-sangat dekat sebenarnya. Hinggakan nafas berat Izz meniup ke muka dia. Dan nasib dia baik apabila Izz masih belum membuka mata. Lantas, terus dia bangun dan membetulkan baju yang tersingkap tadi. Mengangkat muka, kali kedua dia tergamam. 

Tidak jauh dari dia... kelihatan seorang lelaki, remaja mungkin, sedang memandang mereka dengan wajah terkejutnya sebelum remaja lelaki itu menjatuhkan beg-beg di tangannya dan berlari mendapatkan Izz.

"Izz, kau kenapa ni? Okay tak?" Gelabah. Ya, Danial gelabah. Gila tak gelabah? Angin Izz bukannya betul kadang-kadang. 

Izz menajamkan matanya memandang Wawa yang masih terkaku di tempatnya. Tertengkot-tengkot dia cuba bangun. Seketika, ringisan sakit dia terlepas lalu dia memerhati luka yang sepanjang pembaris 15 cm di belakang sikunya. Jelas, darah mula keluar tapi tidak terlalu banyak.

Wawa makin bersalah. Bukan dia tak nampak darah di tangan Izz. Teragak-agak dia menghampiri suaminya lalu dicapai tangan Izz. Nasib baik, Izz tidak merentap.

"Sa-ya minta maaf...."

Danial mengerling Izz dan Wawa sebelum dia berlalu pergi. Tak perlu rasanya dia menonton drama di hadapan mata.

"Kenapa awak tolak saya? Awak tahu tak, sakitnya jatuh tu tak tertanggung? Pulak tu, jatuh bergolek lagi tu. Dah sampai bawah, awak pula himpap saya. Kalau ringan takpelah juga, ini? Ya Ampun!! Berat yang amat!" bebel Izz bengang. Fikir dia Wawa akan bersalah. Tapi tak! Wawa pula yang berapi bila soal berat masuk ke dalam telinganya.

Rosesblood - Trained Killer ( Book One ) 「EDITING」Where stories live. Discover now