SIR ZAYNE : SUAMI AKU [C]

By Qaynyy

854K 42.7K 3.1K

πŸ† Ranking 1 Of Lecturer ( 14/11) BEST BOOK OF ROMANCE || LECTURER + STUDENT || ROMANCE STORY 2021 ADELIA SYA... More

Bab 1
Bab 2
BAB 3
BAB 4
BAB 6
BAB 7
BAB 8
BAB 9
BAB 10
BAB 11
BAB 12
BAB 13
BAB 14
BAB 15
BAB 16
BAB 17
BAB 18
BAB 19
BAB 20
BAB 21
BAB 22
BAB 23
BAB 24
BAB 25
BAB 26
BAB 27
BAB 28
BAB 29
BAB 30
BAB 31
BAB 32
BAB 33
BAB 34
BAB 35
BAB 36
BAB 37
BAB 38
BAB 39
BAB 40
BAB 41
BAB 42
BAB 43
BAB 44
BAB 45
SPECIAL ANNOUNCEMENT
BAB 46
BAB 47
BAB 48
BAB 49
BAB 50
BAB 51
BAB 52
BAB 53
BAB 54
BAB 55
BAB 56
BAB 57
BAB 58
BAB 59
BAB 60
BAB 61
SPECIAL ANNOUCEMENT
BAB 62
BAB 63
BAB 64
BAB 65
BAB 66
BAB 67
BAB 68
BAB 69
BAB 70
SPECIAL ANNOUNCEMENT

BAB 5

13.4K 678 14
By Qaynyy

Syaura melangkah masuk kedewan kuliah dengan wajah masam mencuka. Mira yang sedari tadi menyiku Syaura. Kening diangkat mengisytiarat ' kau kenapa? ' mata Syaura pula dijulignkan keatas. Malas nak bercakap.

Pagi-pagi lagi nama dia naik. Disebabkan dia pukul junior sem 2. Mana taknya, dah junior tu cuba-cuba sentuh kereta kesayangannya, dan mula merampas telefonnya sebab dia enggan memberi nombor telefon. Dasar gatal ! Silap oranglah kau nak menggatal, kan tak pasal-pasal kena serang kaunya nyawa. Biarlah kau mandul sampai tujuh keturunan.

Dia juga dipersalahkan. Sepatutnya dia tidak boleh buat sebegitu. Lagi menyirap, Sir Zayne turut ada dalam bilik pensyarah yang bertugas untuk menyelesaikan masalahnya. Siapa lagi kalau bukan Miss Zana ! Bukan main lagilah si Mulut Puaka tu peril-peril aku deoan Sir Zayne. Nasib baiklah dia lecturer kat Uni aku, kalau tidak..mulut dedua orang tu aku dah sumbat dengan nenas !

" Syaura ? Boleh saya tahu why awak masuk lambat ? " soal Sir Mail. Nasib menyebelahinya, Sir Mail sangat baik dan lembut. Sayangnya hari ini Sir Mail bukan menguruskan kejadian tadi.

" Saya kena panggil dengan miss Zana sir. Sorry sir.." ujar Syaura perlahan.

" sokay little gurl, awak boleh duduk. Nanti ambik note dekat Syamira okay.." see baikkan ? Sir Mail memang baik dan memahami. Kalau sir Mail ni single, dah lama Syaura masuk line. Hekhek ! Dia mula fokus dihadapan, segala note disalin dan ditulis.

" Nasib baiklah budak tu selamat..ikutkan hati aku nak je lempang otak dia ! " cerita Syaura dengan geram !

" Eiii, kalau aku pun buat benda yang sama, yang miss Zana nak marah kau kenapa pulak. " Syahira mencebikkan muka.

" Kau tak tahu ke, junior sem 2 tu mentee dia, sebab tu dia marah kat Syaura ni, kelas dia kot ! " suara Sara menerjah. Kini pelajar perempuan yang berkumpul sebab nak tahu kisah sebenar. Mereka mengambil tempat dimeja kosong. Caféteria Uni mereka memang besar.

" Lagipunkan si Ura kata Sir Zayne ada sekali dalam bilik tu, tu dia acah garang tu, acah bagus ! " adu si Mira.

" Dia ingat dia cantik ke ? Muka dah tua kot ! Takkanlah sir Zayne tu suka kat dia ? Acah lawa ! " sampuk Mei ling.

Syaura menjulingkan mata keatas. Nasib baiklah member kelas back up ! Nak harapkan Miss Zana ? Sama jelah dia dengan menteenya. Mentornya pun tak kurang juga perangai macam apa ntah. Nasib baiklah akhir sem.

Seorang pelajar perempuan datang mendekati kumpulan itu. Perlahan-lahan dan memberi salam.

" Ye nak apa ? " sambut Syahira mesra. Syaura menghirup air the o aisnya. Ingin menghilang rasa bahang dalam tekaknya.

" Sir Zayne minta saya panggilkan Adelia Syaura.." tersembur air dalam mulutnya. Apa lagi sasarannya si Miralah.

" Ala, kau ni Ura" Syahira menghulurkan tisu. Mira menjeling tajam melihat air terpecik kena dekat bajunya.

" uhuk ! Nak buat apa ? " soal Syaura. Sakit tekaknya. Apahal pulak dia panggil-panggil aku ni. Kelas dia pun sekejap lagi. Jumpa kat kelas tak boleh ke ?

" Sir kata ada benda nak dibincangkan, sebab tu dia panggil akak Ura. "

" Kalau aku tak nak pergi ? Sir kau nak buat apa ? " soal Syaura.

" Urghhh..sir kata..." belum sempat Wawa menghabiskan kata, telefonnya berbunyi. Dia mengangkat dan menganggukkan kepalanya. Lima pasang mata memerhatikan Wawa. Mereka berlima memandang sesame sendiri apabila Wawa menghulurkan telefonnya ke Syaura.

" Hello ? " dengan nada yang tiada perasaan, dia menyambut.

" I will give you 5 minutes to come to my office. If you dont come, I will reduce your assignment percentage by 5 percent.." bulat mata Syaura. Dia melangkah dengan laju tanpa menghiraukan panggilan kawan-kawannya. Mak aii..kalau main percent-percent ni dia lemah. Tak nak repeat paper woi ! Jam ditilik, ada lagi 3 minit sebelum sampai office Sir Zayne. Mujur hari ini dia mengenakan seluar dan kasut canvas.

Butang lift ditekan tingkat 3. Cepatlah wahai lift ! Apasal dia nak jumpa aku ni ?! Menyusahkan betullah ! Sempat Syaura mengata Sir Zayne.

Ting !

Laju langkah kakinya mendekati pintu bilik Sir Zayne. ' Zayne Darris ' Huh ! Nama bukan main lagi !

" Coming.." suara dalam membenarkan masuk. Sekali Syaura pulas sahaja, pintu dan terbuka dan tepat lima minit kakinya melangkah masuk.

" Wow ! Bravo ! Genap lima minit.." Sir Zayne menguntum senyum. Melihat muka Syaura yang mencebik dan memberi pandangan tajam membuatkan dia makin geli hati.

" Kenapa sir nak jumpa saya ? " Syaura menjeling melihat Sir Zayne yang dari tadi tersenyum. Apa kena dengan orang tua ni ? Tersengih-sengih.

" Oh, tak apa pun..saya panggil sebab nak tengok muka awak je.." okay ! Syaura terkedu ! Dia menyambar mata hazel Sir Zayne. Nampak mimik muka Sir Zayne yang menahan senyum. Tapi, tak boleh ! Dia kalah dan akhirnya dia tergelak melihat Syaura.

" Apa masalah sir ni ? Suka hati panggil saya dan sekarang sir kata saja nak tengok muka saya ?! " Berani ye kamu. Syaura berani dengan Sir Zayne sahaja. Dengan lecturer lain berani mengata belakang-belakang.

" Kamu jangan marah saya Syaura. And for your information, saya tak hamak pun nak jemput awak masuk bilik saya ni melainkan atas sebab TU GA SAN yang saya kena uruskan ! " sekelip mata sahaja Sir Zayne bertukar. Dari yang ceria kepada yang tegas dan lancang betul mulutnya !

Syaura hanya terdiam apabila Sir Zayne mengeluarkan buku note merah. Diselak-selak dan akhirnya terhenti pada muka surat yang penuh dengan list.

" Tak pelik kalau Uni ni tak buang awak, sebab result awak dari sem 1 sampai sem 4 bagus, sangat bagus. Tapi attitude awak ? Urm, sangat tak sesuai dengan muka dan result awak ! " Sir Zayne mencampak perlahan buku notenya. Syaura memandang Sir Zayne dengan tajam. Mulut dia ni...

" Kenapa sir cakap macam tu ? " Sir Zayne mengutum senyum. Ya ! Memang ramai wanita akan cair dengan senyumannya tapi bagi Syaura itu adalah senyuman sinis !

" Saya ? why cakap macam tadi ? Awak buta ke atau saja-saja tak nampak yang pagi tadi saya ada dengan Miss Zana ? Awak tu mentee saya Syaura, kalau awak buat perangai dengan sikap awak yang tak boleh nak behave tu, kelas awak dan MEN TOR awak akan dapat kesannya juga. " Sir Zayne menarik nafas seketika.

Dia memang lecturer baru disini. Tapi tak bermakna dia boleh buat tak tahu sahaja dengan pelajar-pelajarnya. Menurut miss Zana, Syaura memang akan melakukan perkara yang tidak dijangka. Rekod asrama pun buruk juga.

" Tak ada gunanya Syaura kalau awak pandai tapi, attitude awak buruk. Pergilah kemana-mana syarikat pun untuk ambik pekerja, if someone yang ada attitude like this..nothing Syaura. " Syaura hanya menundukkan wajahnya. Dia tahu dengan semua tu, tapi setiap yang terjadi bukan atas sebab dia saja-saja nak buat perangai. Kalau orang tak mulakan dahulu, dia tak akan membalas.

" Saya tahu, awak buat ini semua sebab orang yang cari pasal dengan awak, saya ni dari awal jejak kaki dalam Uni ni lagi, macam-macam benda yang saya dengar pasal awak dan kelas awak. " Sir Zayne memandang lembut wajah Syaura.

" Awak dah 21 tahun Syaura. Cubalah tahan sikap tak behave awak tu bila dalam Uni,bila awak berdepan dengan orang yang buatkan awak sakit hati." Syaura cuba mengangkat kepala. Tapi mata hazel itu terus memandangnya. Syaura melepaskan keluhan.

" Puas jugalah saya merayu pada pihak pengurusan untuk tidak gantung awak.." laju sahaja Syaura mengangkat kepalanya. Dia terkejut sebab tak pernah lagi pihak pengurusan nak gantung pelajarnya !

" Ke..kenapa sampai nak gantung saya pulak ?! "

" Sebab Miss Zana..." Huh ! Dia dah agak yang Miss Zana akan lakukan perkara itu. Syaura hanya mendiamkan diri.

" Saya harap kamu dapatlah berfikir sebelum bertindak Syaura."

" Saya minta maaf sir.." Ya ! Depan sir kena nampak menyesal.

" Sokay Syaura, awak berhutang dengan saya, sebabkan awaklah saya terpaksa cancel kelas saya dengan sem 3. Jadi awak boleh balik ke kelas..dan pasti, awak sampai dulu, sebelum saya sampai dulu. " tegas Sir Zayne bersuara. Syaura yang terkulat-kulat itu memandang Sir Zayne dengan pandangan yang pelik. Oh ye ! Kelas dia kejap lagi.

Semua mata terpegun melihat Sir Zayne yang mengajar dihadapan, tapi tidak pada Syaura. Kalau ikutkan hati mahu sahaja dia pecahkan kereta Miss Zana. Tapi apa boleh buat, dia hanyalah seorang pelajar.

" Saya harap kamu semua take note isi penting, dan assignment saya, sila hantar selewat-lewatnya esok sebelum 6 petang. Before saya akhiri kelas saya, ada apa-apa soalan ? " mata Sir Zayne terhenti apabila melihat Syaura yang menongkat dagu.

" Okay Syaura, awak nak tanya apa ? " tersentak Syaura apabila namanya dipanggil.

" Ha ? " soalnya kembali. Si Zayne yang menyilangkan tangan itu menyembunyikan senyuman.

" Awak angkat tangan tadi, awak nak tanya apa ? " Semua mata tertumpu memandang Syaura. Dalam hatinya dah menyumpah Sir Zayne.

" Ha.."

" Kalau awak tak tanya apa-apa, saya tak akan lepaskan classmate awak balik.." mereka semua mengeluh. Kini harapan mereka terletak pada Syaura. Mira menyiku Syaura yang elok diam memerhati.

" Sir saya" ligat otak Syaura mencari soalan.

" Saya nak tanya sir, if someone yang buatkan kita rasa sakit hati..apa patut kita buat ? Tak kan nak diam ? " ternganga classmate mendengar soalan Syaura. Mira mula menepuk dahi dengan lima jarinya. Apo ni Ura ?!

" Oh..nice question ! But Syaura, this is not subject psikologi untuk awak tanya soalan like that.." Sir Zayne masih menayangkan muka selambanya.

" Tapi sokay..saya pun tak tekan yang boleh tanya soalan untuk subjek ini..jadi jawapan untuk soalan awak, You just hit something that wont hurt you or anyone else, like a pillow. Just imagine the face of the person who made you hurt and hit you as hard as you could. Itu akan buatkan awak jadi lega dan kembali normal. "

" Okay class, time is out..so you can leave now.." Syaura masih memandang whiteboard putih. Mira dan kawan-kawan yang lain sudah pun melangkah keluar. Malam ini dia keseorangan lagi memandangkan Mira pulang ke rumah parentsnya.

Kata-kata Sir Zayne menyentak tangkai hatinya, dia memang bukan manusia yang normal apabila semua benda dia nak serang. Dia ada penyakit ke ? Kurang kasih sayang ? Neneknya sering ada jika dia ada masalah tapi dirinya ?

Kelasnya dipandang sepi..rasa menyesal mula bertandang dalam hati. Hatinya dipangut rasa menyesal. Baru sahaja dia ingin melangkah keluar, telefonnya berbunyi. ' Nenek Syg '

" Hello.." sapa Syaura

" Hello.." suara dingin itu lagi ! Why dia guna telefon nenek untuk menghubunginya.

" Nak apa ? "

" Nenek kau sakit ! Tak reti balik rumah ke ?! " soal Mak Andak. Bulat mata Syaura. Nenek sakit ?!

" Macam mana nenek boleh sakit mak andak ? " nada suara Syaura yang risau itu tidak diendahkan.

" Kau ingat aku ada 24 jam ke dengan nenek kesayangan kau ni ! Kau nak tahu, kau baliklah rumah ni " Mak andak meletakkan panggilan. Syaura segera melangkah keluar.

Buk !

" Auch ! " Syaura memegang kepalanya. Dia langgar tembok ke, keras betul !

" Eh ! Sorry..saya tak sengaja. " Sir Zayne cuba memegang kepala Syaura tapi ditepis kasar. Merah padam muka Syaura.

" Tak sakit pun, jangan sentuh saya.."

" Saya datang ni sebab kakak telefon bagitahu yang ibu sakit.." Mereka berdua melangkah keluar.

" Saya tahu.." Syaura meninggalkan Sir Zayne dibelakang, menutup pemerhati yang sedang memerhati mereka terburu-buru keluar dari hall. Mujur sahaja kereta mereka tidak jauh dari Uni. Barang-barang Syaura dicampak ke seat belakang. Kereta di start dan menderu laju kelisa dia keluar dari Uni.

Continue Reading

You'll Also Like

1.1M 30.4K 46
🀍1ST LOYAL SERIES🀍 Keceriaan seorang gadis menutup seribu luka dihati. Dia ditinggalkan sendirian oleh ibubapa sendiri atas sebab tertentu. Namun k...
59.3K 3.9K 83
"Aku sayang Eshal sehingga hujung nyawa. Tapi, aku sayang kau buat selamanya" FAREL GIBRAN "The mark of a true crush... is that you fall in love firs...
792K 32.3K 68
# 1st Sambalado Series * karya pertama 'Crush' itu perkataan yang sesuai untuk si gadis yang ceria seperti Adra Umaira yang mencintai seorang lelaki...