12

2.9K 294 21
                                    

12

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

12...🦋

PINTU apartmen dibuka lebar. Dia masuk, sementara Khadeeja masih tertinjau-tinjau di luar.

"Masuklah. Tunggu apa lagi? Ke kau nak aku dukung kau masuk rumah, baru kau nak masuk?" Mad menarik tangan Khadeeja sehingga gadis itu terkial-kial.

Tak sempat dia membuka sandal. Huh, ganasnya!

Setelah tangannya dilepaskan Mad, dia menapak perlahan seraya memerhatikan sekeliling apartmen Mad. Macam ni pun Datin Saloma kata kecil? Nak luas mana lagi baru boleh dikategorikan besar?

Perabot terlihat mewah dan berkelas, namun lebih ringkas. Sesuai dengan pemiliknya yang merupakan seorang lelaki. Warna dan bau maskulin begitu ketara. Serba-serbi berkilat dan terlalu bersih. Begini agaknya gaya hidup orang kaya, semuanya mementingkan gaya dan keselesaan. Tak pernah dia bermimpi pada satu hari yang telah tiba, dia akan menjejakkan kaki ke apartmen semewah ini. Berangan pun tak pernah!

Sementara Khadeeja ralit perhatikan apartmennya, Mad pula duduk sambil perhatikan Khadeeja. Isterinya itu telah keluar ke balkoni yang menghadap panorama alam yang berbukit. Meskipun apartmen ini terletak di kawasan bandar, namun reka bentuk dan pemandangannya begitu dekat dengan alam.

Setiap kali berada di balkoni kenyamanan bayu yang berhembus begitu terasa. Apatah lagi apabila memandang bukit-bukau yang menghijau. Disebabkan pemandangan yang sukar diperoleh itulah, dia memilih apartmen ini. Biar berhabis banyak asalkan hasilnya berbaloi.

"So, inilah rumah kita sekarang." Mad berdiri di sebelah Khadeeja.

Khadeeja diam mendengar Mad begitu berbahasa dengan mengatakan rumah ini sebagai 'rumah kita'. Tidak dia nafikan rumah ini begitu selesa, tapi jauh di sudut hatinya masih sukar untuk dia mendapatkan keselesaan itu. Dia tetap berasa terasing.

“Kau suka tak?”

Khadeeja menoleh ke sisi. Menatap Mad tanpa sebarang perasaan. Banyak hal yang berselirat di otaknya, terlalu payah untuk diluahkan. Dia tidak pernah diberikan peluang untuk memilih, justeru itu keyakinan dirinya tidak seperti orang lain. Dia sentiasa berasakan dia tidak mempunyai hak untuk menyuarakan suara yang tersesat dalam mindanya.

"Kenapa? Kau tak suka? Kau lagi suka duduk rumah mama?"

Khadeeja menggeleng. Di mana-mana pun sama. Rumah Mad atau rumah keluarganya, dua-dua menerbitkan perasaan yang serupa. Dia seperti di rumah orang, bukan sebagai tetamu tetapi orang yang datang tidak dijemput.

"Sini. Aku tunjuk kau bilik."

Khadeeja mengekori Mad yang membawanya ke sebuah bilik. Melihatkan keluasan bilik tersebut, Khadeeja membuat andaian bilik itu adalah bilik utama.

"Malam ni kau tidur sini."

Semuanya lengkap, katil saiz king, walk in closet, sebuah TV dan peti ais kecil juga turut terdapat di dalam bilik itu. Kalau malas boleh terus berumah di dalam bilik. Tak payah keluar-keluar lagi.

KUUKIR HANYA NAMAMUWhere stories live. Discover now