Special Chapter - Kawan?

94.2K 4.2K 1.3K
                                    

'''

Tersenyum aku memandang gelagat suami dan anak-anakku yang sedang bermain sesama mereka. Kebiasaan yang sering kali dilakukan oleh kami sekeluarga pada hujung minggu. Walau sibuk macam mana sekalipun aku dan Dr. Adam tetap mencari masa yang ada walaupun sepuluh minit untuk bersama dengan anak-anak kami.

Mereka adalah nyawa kami.

"Tengok mama tu, tersenyum macam orang tak betul."

Tersenyum kecil aku mendengar umpatan yang sengaja dikuatkan itu. Aku mengecilkan anak mataku memandang Dr. Adam, dia pula hanya tersenyum kerang memandangku.

Aku menjuling mata ke atas.

Sekarang kami berempat sedang meluangkan masa bersama dengan bermain di taman belakang rumah yang sememangnya direka khas oleh Dr. Adam buat kami sekeluarga. Katanya, senang jika nak buat apa-apa jamuan makan, boleh terus buat di belakang rumah.

"Mama... Daddy..." panggil Irdina namun mata dan tangannya masih tidak lepas daripada memandang dan bermain playdoh.

"Iya..." sahutku dan Dr. Adam serentak.

Irdina mengangkat kepalanya memandang aku dan Dr. Adam silih berganti. "Mmmm... nak tak lepas ni kita pergi main dekat playground?" ajak Irdina bersama dengan anak mata yang penuh harapan supaya aku dan Dr. Adam bersetuju.

"Tanya mama..." putus Dr. Adam sebelum memberi perhatian sepenuhnya kepada Irsyad yang sedang bermain playdohnya.

Aku menjeling Dr. Adam sekilas sebelum menjawab. "Sini pun boleh mainkan? Kenapa sampai nak kena main dekat taman?" soalku lembut.

Irdina mencebik sedih. "Tapi..." tangannya mula memuntal-muntal hujung bajunya. "Kalau main dekat playground lagi ramai kawan, dekat sini tak ramai kawan." ucapnya dengan muka sedih.

Raut wajahku berubah.

Dr. Adam pula terus memandang Irdina dengan pandangan yang aku sendiri sukar untuk tafsirkan. Selang beberapa minit, dia menarik Irdina jatuh ke ribanya. "Kenapa? Kakak nak kawan lagi ke?" soalnya dengan nada yang sedikit ceria.

"Adam..." panggilku bernada amaran.

"What...?" dia memandangku bersama dengan pandangan nakal sebelum menjatuhkan kembali pandangannya kepada Irdina. "Answer me kakak, kakak nak kawan lagi ke?"

Irdina angguk dengan bersungguh-sungguh. "Daddy boleh bagi kakak kawan ke?" soalnya dengan mata bersinar. 

"Stop it." sampukku.

"Mestilah daddy boleh bagi--"

"Adam Ukasyah!!" panggilku sekali lagi namun kali ini bersama dengan nada yang sedikit tegas.

"Betul ke daddy?"

"NO!" jawabku. Namun kata-kataku tidak dilayan oleh mereka berdua.

"Mestilah. Cakap je kakak nak berapa orang kawan..." balas Dr. Adam laju, dan dihujung katanya dapat dirasakan dia sedang tersenyum bahagia. 

"Astaghfirullah hal adzim, sabar jelah aku." gumamku sambil tangan naik mengurut sedikit bahagian dahiku. Berpura-pura dramatik.

"Kakak tak kisah berapa orang pun. Asalkan ada kawan." balas Irdina suka.

"Irsyadkan ada." sampukku. "Dia bukan kawan kakak ke?"

Irdina membuang pandangannya ke aku. "Tapi mama, Irsyad lelaki. Kakakkan perempuan."

"Apa salahnya?"

"Lelaki dengan perempuan tak samalah mama!" bentak Irdina. 

"Tapi--"

Dr. Adam UkasyahWhere stories live. Discover now