Bab 32

87.9K 4.6K 276
                                    

"Lain tau, pandangan orang yang jatuh cinta dengan pandangan sewaktu awak tengok dia."

Ayat Dr. Adam minggu lepas masih bermain-main dalam fikiranku. Setiap malam sebelum tidur, ayat tersebut seperti radio rosak berputar dalam fikiranku. Malah sewaktu aku keluar lunch dengan Noah semalam, ayat itu juga yang bermain ketika aku memandang Noah.

Bagaimana wajahku ketika aku memandang Noah? Aku sendiri tidak tahu samada ada beza atau tidak pandangan kita ketika melihat orang yang tersayang.

"Kepala hotak kau, bukan aku yang kena tinggallah. Aku yang tinggalkan dia."

"Eleh sembang! Satu fakulti dah tahu kau kena tinggal."

Suara Idham mengembalikan aku dari terus mengelamun. Perhatian aku mula diberikan sepenuhnya terhadap mereka. Sekarang kami sedang melepak di kedai mamak sambil menunggu perlawanan bola antara Liverpool dan Manchester United. Maklumlah sekarang ini musim bola.

Aku mengeluh.

"Aku nak tanya kau orang, menurut kau oranglah bagaimana pandangan orang yang jatuh cinta ni?" soalanku berjaya menarik perhatian mereka bertiga. Tidak berkelip mereka memandangku. Mungkin tidak percaya yang aku menanyakan soalan sebegitu.

"Kenapa kau tiba-tiba tanya soalan macam tu?" tanya Shawn pelik.

Aku angkat bahu. "Saja. Kawan aku ada tanya, tapi sebab aku tak tahu nak jawab macam mana. Jadi, aku tanyalah kau orang. Kau orangkan, orang berpengalaman dalam bab ni. Lagi-lagi kau Idham, kan baru lepas kena tinggal."

"Damn Irish, not you too." Idham mengeluh. "Aku yang tinggalkan dia, berapa kali lagi aku nak kena cakap?"

"Irish yang bukan kaki gossip pun tahu yang kau kena tinggal Dham." tambah Arlin membuatkan Idham menjelingnya lalu memukul bahu Arlin.

Aku gelak. "Tak, lantaklah siapa yang tinggal siapa sekarang ni, jawab dulu pertanyaan aku tadi. Bagaimana pandangan orang yang jatuh cinta?" soalku mengembalikan semula topik yang aku tanya tadi.

Idham menjelingku. "Jawab dulu yang ini ialah masalah kau dan bukannya kawan kau. Sebab klise sangat tahu tak cakap kawan yang tanya, padahal--"

Aku mendengus lalu memotong. "Ishh, jawab sajalah!!"

"Kau sebenarnya tanya macam tu sebab nak tahu Noah cintakan kau ke takkan?! Don't worry, berdasarkan apa yang aku perhatikan. Dia cintakan kau." jawab Arlin.

Aku menghela nafas berat, silap aku tanya mereka bertiga yang tidak pernah nak serius. "Lantak kau oranglah."

"Sudah. Tak payah nak acah merajuk sangat." Shawn menongkat dagunya memandangku tepat. "Bagi akulah, pandangan orang yang jatuh cinta ni. Iris mata dia- eh sesuailah dengana nama kau Irish..." Shawn menggeleng kepala. "Okey, okey. Iris mata dia akan bersinar daripada kebiasaannya. Mata dia tu betul-betul bersinarlah bila perhatikan orang yang dia cinta."

"Ada ke mata bersinar, mengarut jelah kau ni Shawn. Terlebih tengok kdrama." jeling Arlin

Aku angguk faham. "Kau pula Idham?!" mata aku memandang Idham pula.

"Kalau akulah. Pandangan orang jatuh cinta ni." dia menjelingku. "Mungkin bagi kau tak logik. Tapi bagi aku, datanglah sejuta lelaki sekali pun, mata dia tetap hanya akan nampak orang yang dia cinta tu je. Cara dia pandang orang yang dia cinta tu pun berbeza daripada cara dia pandang orang lain. Maknanya mungkin mata dia tengok orang lain biasa je. Contoh kau pandang aku sekarang ni, orang lain pun boleh nampak yang kau tak cintakan aku sebab pandangan kau macam ni."

Keningku berkerut. "Macam mana aku pandang kau?"

"Okey cuba kau bagitahu aku, apabila kita eyes contact sekarang ni." anak mata aku bertentangan dengan Idham. "Apa yang kau rasa?" soalnya.

Dr. Adam UkasyahWhere stories live. Discover now