Dendam

1.8K 153 23
                                    


Kris masih lagi bersengkang mata dalam keadaan dingin dan berembun itu. Tidur sudah tiada erti lagi padanya. Dia hanya baring di katil sambil merenung siling batu bilik itu. Jam sudah menunjukkan pukul lima pagi.

Entah kenapa dia langsung tidak dapat melelapkan matanya. Terlalu banyak perkara yang bermain di mindanya pada ketika itu. Dia memandang sekeliling kemudian memandang Luhan yang sedang nyenyak tidur di sebelahnya. Lelaki itu tidak pernah mendapat tidur yang nyenyak seperti itu sejak Tao di tangkap.

Kris bangun perlahan-lahan sambil memandang sekeliling ruang bilik itu tanpa apa-apa tujuan. Dia merenung wajah kawan baiknya seketika itu yang dirasakannya itu adalah buat kali yang terakhir membuatkan dia tersenyum yang tiada siapa tahu apa maknanya.

Dia bingkas bangun dari katilnya kemudian berjalan keluar dari bilik itu. Dia memandang ruangan markas itu di mana Kyungsoo akan berada di situ untuk melakukan kerjanya. Dia tersenyum seketika kemudian mula berjalan perlahan-lahan tanpa arah tuju. Kakinya seperti berjalan sendiri tanpa kemahuannya.

Dia kini tiba di suatu tempat yang menyimpan banyak kenangan pada mereka terutama pada dirinya sendiri. Perlahan-lahan dia melangkah ke tengah-tengah tapak latihan itu sambil memandang sekeliling. Seluruh tempat itu membuatnya mula tersenyum.

Semua kenangan mula melangkah masuk ke dalam fikirannya. Di situ lah tempat dia, Luhan dan Baekhyun akan bermain. Dia memandang bendera merah yang terpacak di atas bukit itu. Itulah bendera yang akan menentukan siapa pemenang.

Kyungsoo pula berperanan sebagai seorang pengadil tanpa rasa jemu melihat setiap pergerakan mereka di situ. Dan di situ jugalah tempat mereka akan melatih kuasa mereka. Lelaki itu segera memejamkan matanya cuba mengingati semua perkara yang sudah berlaku.

Bunyi desiran air yang kedengaran sayup-sayup membuatkan Kris membuka matanya perlahan-lahan dengan rasa hati yang mula tidak senang. Dia terkejut melihat air kini sedang mengelilinginya seolah-olah satu tembok besar yang tinggi menghadangnya.

Dengan pantas dia memandang sekeliling untuk melihat apa yang sudah terjadi. Tidak semena-mena air yang menjadi tembok itu meledak kuat menyebabkan lelaki itu cuba melindungi dirinya bagaimanapun sudah basah kuyup.

Kris menyapu mukanya dengan tangan kemudian memandang ke depan. Ke arah seorang lelaki yang cukup dikenalinya. Lelaki yang ditunggu-tunggu untuk datang kepadanya selama ini. Tao kini sedang berdiri tersenyum memandangnya dengan pakaian serba hitam yang cukup membuat dia rasa curiga.

Apa yang lebih menarik perhatian lelaki itu adalah Tao tidak berseorangan. Seorang wanita dalam lingkungan 40-an berdiri di sebelah lelaki itu juga berpakaian serba hitam sambil tersenyum. Wanita yang paling dibencinya. Yang selama ini sudah dijangkakannya masih hidup dan bernyawa. Yang juga ditunggu-tunggunya untuk muncul.

"Lama tak jumpa." ujar Tao tersenyum dengan wajah yang kelihatan agak lain dari sebelumnya.

Kris mengangkat keningnya sebelah langsung tidak berminat. Tumpuannya lebih kepada wanita yang berada di sebelah lelaki itu.

"Apa khabar, anakku.?" perempuan itu tersenyum manis yang lebih dilihat kepada sinis yang mengerikan dan mempunyai rancangan jahat untuk dilaksanakan. "Lama betul tak jumpa."

"Jadi memang betul awak masih hidup." gumam Kris. Kemarahannya kini mula terasa.

Wanita itu segera tersenyum semakin lebar kelihatan. "Ibu minta maaf sebab tak jumpa awak."

"Siapa anak awak.?!" pintas Kris keras. "Saya bukan anak awak."

Wanita itu tersenyum sinis kemudian mengeluh manja dengan mata yang bersinar. "Awak memang tak pandai berubah. Betul kata Tao. Masih lagi dengan sifat panas baran awak tu."

Huruf (EXO Version) ✔Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang