Kuasa Tembakan Mata

2.3K 201 10
                                    



Suasana kini bertukar lagi. Mereka kini sedang berada di sebuah perkampungan berdekatan laut yang agak berangin. Tempat itu agak lain dari biasa. Suasananya sedikit tenang dengan bunyi desiran ombak yang dapat didengar dengan jelas. Setiap kali mereka menjumpai sesuatu, setiap kali itu juga lah mereka kena berpindah. Semakin ramai Huruf yang mereka jumpa, semakin ramai juga yang sudah dibunuh. Mereka tidak dapat mempercepatkan langkah mencari itu.

Luhan dan Suho kini sedang duduk di atas sebuah batu besar jauh sedikit dari air laut. Mereka cuba menikmati udara di situ. Sehun, Xiumin dan Tao duduk di bawah sepohon pokok yang agak rendang. Mereka baru saja selesai menceritakan apa yang mereka tahu mengenai puak Huruf kepada Xiumin yang masih terkapai-kapai mengenai puak itu. Chanyeol dan Chen pula sedang seronok bermain-main air ditepi pantai. Itu adalah perkara yang amat mereka suka.

Kris pula kini sedang berdiri jauh dari mereka semua. Dia bersendirian berdiri atas sebuah batu besar. Seorang diri dan tidak ditemani sesiapa. Buat seketika, dia ingin bersendirian dan jauh dari mereka semua. Di bawahnya pula, ombak memukul dengan kuat. Dia merenung laut itu sambil mengelamun sendiri. Kenapa dia tidak boleh berjinak-jinak dengan air?

"Cuba awak sukakannya."

Kata-kata Luhan terngiang-ngiang di telinganya. Suka dengan air? Itu adalah perkara yang amat sukar untuk dia lakukan. Apa yang perlu dia buat? Macam mana pula hendak membuat dirinya berjinak-jinak dengan air?

Kris merenung laut itu sekali lagi. Perlahan-lahan dia berdiri dan berjalan menuju ke hujung batu tempat dia sedang duduk seperti seseorang yang kena sampuk. Dia memejamkan matanya dengan kuat seolah-olah ada orang yang membuatkan dia melakukan semua itu. Tidak semena-mena dia terjun ke dalam laut itu dengan ketinggian berpuluh kaki membuatkan air itu bergelora kuat.

Kris muncul di dasar laut sambil tercungap-cungap. Dia memandang sekeliling sambil cuba melawan arus laut. Ombak pada ketika itu terlalu kuat memukulnya sehingga menyebabkan dia tenggelam semula ke dalam air. Dia berusaha untuk berenang dan menyelamatkan dirinya.

Malangnya, Kris masih tidak dapat mengawal dirinya. Tenaganya mula hilang sedikit demi sedikit. Dia tenggelam ke dasar laut walaupun dia sudah cuba sedaya-upaya untuk naik ke dasar semula.

"Luhan!!"

Luhan yang kini sedang asyik mendengar bunyi ombak dan menikmati udara di situ membuka matanya perlahan-lahan. Dia memandang Suho yang duduk di sebelah sambil memandangnya risau.

"Luhan... Kenapa ni?"

Luhan tidak menjawab soalan lelaki itu. Dia memandang laut yang terlalu luas terbentang dengan ombak deras yang memukul kuat. Sepertinya dia terdengar sesuatu yang dia sendiri tidak pasti sama ada di dalam mindanya atau betul-betul di alam nyata. Dia kini sudah mula tidak sedap hati. Ada sesuatu yang mengganggu fikirannya. Jantungnya berdegup pantas.

"Bila nak mula mencari?"

Serentak Luhan dan Suho menoleh. Kelihatan Sehun, Tao dan Xiumin berdiri berdekatan mereka.

"Awak kenapa, Luhan?" Tanya Sehun yang perasan dengan riak muka lelaki itu yang agak lain.

"Saya tak nampak Kris dari tadi." Luhan masih lagi memandang sekeliling cuba mencari kelibat Kris.

"Alah... Dia pasti boleh jaga diri." Suho cuba menghilangkan keresahan hati Luhan. "Jangan risau lah."

"Ini kawasan laut, Suho." kata-kata Suho langsung tidak menenangkan hati Luhan. Dia segera memandang Chanyeol dan Chen yang sedang bermain air tidak jauh dari situ. "Chanyeol!! Chen!!!"

Huruf (EXO Version) ✔Where stories live. Discover now